Wednesday, Sep 28, 2022

صفحه نخست » سپاه بعد از مرگ خامنه‌ای به چه سو خواهد رفت؟

lamond_banner.jpgلوموند: بعد از مرگ خامنه‌ای، سپاه از اسلام‌گرایی به سراغ ناسیونالیسم خواهد رفت

رادیو بین المللی فرانسه - روزنامۀ فرانسوی لوموند معتقد است که حجاب یکی از آخرین مظاهر رژیم است که به تسامح "رژیم ملایان" خوانده می‌شود، در حالی که قدرت واقعی در ایران روز به روز "نظامی‌تر" می‌شود و کم‌کم در انحصار سپاه پاسداران قرار می‌گیرد. به همین دلیل لوموند اطمینان دارد که سپاه برای سرکوب اعتراضات کنونی دست به هر کاری خواهد زد زیرا می‌خواهد از میراث آیندۀ خود دفاع کند.

ژیل پَریس، سرمقاله‌نویس لوموند، با اشاره به موج اعتراضاتی که در پی مرگ مهسا امینی سراسر ایران را درنوردید، تاریخچۀ جنبش‌های چند سال اخیر، از خرداد ٨٨ تا آبان ٩٨ را به طور خلاصه یادآوری می‌کند و می‌گوید که به رغم همه فراز و نشیب‌ها، حجاب اجباری از انقلاب اسلامی به بعد در ایران حاکم بوده و به یکی از نشانه‌های اصلی مردسالاری تبدیل شده است. اگرچه با تغییرات دولتی میان اصلاح‌طلب و محافظه‌کار، روسری‌ها نیز چند سانتیمتری عقب یا جلو رفته، اما سختگیری رژیم در مورد حجاب یک پدیدۀ ثابت چند دهۀ اخیر بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به همین دلیل ژیل پریس اعتراضات اخیر را متفاوت از جنبش‌هایی می‌داند که علیه تقلب انتخاباتی یا گران شدن بنزین آغاز شد. او یادآوری می‌کند که در پی حرکت شجاعانۀ ویدا موحد و راه افتادن جنبش "دختران خیابان انقلاب"، حسن روحانی رئیس جمهور وقت پذیرفته بود که "شیوۀ زندگی‌مان را نمی‌توانیم به نسل‌های آینده تحمیل کنیم"، اما با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی دوباره همه چیز به عقب برگشت که این خود یکی از دلایل اعتراضات کنونی است.

روزنامۀ لوموند معتقد است که صحبت از رژیم آخوندی (یا ملایان) دیگر چندان مصداقی ندارد، زیرا بخش اصلی قدرت به نظامیان انتقال یافته. سپاه پاسداران همراه با بسیج و امکانات اقتصادی‌اش عملاً به ستوان فقرات نظام تبدیل شده است.

در این شرایط، مرگ خامنه‌ای ٨۳ ساله می‌تواند به سپاه پاسداران امکان دهد که روند تصاحب قدرت را تمام و کامل کند. ژیل پَریس احتمال می‌دهد که بعد از خامنه‌ای، هیچگونه ردی از آزادی سیاسی باقی نماند، اما ناسیونالیسم به عنوان ایدئولوژی دولتی تا اندازه‌ای جایگزین اسلام شود.

علی آلفونه، تحلیل‌گر متخصص حوزۀ خلیج فارس که در پژوهشکده‌ای در واشنگتن کار می‌کند (The Arab Gulf States Institute) و از چند سال قبل بر اهمیت روند نظامی شدن قدرت در ایران اصرار می‌ورزد، معتقد است که جانشینان خامنه‌ای شاید حتی "برای راضی کردن طبقۀ متوسط، برخی آزادی‌های فردی را مجاز بشمارند و مثلاً حجاب اجباری را لغو کنند".

با توجه به همین روند تصاحب قدرت، سرمقاله‌نویس لوموند نتیجه می‌گیرد که سپاه پاسداران برای سرکوب اعتراضات کنونی و پایان دادن به آن از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد، زیرا باید اقتدار و نظامی را که به دنبال تصرف کامل آنست به هر قیمت حفظ کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy