Saturday, Aug 13, 2022

صفحه نخست » آیا ماجرای سلمان رشدی باعث دیپورت مهاجرانی به ایران می‌شود؟ + جزئیات جدید در باره فرد ضارب

***

جزئیات بیشتر از حمله به سلمان رشدی در نیویورک

دویچه وله - پلیس آمریکا هویت ضارب سلمان رشدی، نویسنده کتاب "آیات شیطانی" را اعلام کرد. حمله به سلمان رشدی واکنش‌های جهانی را برانگیخته است. سخنگوی سلمان رشدی گفته است که او یک چشم خود را از دست خواهد داد.

پلیس آمریکا اعلام کرد ضارب سلمان رشدی نویسنده کتاب "آیات شیطانی" هادی مطر نام دارد و اهل اهل فیرویو در ایالت نیوجرسی است. به گفته پلیس او ۲۴ سال دارد و از "طرفداران" جمهوری اسلامی است.

یک مقام پلیس آمریکا به "ان‌بی‌سی نیوز" گفت در بررسی‌های اولیه مشخص شده است که هادی مطر در صفحه فیس‌بوک خود در حمایت از جمهوری اسلامی،‌ سپاه پاسداران و شیعه‌گری مطالبی منتشر کرده‌ است. این مقام پلیس می‌گوید هیچ پیوند قطعی بین او و سپاه پاسداران وجود ندارد اما ارزیابی اولیه نشان می‌دهد که او با حکومت ایران همدل است. ضارب دارای یک گواهینامه با نام جعلی "حسن مغنیه" است.

تصاویری از آیت‌الله خمینی و علی خامنه‌ای به همراه نیروهای سپاه پاسداران نیز در شناسه اکانت فیس‌بوک او دیده می‌شود.

یوجین استانیشفسکی از مقامات پلیس ایالت نیویورک گفته است که انگیزه ضارب مشخص نیست. او بلافاصله پس از جنایت دستگیر و اکنون در بازداشت به سر می‌برد. طبق یافته‌های اولیه احتمالاً او هیچ همدستی نداشته است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

سلمان رشدی، نویسنده مشهور هندی ـ بریتانیایی روز جمعه ۱۲اوت در یک مراسم کتابخوانی در "انستیتوی شاتوکوا" در نیویورک مورد حمله یک مرد قرار گرفت. در زمان معرفی رشدی، مهاجم به صحنه هجوم برد و با چاقو به رشدی ۷۵ ساله حمله کرد.

وضعیت کنونی سلمان رشدی

اندرو ویلی، سخنگوی سلمان رشدی که خود در حمله به رشدی مجروح شده گفت: «وضعیت نویسنده بعد از عمل جراحی معلوم نیست. سلمان احتمالاً یک چشم خود را از دست خواهد داد. اعصاب بازویش قطع و کبدش سوراخ شده و آسیب دیده است. او تنفس مصنوعی دارد و نمی‌تواند صحبت کند.»

واکنش سیاستمداران آلمانی

بیژن جیرسرایی، دبیر کل حزب دمکرات آزاد (لیبرال‌ها) جمهوری اسلامی ایران را هم مسئول حمله به سلمان رشدی دانست.

جیر سرایی شامگاه جمعه در توییتر نوشت: «رژیم ملاهای ایران نیز مسئول این حمله بزدلانه است. همه کسانی که خواهان روابط عادی با این رژیم هستند باید این را بدانند.»

امید نوری پور، یکی از رهبران حزب سبزها نیز ضمن محکوم کردن حمله به سلمان رشدی از "بدترین ثمره نفرتی که برای دهه‌ها توسط رژیم ایران دامن زده شده" سخن گفته است.

واکنش جهانی

چاک شومر، سناتور و رهبر اکثریت سنا در توییتر نوشت که این اقدام "حمله به آزادی بیان و اندیشه" است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفته است رشدی مورد "نفرت بربریت" قرار گرفته است.

نویسندگان مشهور جهان چون جی. کی. رولینگ نویسنده "هری پوتر" و استیون کینگ نیز حمله به سلمان رشدی را به شدت محکوم کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy