Saturday, Oct 1, 2022

صفحه نخست » بیانیه کاریکاتوریست ها و طنزپردازان ایرانی

bayanieh_banner.jpgایران امروز عزادار مرگ دلخراش مهسا امینی دختر 22 ساله کرد است که به دلیل آنچه حکومت بدحجابی می‌نامد، جان خود را از دست داد. این فاجعه غم‌انگیز و ضد بشری حاصل تحمیل نوعی شیوه زندگی است که حکومت ایدئولوژیک قصد دارد به همه ایرانیان تحمیل کند و علیرغم ناموفق بودن این سیاست 43 سال است برآن پای می‌فشارد.

در اعتراضات دو هفته‌ای اخیر در تمام شهرهای بزرگ و کوچک ایران، زنان و دختران و بخصوص متولدین دهه هفتاد و هشتاد به خیابان آمدند و به این اقدام خشونت آمیز اعتراض کرده و تا امروز بیش از هفتاد تن دیگر از معترضان در خیابان کشته و هزاران نفر دستگیر شده‌اند و حکومت حتی از یک عذرخواهی هم دریغ کرده و در عوض با سرکوب خشن و تحمیل محدودیت‌هایی مانند قطع اینترنت می‌کوشد تا زمینه سرکوب بزرگ را فراهم کند.

این اعتراضات ادامه اعتراضات 78، 88، 96 و 98 است؛ چرا که مطالبات مردم در یک فاصله بیست ساله نه تنها پاسخی از سوی حکومت نگرفته است، بلکه بیشتر و بیشتر شده است. نسل جوانی که به شیوه تحمیلی زندگی، پوشش و رفتار ایدئولوژیک حکومت معترض‌اند، به خیابان آمده‌اند تا شیوه مطلوب زندگی خودشان را بیان کنند.

شعار زیبای «زن، زندگی، آزادی» به عنوان شعار ملی معترضان نشان‌دهنده این است که مردم ایران در مقابل حکومتی مرگ‌اندیش، زندگی طبیعی و معمول و انسانی می‌خواهند. مردم ایران خواستار احترام به زنان و تامین همه حقوق آنان، احترام به زندگی طبیعی و معمول، و احترام و رعایت آزادی کامل انسانی هستند.

هیچ‌کدام از مردم ایران خواستار رفتار خشونت آمیز نیست، ولی وقتی خواسته‌هایش پاسخی جز باتوم و شوکر و گاز اشک‌آور و گلوله نمی‌گیرد، مردم ناچارند در مقابل این توحش حکومت، از خودشان دفاع کنند.

تا امروز بسیاری از هنرمندان، دانشگاهیان، ورزشکاران و شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی ایران و بزرگترین هنرمندان و روشنفکران جهان نیز از جنبش زنان و جوانان و مردم ایران حمایت گسترده‌ای کرده‌اند.

ما، کاریکاتوریست‌ها و طنزپردازان ایرانی که برخی از ما تا کنون به‌طور انفرادی از این جنبش حمایت کرده‌ایم، امروز در کنار همدیگر از این جنبش حمایت می‌کنیم، در کنار مردم هستیم و خواسته‌های آنان را خواسته خود می‌دانیم.

مردم ایران در این سالها همه چیز خودشان را به‌خاطر بی‌کفایتی و فساد حکومت از دست داده‌اند و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند. آنچه در جنبش مهسا آغاز شده، آغازی بر پایان حکومت است.

توکا نیستانی، مانا نیستانی، ابراهیم نبوی، شقایق معظمی، احمد سخاورز، داریوش رمضانی، رضا عقیلی، شاهرخ حیدری، حمید شریف، سروش پاکزاد، بهزاد کامبوزیا، نیک آهنگ کوثر، شراگیم زند، فرهاد مشرق زمینی(ف.م. سخن)، سمیه رمضانی، نادر رحمانی، بهنام محمدی، هادی خرسندی، بشری دستورنژاد، نازلی عطائیه، نورالدین زرین‌کلک، اسد مُذنبی، حمیدرضا رحیمی، محمد تقی اسماعیلی.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy