Wednesday, Oct 5, 2022

صفحه نخست » نشست بی‌سابقه اساتید دانشگاه تهران درباره اعتراضات

univ_banner.jpgایران وایر - همزمان با ادامه اعتراضات سراسری در دانشگاه‌های مختلف در ایران، در دانشگاه تهران جلسه‌ای با حضور اساتید دانشکده‌های مختلف برای بررسی وضعیت جاری کشور برگزار شد.

در این جلسه که روز دهم مهرماه برگزار شده، اما ویدیوی کوتاهی از آن به تازگی منتشر شده٬ اساتید درباره وضعیت جاری و مخالفت گسترده با سیاست‌های جمهوری اسلامی از جمله حجاب اجباری، صحبت کردند.

در این جلسه محمدجواد ظریف، غلامعلی حداد عادل، علی طیب نیا، لعیا جنیدی، پیروز حناچی، محمود نیلی، صادق زیباکلام و علی مطهری و شمار دیگری از استادان دانشگاه که اغلب دارای سمت‌های مهم دولتی یا حکومتی بوده یا هستند، حاضر بوده‌اند.

در این جلسه یکی از استادان می گوید: «گشت ارشاد چه صیغه‌ای است مگر ما گشت دروغ گویی داریم؟»

در ویدیویی که از این جلسه توسط دانشگاه تهران و پایگاه خبری جماران منتشر شده اغلب حاضران از ادامه وضعیت فعلی انتقاد کرده و سرکوب اعترضات را بی‌فایده خوانده‌اند.

به غیر از محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران، که از بازداشت دانشجویان تلویحا دفاع می‌کند، دیگران در این ویدئو از شیوه فعلی اداره کشور انتقاد کردند و سرکوب اعتراضات را بی‌فایده خواندند.

علی مطهری در رابطه با نحوی مواجه حاکمیت با «انتخاب آزاد نوع پوشش» گفت: «ما باید بر پوشش اسلامی در ادارات و دانشگاه ها تاکید کنیم یعنی نباید اینجا کوتاه بیاییم ولی خیابان را در مرحله دوم قرار بدهیم. و دعوت به گفت وگو کنیم. همه این ها را دعوت کنیم که بیایند و حرفشان را بزنند. همین خانمی که روسری اش را برداشته، بیاید و حرفش را بزند.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

ابراهیم متقی، دیگر استاد این دانشگاه، در ادامه گفت: «چون تغییر نسلی شکل گرفته و تفسیر این تغییر نسلی بر اساس هنجارهای خودمان است. کسانی که سال ۸۸ از کشور خارج شدند. سیاست انتظامی و امنیتی ما این بود که این افراد از کشور خارج شوند. اینها رفتند جذب کجا شدند؟ معاون وزیر ارشاد وقت شده رییس ایران اینترنشنال.»

محمدجواد ظریف، نیز در این جلسه تاکید کرد: «ما از یک طرف زیر بار زور نمی رویم و از سوی دیگر، مردمی داریم که در برابر حرف نادرست مقاومت می کنند. این بزرگترین عامل بازدارنده است. قطعا اشتباه می کنیم اگر فکر کنیم می توانیم مردم را نادیده بگیریم. تصور اینکه مردم را بتوان با خشونت حفظ کرد، تصوری است که خداوند هم به پیامبر می فرماید تو هم نمی توانستی.»

sanayee.jpgمهدی سنایی سفیر سابق ایران در مسکو، داماد وزیر اطلاعات پیشین ایران

***

«مشکلات خیلی عیان که جلوی چشم مردم است، حل و فصل نمی‌شوند»

بی بی سی - در این جلسه که ظاهرا پیش از حمله ماموران به دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده، لعیا جنیدی عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و معاون حقوقی رئیس جمهور ایران در زمان حسن روحانی، خواستار آزادی فوری دانشجویان از جمله دانشجویان دانشگاه تهران شد و به رئیس دانشگاه تهران گفت: «از هر اختیاری که دارید استفاده کنید که دانشجویان یک ساعت هم در بازداشت نمانند.»

مهدی سنایی سفیر سابق ایران در مسکو، داماد وزیر اطلاعات پیشین و عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان نیز از «افزایش بی اعتمادی به حکومت و ناامیدی از کارایی سیستم» گفت: «مشکلات خیلی عیان که جلوی چشم مردم است، حل و فصل نمی‌شوند».

غلامعلی حداد عادل از اقوام آیت‌الله خامنه‌ای (پدر زن مجتبی خامنه‌ای) و از اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی گفت جامعه به شدت به سوی دو قطبی شدن پیش می‌رود و «عده‌ای حزب‌اللهی محض و عده‌ای صددرصد مخالف آنها هستند». او خواستار بازگشت «عقلانیت» به موافقان حکومت شد.

میرحسین موسوی درباره موروثی شدن رهبری در ایران هشدار داد

«مداح‌ها در کشور حاکمند»

پیروز حناچی شهردار سابق تهران و عضو هیأت علمی دانشکده معماری در این جلسه گفت: «نگاهی در کشور وجود دارد که همه مسائل را امنیتی کرده است که بزرگترین سم برای کشور است.»

تقی آزاد ارمکی عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی هم گفت: «وقتی مداح‌ها در این کشور حاکمند، چرا نباید سلبریتی‌ها نقش‌آفرین باشند؟»

صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی هم گفت: «ما حکومتی داریم که هیچ نهاد مستقلی نمی‌خواهد، نه دانشگاه مستقل می‌خواهد، نه مجلس مستقل، نه مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقل، نه شورای نگهبان مستقل، هیچ نهاد مستقلی نمی‌خواهد، این را باید به شکلی سامان داد.»

حکومتی که سرمایه اجتماعی‌اش از بین رفته،«قادر به کنترل بحران‌ها نیست»

الهه کولائی دیگر عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم گفت: «حکومتی که با سیاست‌های نادرست سرمایه اجتماعی‌اش را از بین ببرد یا آن را به شدت تحلیل ببرد، قادر به کنترل بحران‌ها نیست.»

علی طیب‌نیا عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و وزیر پیشین اقتصاد ایران هم گفت: «از کسی که آینده روشنی ندارد، چیزی ندارد که از دست بدهد نباید انتظار بیشتری داشت» و «عجیب نیست» معترضان که بیشتر از نسل جوان هستند، «نتوانند تصویر روشنی از آینده خودشان را درک کنند».

اعتراض‌های اخیر در ایران ابتدا در اعتراض به مرگ مهسا امینی شهروند۲۲ ساله آغاز شد که در بازداشت گشت ارشاد به اغما رفت و سپس در بیمارستان درگذشت.

این اعتراضات از شهرهای سقز و سنندج به سرعت به سایر شهرهای ایران گسترش یافت و ایرانیان در ۱۵۰ شهر جهان به حمایت از هموطنان خود در ایران و اعتراض به جمهوری اسلامی تظاهرات برپا کردند.

معترضان با شعار «زن، زندگی، آزادی» خواهان لغو قانون حجاب اجباری و تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی هستند.

در سومین هفته اعتراضات، آیت‌الله علی خامنه ای با حضور در یک پادگان در تهران و در جمع فرماندهان نیروهای مسلح، «حوادث اخیر» را به تحریک خارجی نسبت داد و برخی از معترضان را از «خانواده‌های ساواکی» نامید.

با اینکه در اعتراض‌های گسترده قبلی، پس از سخنرانی آقای خامنه‌ای بر شدت سرکوب اضافه می‌شد و اعتراض‌ها فروکش می‌کرد، این بار شهروندان همچنان به اعتراض ادامه می‌دهند و دامنه آن به مدارس هم کشیده شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy