Saturday, Aug 13, 2022

صفحه نخست » واکنش رابرت مالی درباره اعطاء امتیاز چشمگیر به ایران

malli_081222.jpgرادیو بین المللی فرانسه - رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه امور آمریکا در امور ایران، در واکنش به گزارش‌هایی درباره اعطاء برخی امتیازهای احتمالی به ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیاء برجام، می‌گوید: هیچ مذاکره‌ای درباره رفع تحریم‌های آمریکا که با اجراء کامل برجام باقی می‌مانند، انجام نشده است. پیش از این اظهارنظر، نشریه پولیتیکو گزارش داده بود که اتحادیه اروپا در متن پیشنهادی خود برای ترغیب جمهوری اسلامی ایران نسبت به پذیرش متن، پیشنهاد داده است فشار بر روی سپاه پاسداران کاسته می‌شود.

پس از آنکه نشریه پولیتیکو در گزارشی اعلام کرد براساس پیش‌نویس توافق احتمالی برای احیاء برجام که در انتظار پاسخ تهران و واشنگتن است، قرار است تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران کاهش یابد، رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، اعلام کرد: «ما در هیچ مذاکره‌ای درباره تغییر بررسی‌ها، شناخت و احراز هویت مشتریان یا دیگر استانداردهای منطبق با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا که در صورت بازگشت متقابل به اجراء کامل برجام باقی می‌مانند، متعهد نشده‌ایم».

رابرت مالی در این اظهارنظر که در توییتر منتشر کرده است، تاکید کرد: هر گزارشی بر خلاف این توضیحات، «اشتباه» است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در گزارش نشریه پولیتیکو آمده بود: بر اساس گزیده‌ای از متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیاء برجام که این نشریه به آن دسترسی پیدا کرده است، شرکت‌های اروپایی می‌توانند بدون هراس از اعمال تحریم‌های آمریکا، با شرکت‌ها و نهادهای طرف معامله با سپاه پاسداران تجارت کنند، به این شرط که این شرکت‌ها یا نهادها در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار نداشته باشند.

همین نشریه به نقل از یک دیپلمات، با اشاره به فعالیت وسیع اقتصادی سپاه پاسداران در ایران، افزوده است: این بند از توافق احتمالی برای احیاء برجام به سپاه پاسداران امکان خواهد داد تا از طریق روابط خود با دیگر نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی پوششی و غیرمستقیم خود، به فعالیت‌های اقتصادی بپردازد، موضوعی که تحریم‌های آمریکا را بی‌معنا می‌کند.

در جریان مذاکرات دنباله‌دار میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیاء برجام، جمهوری اسلامی ایران خواستار خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا شده بود اما ایالات متحده آمریکا این درخواست را نپذیرفته بود.

در پی انتشار گزارش پولیتیکو، سخنگوی اتحادیه اروپا از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرد اما نماینده ویژه آمریکا این موضوع را تکذیب کرده است.

در گزارش پولیتیکو، ضمن تاکید بر اینکه در متن پیشنهادی، آمریکا و اروپا تا تاریخ اجراء توافق احتمالی، عملکرد ایران برای رفع اختلاف‌های باقی‌مانده تحت‌نظر خواهند داشت،‌ تصریح شده است: متن پیشنهادی راه را برای ایران در راستای جلوگیری از بررسی بیشتر سایت‌های اتمی مشکوک هموار خواهد کرد. اشاره به موضوع اختلافی در جریان مذاکرات برای احیاء برجام است.

پیش از گزارش پولیتیکو، نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی که روز پنج‌شنبه گذشته منتشر کرد، از امتیاز «چشمگیر» به ایران در متن پیشنهادی خبر داده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy