Friday, Jul 15, 2022

صفحه نخست » قدرت‌نمایی بزرگ هواداران مقتدی صدر در خیابان های بغداد: حشدالشعبی از دخالت "بیگانگان" پاکسازی شود

sadr_071522.jpgرادیو فردا - گزارش‌ها حاکی از تجمع صدها هزار تن از هواداران مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، در بغداد برای برگزاری نماز جمعه است. برخی این تجمع را «عرض اندام» سیاسی آقای صدر توصیف کرده‌اند.

پیش از این مقتدی صدر خواستار تجمع دو میلیونی هواداران خود برای شرکت در نماز جمعه‌ای شده بود که وی آن را «نماز وحدت» نامیده بود.

برخی گزارش‌ها این تجمع را نوعی «عرض اندام» سیاسی از سوی گروه مقتدی صدر ارزیابی می‌کنند.

ساعتی پیش خبرگزاری رسمی ایرنا نوشته بود که مشخص نیست که مقتدی صدر خود نیز در این نماز جمعه شرکت خواهد کرد یا خیر.

گزارش‌های تائیدنشده از تجمع دست‌کم یک میلیون نفر از هواداران آقای صدر در خیابان الفلاح در شهر الصدر در شرق بغداد حکایت دارد.

تدابیر امنیتی نیز در مبادی ورودی و خروجی شهرک صدر تشدید شده است.

پیشتر مقتدی صدر در توییتی خطاب به هواداران خود نوشته بود: «صدای نماز جمعه بلندتر از هر اعتراضی خواهد بود و من وارد فتنه دیگری نخواهم شد.»

وی همچنین نوشته بود: «انتخاب با ملت است و من همان طور که قبلا هم بوده‌ام در آینده هم حامی ملت خواهم بود، اگر بخواهد در کنار اصلاح بایستد.»

جریان صدر همراه با متحدان خود ۱۷۰ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را در دست داشت، اما اکثریت مطلق برای انتخاب نخست‌وزیر آتی را در اختیار نداشت که همین امر نمایندگان جریان صدر در پارلمان را در خردادماه سال جاری به استعفا واداشت.

مقتدی صدر پیش از این گفته بود که تصمیم گرفته از روند سیاسی کنونی کناره‌گیری کند تا مجبور به همکاری با سیاستمداران «فاسد» نشود.

پس از آن بود که پارلمان عراق روز پنج‌شنبه، دوم تیر، عضویت ۶۴ نماینده جدید به جای نمایندگان مستعفی گروه مقتدی صدر را تأیید کرد. بدین ترتیب جناح مورد حمایت ایران اکنون در مجلس این کشور تبدیل به بزرگ‌ترین جناح شده است.

در سال‌های اخیر و به خصوص پس از انتخابات پارلمانی امسال، گروه‌های شیعه متمایل به ایران با محوریت‌ چهره‌هایی چون نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق، به رقیب اصلی مقتدی صدر بدل شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy