Saturday, Sep 24, 2022

صفحه نخست » سقوط اشنویه به دست مردم؟ تهدید رئیسی پس از بازگشت از آمریکا

ashnooyeh_banner.jpgمردم اشنویه نیروهای امنیتی را وادار به عقب‌نشینی کردند

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد بامداد شنبه دوم مهر 1401 شهر اشنویه در استان آذربایجان غربی به کنترل معترضان درآمده و مردم آزادانه بدون حضور نیروهای امنیتی در سطح این شهر راهپیمایی کردند.

ایندیپندنت فارسی - در ادامه تظاهرات‌های خیابانیِ یک هفته گذشته که با قتل دولتی مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد، شهرهای مختلف ایران در شامگاه جمعه، اول مهر ۱۴۰۱، بار دیگر صحنه تجمع‌ مردم معترض بود.

بر اساس ویدئوهایی که علی‌رغم محدود شدن اینترنت و مسدود شدن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در ایران، ویدیوهای راه‌یافته به رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم در شهرهای تهران، سنندج، فردیس، قم، تبریز، اصفهان، بوکان و مشهد و شهرهای دیگر در خیابان‌ها ماندند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

خبرهای رسیده از اشنویه حاکی است که مردم کنترل بخش عمده‌ای از این شهر آذربایجان غربی را به دست گرفته‌اند و به منزل و مغازه دو تن از فرماندهای نیروهای سرکوبگر یورش برده‌اند. آنان همچنین نیروهای امنیتی را وادار به عقب‌نشینی کردند.

با توجه به ویدئوهایی که از ایران مخابره شده‌‌اند، برخی شعارهای مردم معترض در روز جمعه از این قرار بود: «مرگ بر دیکتاتور»، «مجتبی بمیری، رهبری را نبینی»، «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «می‌جنگیم، می‌جنگیم، ایران را پس می‌گیریم»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی.»

از سوی دیگر نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی نیز به مقابله با معترض‌ها پرداختند. بر اساس یکی از ویدئوهای منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نیروهای سرکوب در شهر بوکان به سوی پسربچه‌ای شلیک کردند که از پشت پنجره منزلش بیرون را تماشا می‌کرد.

این سازمان مدافع حقوق بشر، با انتشار ویدئویی دیگر از درگیری میان مردم معترض شهر بوکان با نیروهای سرکوب در شامگاه جمعه خبر داد - در این ویدئو گروهی از جوانان دیده می‌شوند که از دست نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی می‌گریزند.

حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» در توییتر نیز شمار قابل توجهی ویدئو از تظاهرات‌های خیابانی محله‌های مختلف تهران در شامگاه جمعه منتشر کرد. زنان در میدان تجریش مانتوهایشان را در آتش انداختد و در بلوار فردوس در غرب تهران، معترضان و نیروهای سرکوب درگیر شدند.

در یکی از این ویدئوها، که از طبقات فوقانی یک ساختمان بلند فیلمبرداری شده است، معترضان از دست ماموران سرکوب می‌گریزند در حالی که صدایی شبیه به تیراندازی به‌گوش می‌رسد. در ارتباط با درگیری‌های بلوار فردوس، می‌توان به یکی دیگر از ویدئوها اشاره کرد که شعله‌های آتش بخشی از یک ساختمان بلند را در برگرفته و معترض‌ها نیز نارنجک‌های دست‌ساز به‌سوی نیروهای سرکوب پرتاب می‌کنند؛ نارنجک‌هایی ساخته شده از اکلیل و سُرنج که عموما نوجوان‌ها در چهارشنبه سوری آنها را منفجر می‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

برخی ویدئوهای مخابره شده از تهران نیز حاکی از آن است که شمار قابل توجهی از مردم در نازی‌آباد، ولیعصر، نیاوران، تهرانسر، ستارخان، نارمک و هفت‌حوض نیز به خیابان آمده‌اند.

از جمله موارد مرتبط با سرکوب مردم معترض، می‌توان به تردد آمبولانس‌هایی اشاره کرد که بدون داشتن پلاک شناسایی در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند و به پشتیبانی نیروهای انتظامی و امنیتی می‌پردازند.

***

تهدید رئیسی

العربیه - ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران هم پس از بازگشت از آمریکا با توصیف اعتراضات سراسری در کشور به «اغتشاش» گفت: «تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد امنیت کشور و مردم را به مخاطره بیندازند.»

تاکنون دست‌کم 50 نفر طی تظاهرات ضدحکومتی جاری در ایران کشته شده‌اند. فعالان حقوق بشر تاکید دارند که تعداد واقعی کشته‌ها، زخمی‌ها و بازداشتی‌ها بسیار بیشتر از این آمار است.

با این حال طی یک هفته اخیر، گستره و دامنه اعتراضات عمومی افزایش یافته و اخبار متعددی از نافرمانی در رده‌های پایین و میانی نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی منتشر شده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور هم اعتراضات جاری را «اغتشاشات» نامید , با انتساب آن به خارج گفت: «گروه‌ها و هسته‎های سازمان یافته‌ای وجود دارند که در این تجمعات دست به خرابکاری می‎زنند.»

وحیدی قطع اینترنت و فیلتر گسترده شبکه‌های اجتماعی را تایید کرد و مدعی شد: «محدودیت‌های اینترنتی به جهت کنترل امنیت بوده و موقت است.»

گزارش‌ها از ایران حاکی از تداوم قطع اینترنت همراه و خانگی در بسیاری از نقاط کشور است. در همین حال، وزارت خزانه‌داری آمریکا از به روز رسانی مجوز تحریم‌ صادرات به ایران، در زمینه ارائه خدمات مربوط به اینترنت خبر داد و در اطلاعیه‌ای نوشته است که این کار را در «حمایت از معترضان شجاع ایرانی»، انجام می‌دهد.

بنا بر این دستورالعمل جدید، ارائه بسیاری از خدمات اینترنتی از جمله خدمات ضدفیلتر و ضد‌ویروسی و بدافزار، برای مصارف شخصی در ایران، از شمول تحریم‌ها خارج خواهد شد.

همزمان، دستیار وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با «العربیه»، سرکوب و کشتار معترضان را «هولناک» خواند و اظهارات رژیم ایران مبنی بر تحریک اعتراضات از خارج را «یاوه‌گویی» توصیف کرد.

در همین رابطه، پیام‌رسان سیگنال نیز دستورالعمل کاملی برای راه‌اندازی سرورهایی برای کمک به کاربران ایرانی در دوز زدن فیلترینگ اینترنت منتشر کرد و از کارشناسان فناوری در جهان که تمایل دارند به مردم ایران در مقابله با سانسور کمک کنند تقاضای همکاری کرد.

کانون نویسندگان ایران هم در بیانیه‌ای پیرامون اعتراضات سراسری کنونی اعلام کرد: «بر همه‌ نویسندگان و هنرمندان، تشکل‌های صنفی و فرهنگی، و نهادهای آزادی‌خواه و مستقل است که حمایت خود را به صراحت و به دور از عافیت‌طلبی‌های مرسوم، از جنبش آزادیخواهی مردم اعلام کنند.»

از سویی، مقامات ایرانی با هدف کاهش موج اعتراضات، از آنلاین‌شدن کلاس‌های تدریس دانشگاه‌ها خبر دادند.

13 سازمان حقوق‌بشری ایرانی، از جمله عدالت برای ایران، احراز، سازمان حقوق‌بشر ایران، کردپا و شبکه حقوق‌بشر کردستان، بنیاد برومند و بنیاد سیامک پورزند، درباره سرکوب معترضان در ایران، خواستار واکنش شدید جامعه بین‌المللی و محکومیت اقدامات سرکوب‌ رژیم ایران شدند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای تاکید کرد: «در حالی که آمار کشته‌شدگان در اعتراضات ایران در حال افزایش است، جهان باید علیه سرکوب خونین اعتراضات مردم ایران اقدام معنادار انجام دهد.»

مهسا امینی که آتش اعتراضات در واکنش به قتل او شعله‌ور شد، زن جوان 22 ساله‌ اهل سقز بود که سه‌شنبه 22 شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت شده و جمعه 25 شهریور در پی شدت جراحات وارده به او در اثر شکنجه، ضربه مغزی شد و در بیمارستان کسرای تهران جان باخت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy