Saturday, Sep 24, 2022

صفحه نخست » بیانیه‌ سینماگران ایرانی خطاب به نظامیان

bayanieh_banner.jpgایران وایر - گروهی از سینماگران با انتشار بیانیه‌ای از نظامیان ایرانی خواستند تا اسلحه‌های خود را زمین بگذارند و به آغوش ملت بازگردند.

در این بیانیه آمده است:«این تفنگ‌ها با سرمایه‌ی عمومی برای دفاع از مردم در اختیارتان قرار گرفته. اسلحه به سمت مردم و جوانان ایران نگیرید. به آغوش ملت باز گردید.»

متن کامل بیانیه بدین شرح است:

صدای راستین ایران، صدای جوانان غیوری است که به حرمت و شکوه "زن" به نام گوهر "آزادی" به خیابان‌ها آمده‌اند. فریاد خروشان مردم خشمگین و عصیان‌زده از سالها دروغ، دزدی، فساد، سرکوب، تجاوز و سانسور، واقعیت انکارناپذیر روزگار ماست که دیگر توان تحملش به سر آمده. سینماگر مستقل وظیفه‌ای ندارد جز در کنار مردم ایستادن، به تصویر کشیدن حقایق سرکوب‌شده و شکستن چارچوب‌های تحمیل شده. ما پشت سر جوانانی که پیشرو و پرچمدار این جنبش عظیم تحول‌خواهی هستند، ایستاده‌ایم. در کنار جوانانی از جان گذشته و خردمند که رهبران و پیشروان حقیقی جنبش هستند. جنبشی شکوهمندانه که هیچ نوع استبداد، ولایت و دیکتاتوری منقضی را نمی‌پذیرد. دیگر بار به همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب و خشونت علیه مردم شده‌اند یادآوری می‌کنیم این تفنگ ‌ها با با سرمایه‌ی عمومی برای دفاع از مردم در اختیارشان قرار گرفته. اسلحه به سمت مردم و جوانان ایران نگیرید. به آغوش ملت باز گردید.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این بیانیه توسط بیش از ۱۵۰ سینماگر ایرانی داخل و خارج ایران امضا شده است. از جمله نام‌های امضا کننده می‌توان به این اسامی اشاره کرد: پرویز کیمیاوی، علی عباسی، منیژه حکمت، محمد یعقوبی، کاوه فرنام، عبدالرضا کاهانی، پگاه آهنگرانی، شبنم طلوعی، زر امیر ابراهیمی، صالح نجفی و هانا کامکار اشاره کرد.

رادیو زمانه - در همان حال محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی با برخورداری از کمترین درک از فرهنگ و هنر، شنبه ۲ مهر در مصاحبه با خبرگزاری فارس بر تجدید حاکمیت خود بر نویسندگان و هنرمندان ایرانی تاکید کرد و گفت:

«دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره حاکمیت قانون است؛ ما در خدمت تمامی اهالی فرهنگ و هنر هستیم و چتر دولت و نظام همه اهالی فرهنگ و هنر را در بر می‌گیرد مگر کسانی که خودشان مصر هستند که زیر این چتر نباشند.»

خطاب وزیر ارشاد دولت سرکوب‌گر به هنرمندانی مانند کتایون ریاحی، شبنم فرشادجو، مسعود کیمیایی، مهران مدیری، شهاب حسینی، هومن سیدی و نوید محمدزاده است که در پیام‌های جداگانه‌ای از اعتراضات مردمی حمایت کرده‌اند.

وزیر ارشاد اسلامی در ادامه با لحنی که از تهدید نویسندگان و هنرمندان نشان داشت، افزود:

«اگر کسی اصرار دارد که از قوانین جمهوری اسلامی تبعیت نکند، ما اصراری بر مجبور کردن آن‌ها به این امر نداریم؛ آن‌ها می‌توانند آزادانه وارد فعالیت‌های دیگری بشوند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy