Wednesday, Jul 27, 2022

صفحه نخست » تفسیر شعر "یه توپ دارم قلقلیه" اگر یکی از سوره‌های قرآن بود

ghelgheli_072722.jpgيه توپ دارم قل قليه(١)سرخ و سفيد و آبيه(٢) مي زنم زمين هوا ميره(٣)نمي‌دونی تا كجا ميره(٤)من اين توپو نداشتم(۵)مشقامو خوب نوشتم(٦)بابام بهم عيدی داد يه توپ قلقلی داد(٧)

اين سوره كه روبه روی شماست بيانگر بسياری از اصول دين است كه مفاهيم گسترده در لابه‌لای آن پنهان شده و تنها با استفاده از تفاسير پيچيده مي‌توان به ذات آن دست پيدا كرد:

آیه ۱- یه توپ دارم قلقلیه
در آيه منظور از توپ كره زمين است كه ١٤٠٠سال قبل در قرآن به كروی بودن زمین اشاره شده است.

آیه ۲- سرخ و سفید و آبیه
این آیه اشاره به سير تكاملی كره زمين دارد كه بنا به گفته دانشمندان امروزی زمين اوليه به صورت مذاب بوده كه مي‌شود سرخ سپس به عصر يخ‌بندان رسيده كه نشانه آن سفيد است و در نهايت با انبوهی از آب مواجهيم كه زمين را در بر گرفته و آبی است در اين آيه به صورت زيركانه ای به اين سه عصر زمين‌شناسی اشاره شده است.

آيه ٣: می زنم زمین هوا میره
اشاره به حركت توپ دارد كه همان زمين است در زمانی كه زمين را ثابت و مركز جهان مي‌دانستند در اين آيه اشاره به حركت زمين داشته همچنين حركت توپ بر اثر سقوط كه حركتی شتابدار است بيانگر نظريه جهان شتابدار ميباشد و اين اعجاز محتوايی است كه در قرن ها پيش چنان دقتی در آن ديده ميشود.

آيه ٤: نمی دونی تا کجا میره
اين آيه نيز به صورت عجيبی به بی پايان بودن جهان اشاره مي كند مفاهيمی كه با محاسبات پيچيده توسط انيشتن سعی در توجيه آن داشت نظرياتی مانند قانون هابل و انبساط جهان به سادگی از اين آيه قابل برداشت است.

آیه ۵: من این توپو نداشتم
اشاره به خلقت زمين و توحيد در خالقيت و اين كه زمين بعداً به وجود آمده و از ابتدا نبوده است

آيه ٦: مشقامو خوب نوشتم
اين آيه سعی در ارشاد انسان ها دارد ابدال و انسان های نیک و وارسته و باتقوی با انجام تكاليف به آن مرتبه رسيده اند و انسان ها را به انجام تكاليف دعوت مي كند.

آيه ٧: بابام بهم عیدی داد یه توپ قلقلی داد
پدر اينجا خداست كه روح خود را در انسان دميد پس پدر همه انسان ها محسوب مي شود اين اصل كه روح انسان از خداست در آيه مخفی شده همچنين اشاره دارد به اين كه زمين هديه ای از سوی پدر(خدا) به انسان است.
این آیه به پاداش اعمال نیک و اختیار انسان نیز اشاره ی مُضمری دارد.

اگر هنوز با وجود چنين نظمی در اين آيات پی به حقانیت آن نبرده‌اید به تفسیر "اتل متل توتوله" در ابتدای همین مطلب اشاره کنید!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy