Thursday, Aug 18, 2022

صفحه نخست » اهدای جایزهٔ جهانی روزنامه‌نگاری به یک خبرنگار داخل کشور

samgis_081822.jpg«بنفشه سام‌گیس» روزنامه‌نگار برجسته ایرانی، موفق به دریافت جایزهٔ جهانی مستقل روزنامه‌نگاری با عنوان «داستان واقعی» شد

ایران وایر - در سومین دوره جایزهٔ جهانی روزنامه‌نگاری، هیات برگزارکنندهٔ جایزهٔ جهانی مستقل روزنامه‌نگاری با عنوان «داستان واقعی» (The True Story Award) ، بنفشه سام گیس را برای گزارش «محکومان» شایسته تقدیر دانست.

این گزارش که طی یک سال و مصاحبه تلفنی هفتگی با تعدادی از زندانیان زندان تهران بزرگ انجام شده، گزارشی است که به شیوه ای خاص و منحصر به فرد تهیه شده و در رقابت با روزنامه‌نگاران مشهور دیگر، شایسته تقدیر شناخته شده است. اهمیت این جایزه که به ابتکار «دنیل ‌پانتاس» سوئیسی و در شهر برن برگزار می‌شود، مستقل بودن آن است. یعنی هیچ یک از مقامات سیاسی و دولتی هیچ کشوری در آن دخالتی ندارد و هیات داوران آن دو گروه اروپایی و بین‌المللی هستند که در دو مرحله به قضاوت آثار نهایی و منتخب می‌پردازند.

از دیگر مواردی که به این مسابقه اهمیت خاصی داده است، قرار گرفتن زبان فارسی در کنار دوازده زبان دیگر از جمله انگلیسی، چینی، اسپانیولی، عربی، آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، پرتقالی، روسی و زبان محدوده آسیای جنوبی یعنی هندی و اردو است. معنای این انتخاب، یعنی اهمیت به زبان فارسی و اینکه گزارش هایی که به زبان فارسی و در کشورهای فارسی زبان تهیه می‌شوند، در کنار دیگر زبان‌ها امکان حضور پیدا می‌کنند.

این جشنواره در هر کشور یک هیات داوری سه نفره دارد که هر پنج سال یک بار تغییر می‌کنند. در حال حاضر محمد قائد( روزنامه نگار)، امیر حسن چهل تن (داستان نویس) و سرگه بارسقیان (روزنامه نگار) داوران ایرانی این جشنواره هستند. روزنامه‌نگاران ایرانی و نیز روزنامه‌نگاران فارسی زبان از افغانستان یا تاجیکستان با ارسال گزارش‌های خود به داوران ایرانی، شانس خود را در این رقابت سخت و تنگاتنگ امتحان می‌کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

هیات داوران هر کشور حق دارد از بین آثار رسیده، سه گزارش را انتخاب و به زبان انگلیسی ترجمه و در اختیار ‌داوران دو مرحله دیگر قرار دهند. گفتنی است هدف از برگزاری این مسابقه، شنیده شدن صدای خبرنگاران فراتر از مرزهای کشورشان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy