Friday, Sep 9, 2022

صفحه نخست » ۹ زائر ایرانی در کربلا جان باختند، بسته شدن همه مرزهای ایران و عراق

Marz_mehran00.jpgایران وایر- همزمان با اعلام بسته شدن مرزهای ایران و عراق بر روی زایران اربعین به دلیل نبود امکانات، رئیس جمعیت هلال احمر ایران از مرگ ۹ زائر ایرانی در کربلا خبر داد.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران ضمن اعلام مرگ این ۹ نفر گفت که ۸۴۰۷ نفر از زائران ایرانی هم در عراق به نیروهای هلال احمر جهت دریافت خدمات پزشکی مراجعه کرده‌اند.

به گزارش رسانه های ایرانی، پیر حسین کولیوند با اشاره آمار مراجعات زائران ایرانی به نیروهای هلال احمر در عراق گفت: تا امروز ۳ هزار و ۷۶۴ نفر از زائران در کربلا به مراکز درمانی که تحت پوشش هلال احمر جمهوری اسلامی هستند مراجعه کردند.

وی گفت: همچنین در کربلا ۱۸ نفر از بیماران برای دریافت مراقبت‌های پزشکی بیشتر و در نجف ۱۴ نفر به بیمارستان عراق اعزام شدند.

کولیوند در پایان گفت: متأسفانه ۹ نفر از زائران ایرانی در کربلا جان باختند.

***

علیرغم تبلیغات گسترده‌ای که جمهوری اسلامی در خصوص تامین همه امکانات مورد نیاززائران برای شرکت در مراسم حکومتی «پیاده‌روی اربعین» انجام داد امروز جمعه ۱۸ شهریورماه اعلام شد که تمامی مرز‌های منتهی به معابر خروجی ایرانیان به عراق به‌دلیل «ناکافی بودن امکانات، کثرت جمعیت و هوای گرم» تا اطلاع بعدی بسته است.

طی روزهای گذشته ویدیوهای متعددی از سوی شهروندانی که برای حضور در مراسم اربعین امام سوم شیعیان راهی کشور عراق شده بودند در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که از بی‌نظمی، نبودِ امکانات حمل‌ونقل و مشکلات گسترده بهداشتی در مسیرهای منتهی به مرز حکایت داشت.

خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس ستاد مرکزی اربعین نوشته است که «استمرار وضعیت فعلی قطعاً مخاطرات جدی برای امنیت و سلامت زائران در پی دارد. »

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که فرمانده نیروی انتظامی از توقف صدور گذرنامه ویژه اربعین خبر داده و آن را به دلیل فراهم نشدن شرایط مطلوب از سوی «طرف عراقی» اعلام کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

وزیر کشور با تایید اخبار مرتبط با بسته شدن مرزها خواستار خواستار بازگشت ایرانیان از مسیرهای منتهی به مرزها شد و اعلام کرد که پلیس برای مسدود کردن مسیرهای منتهی به مرزها آمادگی کامل دارد.

به گفته احمد وحیدی عراق ظرفیت تخلیه از پایانه‌های مرزی را ندارد و «حجم بسیار زیادی از زائران در مرزها باقی مانده‌اند.»

شمار ایرانیانی که امسال در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند بر اساس اظهارات برخی مقامات جمهوری اسلامی « حدود پنج میلیون نفر» تخمین زده شده بود و وب‌سایت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز ۱۶ شهریور با انتشار ویژه‌نامه‌ای، از این مراسم با عنوان راهپیمایی جهانی» یاد کرد.

سایت علی خامنه‌ای متن سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی درباره راهپیمایی اربعین را منتشر کرده که در آن آمده است: « حرکت عظیم میلیونی بین نجف و کربلا... آن وقتی که لازم باشد با خطر همراه شود، باز هم این شور و شوق در ملت ما وجود دارد. این را باید نگه داشت. این ضامن بقای کشور است.»

بسته‌شدن مرزهای ایران و عرق به‌ روی مسافران ایران در نتیجۀ آشفتگی و بی‌نظمی گسترده در حالی رخ داده است که

مراسم پیاده‌روی اربعین که در چندین سال اخیر با حمایت گسترده نهادهای دولتی و نظامی ایران برگزار می‌شد، مراسمی است که مقامات جمهوری اسلامی از آن به‌‌عنوان «مانور نمایش قدرت سپاه و جمهوری اسلامی در عراق و منطقه خاورمیانه» یاد می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy