Monday, Aug 1, 2022

صفحه نخست » تنها یک سوتفاهم ساده می‌تواند بشریت را به نابودی هسته‌ای بکشاند

dw_080122.jpgدویچه وله - دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد "بشریت تنها یک سوء تفاهم تا نابودی هسته‌ای فاصله دارد". کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل بعد از دو سال تاخیر در نیویورک برگزار می‌شود.

کنفرانس بازنگری پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای سازمان ملل روز دوشنبه اول اوت (۱۰ مرداد) کار خود را آغاز کرد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد، جهان با خطری هسته‌ای روبرو است که از اوج دوران جنگ سرد تا کنون بی‌سابقه بوده است.

به گفته دبیر کل سازمان ملل "بشریت در خطر فراموشی درس‌هایی است که از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی به دست آمده است". او همچنین هشدار داد که "بشریت تنها یک سوء تفاهم و یک اشتباه محاسباتی تا نابودی هسته‌ای فاصله دارد".

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

هشدار گوترش در مقطع حساس کنونی بسیار مهم است، زیرا پیش از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح هسته‌ای (ان.پی.تی.) متوقف شده بود. کاهش نزدیک به ۱۳ هزار سلاح هسته‌ای در سراسر جهان اکنون از هر زمان دیگر دشوارتر شده است.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان قصد دارد در کنفرانس نیویورک سخنرانی کند. او در آستانه سفرش به نیویورک گفت در راه خلع سلاح‌های هسته‌ای تلاش و مبارزه خواهد کرد.

بربوک در ادامه صحبت‌های خود ابراز داشت که آلمان به همراه ۱۵ کشور دیگر ۲۲ پیشنهاد برای خلع سلاح‌های هسته‌ای ارائه کرده است. او همچنین تاکید کرد حتی پیشرفتی اندک و ناچیز در این راستا ارزش هرگونه تلاش را دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز در این کنفرانس سخنرانی خواهند کرد.

پنج کشوری که طبق معاهده ان.پی.تی رسماً به عنوان دارنده تسلیحات هسته‌ای به رسمیت شناخته شده‌اند، عبارتند از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا که قبل از اول ژانویه ۱۹۶۷ سلاح‌های هسته‌ای را ساخته و مورد آزمایش قرار دادند. این کشورها سال ۱۹۶۸ پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کردند.

هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل نیز دارندگان غیررسمی سلاح هسته‌ای به شمار می‌روند.

مطابق پیمان ان‌پی‌تی که تعداد امضاءکنندگان آن اکنون به حدود ۱۹۰ کشور می‌رسد، کشورهایی به عنوان دارنده سلاح اتمی به رسمیت شناخته می‌شوند که پیش از ژانویه ۱۹۶۷ چنین جنگ‌افزارهایی را آزمایش و تولید کرده‌اند.

آخرین نشست کنفرانس بازنگری ان.پی.تی که قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود به دلیل همه‌گیری کرونا بارها به تعویق افتاده بود. کنفرانس کنونی سازمان ملل تا ۲۶ اوت ادامه خواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy