Monday, Oct 3, 2022

صفحه نخست » پنج عضو بسیج و سپاه در زاهدان کشته شدند

zahedan1_banner.jpgرادیو بین المللی فرانسه - به گزارش رسانه های داخلی ایران، پنج عضو بسیج و سپاه در جریان درگیری های اخیر در زاهدان کشته شده اند. مردم زاهدان در چهاردهمین روز اعتراضات در شهرهای مختلف ایران، در راستای همبستگی با تظاهرات مردم سایر نقاط کشور و در اعتراض به تجاوز یک فرماندۀ انتظامی به دختری نوجوان در چابهار، پس از برگزاری نماز جمعه مقابل کلانتری زاهدان تجمع و تظاهرات کردند که در جریان این درگیری، عده ای کشته و مجروح شدند.

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که پنج عضو بسیج و سپاه در جریان درگیری های اخیر در زاهدان کشته شده اند.

در این اطلاعیه آمده است: «علی بیک از بسیجیان طرح امنیت، شامگاه شنبه در پی درگیری‌های اغتشاشگران نظم و امنیت عمومی در خیابان جام جم شهر زاهدان کشته شد ».

بر اساس این اطلاعیه، «سعید برهان زهی ریگی از بسیجیان طرح امنیت اهل سنت، سرهنگ پاسدار حمیدرضا هاشمی (علی موسوی) فرماندۀ اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان، محمد امین آذر شکر (نیروی خرید خدمت) و محمد امین عارفی» چهار نفر دیگر از اعضای بسیج و سپاه هستند که در جریان درگیری های اخیر در زاهدان کشته شده اند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در این اطلاعیه همچنین آمار مجروحان نیروهای سپاه و بسیج در این حادثه نیز ۳۲ نفر اعلام شده است.

در همین حال، مهدی شمس آبادی دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان روز گذشته اعلام کرد: «تاکنون هشت نفر از اشرار مسلح که قصد افزایش دامنه نا امنی‌ها را داشتند، دستگیر شده‌اند».

دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: «افراد متعرض و حمله کننده وابستگی سازمانی به گروهک‌های معاند داشته‌اند».

وی افزود: «این افراد در اقدامی تروریستی با اسلحه وارد خیابان شده و به سمت ماموران و حتی مردم عادی تیراندازی کردند و با ادعای حمایت از مردم بلوچ چند پاساژ متعلق به همین مردم و بانک‌ها را آتش زدند».

دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان در ادامه تصریح کرد: «این افراد با هدف قرار دادن حافظان امنیت و مردم عادی قصد ناآرامی و شورش داشتند و در حال حاضر در رصد اطلاعاتی و امنیتی و دستگاه قضایی قرار دارند؛ نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در حال شناسایی کامل افراد مسلح روز گذشته هستند و دستور دستگیری برخی اشرار شناسایی شده نیز صادر شده است».

تظاهرات اعتراضی در زاهدان پس از آن آغاز شد که امام جمعه موقت راسک در استان سیستان و بلوچستان، با انتشار بیانیه‌ای خبر تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ را تایید کرد.

پیش از آغاز اعتراضات در ایران، گزارش‌ها حاکی از نارضایتی عمومی مردم استان سیستان و بلوچستان از عملکرد مسئولین محلی در رسیدگی به پرونده تجاوز به این دختر نوجوان در شهر چابهار بود.

در حالی که تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف ایران در پی جان باختن مهسا امینی وارد سومین هفتۀ خود شده است، معترضین در شهر چابهار با حضور در خیابان‌ها، علاوه بر ابراز همبستگی با دیگر مردم ایران، خواستار رسیدگی به پرونده تجاوز به این دختر پانزده ساله شدند.

به گزارش کمپین فعالان بلوچ، درگیری های اخیر میان معترضان و نیروهای امنیتی، تاکنون دست‌کم ۵۶ کشته و بیش از ۳۰۰ مجروح بر جای گذاشته است.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان، این حادثه را «فاجعه» خواند و گفت: «نیروهای انتظامی و لباس شخصی‌ها با تیراندازی مسئول این حادثه بودند».

این در حالی است که رسانه های رسمی ایران، درگیری های اخیر در زاهدان را «حادثه ای تروریستی» اعلام کرده اند.

استاندار سیستان و بلوچستان، در این زمینه گفت: «عده ای آشوبگر متعلق به گروه های تروریستی وتجزیه طلب در پوشش نماز جمعه به یکی از محل‌های انتظامی به قصد تصرف حمله نموده و اقدام به سنگ پراکنی، پرتاب مواد آتش زا و تیراندازی کردند.»

وی افزود: «کسانی که قصد تصرف پاسگاه را داشتند تروریست بودند و این افراد در ادامه اقدام به آتش زدن اموال عمومی کردند؛ سپس چند فروشگاه زنجیره ای متعلق به مردم را غارت کردند و آتش زدند و به بانک ها و مراکز دولتی نیز آسیب رساندند.»

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: «واکنش نیروهای انتظامی به این افراد قاطع بود و در تیراندازی این افراد، مردم نیز تیر خوردند.»

در پی درگیری های اخیر در زاهدان، ادارۀ آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده است که کلاس های درس دانشگاه تا ١۵ مهر به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy