Saturday, Jul 9, 2022

صفحه نخست » قرارگاه عفاف و حجاب وزارت کشور خواستار اعمال سریع فیلترینگ هوشمند شد

filtering_070822.jpgبی بی سی - رسانه‌های ایران سندی از نامه وزارت کشور به وزارت ارتباطات منتشر کرده اند که بر اساس آن، قرارگاه «عفاف و حجاب» وزارت کشور خواهان اجرای سریع طرح «فیلترینگ هوشمند» شده است.

وب‌سایت‌های خبرآنلاین و انتخاب از این نامه به عنوان «اجرای خاموش طرح صیانت» نام برده‌اند.

این دو وب‌سایت‌ تصویر نامه محسن خاکی، دبیر قرارگاه عفاف و حجاب وزارت کشور ایران و مشاور وزیر به مصطفی اشرف، مدیرکل وزارت ارتباطات را منتشر کرده اند که مربوط به اوایل خرداد ماه است اما به تازگی به رسانه های ایران درز کرده است.

«طرح عفاف و حجاب» مربوط به کنترل پوشش زنان و نظارت بر حجاب اجباری است که در وزارت کشور ایران تاسیس شده است.

منظور از «طرح صیانت» هم طرحی در مجلس شورای اسلامی است که دسترسی کاربران به اینترنت ایران را محدودتر و نظارت‌های حکومتی بر آن را تشدید می‌کند.

نام رسمی این طرح ابتدا «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های های اجتماعی» بوده اما برخی از نمایندگان مجلس پیشنهاد کرده‌اند که به جای «طرح صیانت» از عنوان «طرح نظام تنظیم مقررات کاربران مجازی» استفاده شود.

در نامه ای که از سوی قرارگاه عفاف و حجاب وزارت کشور به وزارت ارتباطات فرستاده شد، گفته شده که وزارت کشور ایران مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه دارد بر فعالیت سایر وزارتخانه ها از جمله وزارت ارتباطات نظارت کند.

در نامه وزارت کشور ایران به وزارت ارتباطات گفته شده «تاکید بر تسریع در ایجاد سیستم فیلترینگ هوشمند برای جلوگیری از افزایش بی بند و باری در جامعه» و «برخورد با مؤسسات اینترنتی که دسترسی به سایت های غیر مجاز را فراهم می‌نمایند و جلوگیری از فعالیت آنها» بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از وظایف این وزارتخانه است.

در نامه وزارت کشور ایران به وزارت ارتباطات گفته شده که موظف است «راه های دور زدن فیلترینگ قانونی را بیش از پیش مسدود ساخته و نسبت به جلوگیری از تضعیف فیلترینگ قانونی اقدام کند.»

موج فزاینده انتقادها از این طرح موجب شد تا روند بررسی آن در صحن علنی مجلس و چگونگی تدوین مقررات محدود سازی اینترنت ایران، با شفافیت کافی علنی نشود.

نهادها و شخصیت‌های مختلف در ایران درباره «طرح صیانت» گاهی نظرات متناقضی منتشر می‌کنند.

در ماه های اخیر، خبرهایی درباره ارسال «طرح صیانت» به شورای عالی مجازی منتشر شد که این شورا با صدور بیانیه‌ای موضوع را از اساس تکذیب کرد.

کمی بعد از این تکذیبیه، نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران که ریاست شورای عالی فضای مجازی را برعهده دارد، درخواست کرده تا نظرات این شورا را درباره «حکمرانی فضای مجازی» به مجلس ارائه کند.

«طرح صیانت» با انتقاد کاربران شبکه های اجتماعی و نگرانی عمومی شهروندان ایران مواجه است.

شهروندان ایرانی اجرای این طرح را از جمله برای کسب و کارهای اینترنتی مضر ارزیابی می‌کنند و هدف از آن را افزایش دخالت و نظارت حکومت بر امور خصوصی و زندگی شهروندان می‌دانند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy