Wednesday, Aug 31, 2022

صفحه نخست » پس از بازداشت دو زن و پلمب یک پاساژ در شیراز، تجمع محجبه‌ها هم برگزار شد

رادیو فردا - در ادامه واکنش‌ نهادها و شخصیت‌های حکومتی در شیراز به دعوای شخصی چهار زن بر سر حجاب اجباری و پس از پلمب شدن پاساژِ محل این دعوا، دادستان شیراز روز چهارشنبه، ۹ شهریور، از تشکیل پرونده علیه دو زن معترض به حجاب خبر داد.

21a.jpgروز سه‌شنبه، هشتم شهریور، نیز یک تجمع رسمی در حمایت از آمرین به حجاب در مقابل این پاساژ محل درگیری برگزار شده بود.

خبرگزاری حوزه به نقل از دادستان انقلاب شیراز این دو زن را که هنوز از هویت‌شان اطلاعی در دست نیست به «هتک حرمت و ضرب و شتم این دو آمر به معروف» متهم کرده و خبر داده است که به این پرونده «سریع» رسیدگی خواهد شد.

پیشتر فرمانده انتظامی استان فارس از بازداشت دو خواهر ۲۸ و ۳۹ ساله خبر داده بود با این اتهام که این دو «عاملین ضرب و شتم و هتاکی به همسر شهید منصور خادم صادق» بوده‌اند.

یک روز پیش از انتشار خبر تشکیل پرونده یعنی در روز سه‌شنبه هم تجمعی از زنان محجبه در برابر پاساژ برگزار شد که رسانه‌های حکومتی می‌گویند «خودجوش» و در حمایت از آمران به معروف بوده است.

22b.pngاین واکنش‌ها پس از آن صورت گرفت که لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، پس از این حادثه برای «دلجویی» به خانه خادم صادق رفت و ضمن درخواست از مسئولان شهری و امنیتی برای اقدام، به همسر خادم صادق قول «جبران» داد.

به‌ گفته همسر منصور خادم صادق، این دعوا روز یک‌شنبه، ششم شهریور، در پاساژ مصطفی‌زاده شیراز رخ داده است، پس از آن‌که «دو خانم بدحجاب را دیدیم که یکی از آن‌ها شال از روی سرش افتاده بود و من به او گفتم خانم شالت را بپوش».

او همچنین گفته است که «مغازه‌داران بدون هیچ عکس‌العملی شاهد درگیری بودند و برای میانجی‌گری هم اقدام نکردند».

منصور خادم صادق از فرماندهان سپاه پاسداران شیراز بود که در سال ۱۳۷۲ در تصادف رانندگی کشته شد،‌اما اکنون از او با عنوان «شهید» یاد می‌شود.

از عکس‌هایی که در خبرگزاری‌های رسمی از تجمعِ روز سه‌شنبه عصر منتشر شده چنین برمی‌آید که حکومت تلاش می‌کند حمایت از آمران به معروف را خواسته زنان محجبه جلوه دهد.

این در حالی است که همزمان با افزایش فشارها در زمینه اجرای حجاب اجباری در ایران، شماری از زنان محجبه در شبکه‌های اجتماعی به مخالفت با این سیاست جمهوری اسلامی پرداخته‌اند.

اواخر تیرماه نیز پس از انتشار ویدئوها و تصاویر برخورد خشن با زنان برای اجبار آنان به رعایت پوشش حکومتی، هشتگ «من محجبه‌ام و مخالف گشت ارشادم» در فضای مجازی فارسی‌زبان داغ شده بود.

اقدام پلیس در شناسایی و بازداشت یکی از طرفین دعوا بر سر حجاب اجباری پیش از این هم در مورد سپیده رشنو انجام شده بود که منجر به اعتراف اجباری و نمایش آن در تلویزیون و محاکمه او شد.

همچون ارتباط دو زن آمر به معروف در شیراز با سپاه، سپیده رشنو هم در اتوبوس بی‌آرتی با زن جوانی به نام رایحه ربیعی بر سر مسئله حجاب درگیر شد که تهدید می‌کرد ویدئوی او را «به سپاه» خواهد داد.

علاوه بر نماینده علی خامنه‌ای، رئیس کل دادگستری استان فارس و فرماندهان انتظامی و سپاه فجر استان فارس هم «برای دلجویی» به منزل زن آمر به معروف سر زده‌اند.

ایران تنها کشور دنیاست که حجاب اسلامی در آن اجباری است، با این حال، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به‌تازگی اعلام کرده که «تعداد بدحجاب‌ها در کشور به بالای ۵۰ درصد رسیده است».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy