Wednesday, Jul 13, 2022

صفحه نخست » خودکامگان خودشیفته حامی یکدیگرند، احسان نیکویی

digarban_071122.jpgاحسان نیکویی - دریچه

دیروز مقامهای کاخ سفید از قصد ایران برای فروش پهپاد از جمله پهپادهای مسلح برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه خبر دادند. به گفته جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ایران مصمم است پهپادهای نظامی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار روسیه بگذارد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به خبر همکاری نظامی جدید ایران و روسیه، می‌گوید «سابقه» همکاری جمهوری اسلامی و روسیه در زمینه «فناوری‌های نوین» به پیش از جنگ اوکراین بازمی‌گردد.

پهپادهای ساخت ایران پیشتر در اختیار گروههای تروریستی وابسته به سپاه از جمله حوثی ها برای استفاده در جنگ یمن و حمله به تاسیسات نفتی عربستان گذاشته شده است. علاوه بر این، پهپادهای مورد بحث برخلاف موازین و استانداردهای بین المللی بطور مکرر برای ایجاد فضای نا امن و به نیت باج خواهی برای حمله به کشتی های تجاری استفاده می شود.

شرق در مقابل غرب

رژیم ایران که هسته قدرت و تئوری پردازان آنرا فرماندهان سپاه پاسداران تشکیل میدهند، توجهی به مقوله های مانند حقوق بشر، احترام به حاکمیت ملی و قوانین بین المللی نداشته و مشروعیت حقوقی و سیاسی در ذهنیت این گروه نظامی جایی ندارد. البته گفتنی است که دوگانگی سیاسی نسبت به برقراری روابط با غرب و شرق از بدو انقلاب در میان تئوری پردازان رژیم ایران وجود داشته و رهبری رژیم و فرماندهان رده بالای رژیم رویکرد نگاه به شرق را مورد حمایت قرار داده و غرب را نماد سلطه معرفی میکردند. چرا که این نگاه به گسترش شبکه ای قدرت آنها خدمت شایانی میکرد.

مطالب بیشتر در سایت دریچه

اکنون این ذهنیت خودکامه با فروش پهپادهای نظامی به روسیه می خواهد با تقویت ماشین جنگی روسیه به حمله غیر مشروع این کشور به حاکمیت ملی اوکراین که نقض آشکار حقوق بین المللی است دست یاری برساند. با گذشت چند دهه نگاه به شرق پویایی بیشتری یافته و در واقع همه دستگاه های دولتی را در اختیار گرفته و گسترش همکاری نظامی با روسیه را نیز باید در همین چهارچوب تعریف کرد.

رژیم ایران که تا کنون حمله روسیه به اوکراین را بطور رسمی محکوم نکرده و ترجیحاً اصطلاح "اشغال در برابر تهدید" را بجای تجاوز استفاده می کند، می خواهد با حمایت نظامی از روسیه در مقابل مقاومت تحسین بر انگیز ملت اوکراین بایستد. به عبارتی بار دیگر رد پای خود را در نقض چهارچوبهای عرفی و قانونی سازمان ملل تازه کند.

شایان ذکر است که حملات پهپادی روسیه در اوکراین در کشتار غیر نظامیان اوکراینی نقش اساسی داشته است و طبق روال گذشته، سپاه هیچ موقعیتی را برای گسترش نفوذش تلف نمیکند، کما آنکه نتیجه اش کشتار هزاران انسان بیگناه باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy