Wednesday, Sep 21, 2022

صفحه نخست » پیام نیویورک تایمز در ارتباط با گزارش اخیر خود درباره بیماری وخیم علی خامنه‌ای

nyt_banner.jpgرادیو فردا - روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تاکید می‌کند که گزارش هفته پیش این روزنامه در مورد بیماری و جراحی اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درست بوده و از آن عقب نخواهد نشست.

نیویورک تایمز روز جمعه، اول مهر، نوشت که منابعی که گزارش بیماری و جراحی علی خامنه‌ای با همکاری آن‌ها تهیه شده و این خبر را در اختیار این رسانه گذاشته‌اند «منابعی ارشد» بوده‌اند.

هرچند نیویورک تایمز به نام منابع خود اشاره نکرده، به نظر می‌رسد منظور از «منابع ارشد»، مهره‌های نزدیک به رهبری حکومت یا منابع بلندپایه دیگر در سلسله عوامل حاکمیتی در تهران بوده‌اند.

پس از گزارش‌های جسته و گریخته رسانه‌های حکومتی در طول چند روز که ظاهرا تضاد میان آن‌ها برای جلوگیری از انتشار خبر بیماری رهبر نظام بود، روزنامه نیویورک تایمز روز ۲۶ شهریور با استناد به «چهار منبع» نوشت که دلیل لغو برنامه‌های عادی او، انسداد روده و انجام عمل جراحی بوده است.

نیویورک تایمز تاکید کرده بود که حال خامنه‌ای بعد از عمل رو به بهبود نسبی گذاشته، ولی او حتی برای خوابیدن مستمر مشکل دارد و نمی‌تواند به مدت طولانی بنشیند.

چند روز پیش از گزارش هفته گذشته نیویورک تایمز، عباس عبدی، روزنامه‌نگار ارشد در تهران، در مقاله‌ای در روزنامه اعتماد با تاکید کم‌سابقه ابراز اطمینان کرده بود که سرنوشت مذاکرات برجام به ابراهیم رئیسی سپرده شده است. او به دلیل این امر هیچ اشاره‌ای نکرده بود.

پس از انتشار گزارش روزنامه آمریکایی بود که علی خامنه‌ای هفته گذشته هم در آیین اربعین و هم در دیدار با «پیش‌کسوتان» جنگ ظاهر شد، اما رهبر جمهوری اسلامی حال و روزی همچون گذشته نداشت، صدایش قدرت همیشگی را به طرز محسوسی از دست داده، و هم با ایستادن و سخن گفتن برای حضار، نشان داد که نوشته نیویورک تایمز در خصوص عدم توانایی او برای نشستن برای زمانی نسبتا بلند، درست است.

آیت‌الله خامنه‌ای جز در نماز جمعه‌ها یا حضور در ستاد کل ارتش یا مراسمی مشابه هرگز ایستاده در برابر مردم سخنرانی نکرده بود. ایستادن او در برابر حضار در «حسینیه جماران» کسر شان «رهبر» نیز محسوب می‌شود.

سخنان روزهای گذشته خامنه‌ای که ظاهرا به طرزی ناخواسته از زبان او بیان شد مانند تکرار این جمله که «حتی بنده هم احساس خستگی می‌کنم» و «جوانان قدر جوانی خود را بدانند» نشان دیگری از سِرِ باطن بیمار او تعبیر شد.

آقای خامنه‌ای همچنین در دو سخنرانی اخیر هنوز با ماسک بر چهره‌ای که در قیاس با چند ماه پیش تکیده و رنجور به نظر می‌رسید دیده شد.

بیماری «انسداد روده» به بیماری پروستات او که چند سال پیش به خاطر آن مورد جراحی قرار گرفت، افزوده شده است.

«انسداد روده» حتی در صورت جراحی در هر فردی در هر سنی جزو بیماری‌هایی است که خطر جانی و مرگ دارد. چنین بیماری حادی در فردی ۸۳ ساله، نشانی از احتمال کاهش سریع عمر فرد است.

نیویورک تایمز در توضیح کوتاه خود درباره گزارش هفته پیش می‌گوید که به مقامات جمهوری اسلامی فرصت داده بود که در مورد گزارش تهیه شده از سوی این روزنامه اظهار نظر کنند، اما آنها پاسخی به این دعوت نداده‌اند.

نیویورک تایمز پس از آن بر درستی مفاد گزارش خود تاکید کرد که ابراهیم رئیسی روز ۳۱ شهریور به فرناز فصیحی، خبرنگار ایرانی‌الاصل روزنامه و نویسنده گزارش بیماری رهبر حکومت ایران، اجازه حضور در دیدار روزنامه‌نگاران و سردبیران ارشد شماری از روزنامه‌ها و رسانه‌های آمریکایی با رئیس جمهور ایران را نداد و خواهان پوزش‌خواهی نیویورک تایمز شد.

وخامت حال رهبر سالخورده رژیم در شرایطی که مردم ایران بار دیگر در یک هفته اخیر برای اعتراض به خیابان‌ها آمده‌اند ممکن است برای سرنوشت رژیم او که ۳۳ سال حاکم آن بوده، نقشی تعیین‌کننده داشته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy