Monday, Aug 22, 2022

صفحه نخست » گاردین: حتی توافق اتمی هم رژیم فاسد ایران را «رام» نمی‌کند

guardian_082222.jpgتسلط خامنه‌ای و نخبگان نامشروع حکومت وی بر ایران، بر محور رویارویی بی‌وقفه با شیطان بزرگ شکل گرفته است

سایمن تیزدال در روزنامه بریتانیایی «گاردین» در مقاله‌ای به تحلیل این موضوع پرداخته که به‌رغم تلاش‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران موسوم به «برجام»، حتی دستیابی نهایی به این توافق نیز نمی‌تواند «رژیم فاسد» ایران را «رام» کند.

به گفته این روزنامه، مواضع شدید و غلیظ ضد غربی و ضد آمریکایی خامنه‌ای که ریشه در «الهیات مشکوک، پارانویای عمیق، و ناآگاهی عمیق شخصی وی از جهان» دارد، چارچوب اصلی سیاست تهران است.

امید به اصلاحات دیری است که از میان رفته است، و سرکوب رژیم علیه مردم ایران وحشتناک است. مخالفان سیاسی، فعالان حقوق زنان، اقلیت‌های قومی، دوتابعیتی‌ها و بهائیان بی‌رحمانه مورد آزار و اذیت دستگاه امنیتی رژیم قرار می‌گیرند.

در حوزه سیاست خارجی، ایران بیش از پیش با روسیه و چین همراهی می‌کند. خامنه‌ای ماه گذشته هنگامی که میزبان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تهران بود، مدعی شد که درست مثل مورد ایران، غرب و ناتو با یک «روسیه قوی و مستقل» مخالف هستند.

به گفته «گاردین»، رهبر ایران نیز مانند پوتین درباره جایگاه جهانی کشورش دچار «توهم» است، و ایالات متحده را به عنوان یک «قدرت رو به زوال» تحقیر می‌کند. سپاه پاسداران قرار است برای استفاده در جنگ اوکراین، هواپیماهای بدون سرنشین در اختیار مسکو بگذارد.

چین هم بزرگترین مشتری انرژی ایران است، و پکن اکنون نفت ایرانی بیشتری نسبت به قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا وارد می‌کند. پس از آن که رئیسی به مقامات چینی گفت که ایران به دنبال یک «جبهه متحد علیه غرب» است، دو کشور به دنبال افزایش همکاری‌های دفاعی خود هستند. چین نیز مانند روسیه درباره بازرسی‌های هسته‌ای مورد مناقشه سازمان ملل، طرف ایران را گرفته است.

«گاردین» نتیجه می‌گیرد که آمریکایی‌ها باید عمیقاً به نیات تهران مشکوک باشند، زیرا تسلط خامنه‌ای و «نخبگان نامشروع» حکومت وی بر ایران، بر محور «رویارویی بی‌وقفه با شیطان بزرگ» شکل گرفته است. بر این اساس، حتی اگر توافق هسته‌ای احیا شود، «جهان‌بینی تهران» تغییری نخواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy