Wednesday, Oct 19, 2022

صفحه نخست » محمد نوریزاد از زندان اوین: خون و جنازه های متلاشی دیدم

nourizad_banner.jpgصدای آمریکا - محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی، در فایلی صوتی از زندان اوین که به صدای آمریکا رسیده است، با تأکید بر این که «۲۰۰ نفر را کشتید که بگویید مهسا امینی را نکشتید»، به درخواست غلام‌حسین محسنی اژه‌ای برای گفت‌وگو پاسخ داده است.

آقای نوری‌زاد در پیامی که روز چهارشنبه ۲۷ مهر به بخش فارسی صدای آمریکا رسیده، می‌گوید: «خود وی (اژه‌ای) در اندازه‌ای نیست که به کسی که معترض است بگوید: بیا بنشین با هم گفت‌وگو کنیم تو آزادی که گفت‌وگو کنی و به زندان نروی.»

او خطاب به ابراهیم رئیسی نیز گفت: «به حضرت عباس قسم، بودن شما شش‌کلاس سواد خودش در جایگاه رئیس‌جمهوری، یک شیشکی به هر چه نخبگی است. به خدا من دارم گفت‌وگو می‌کنم. ملایی که ضربا ضربوا ضربن خوانده چه می‌داند انسان جامعه جوامع نسلی جامعه بین‌المللی، تعامل با دیگران، تعامل با شعور و خرد چی هست!»

این زندانی سیاسی «از مأموران چشم و گوش بسته اطلاعاتی، سپاهی، و بسیجی» خواست پیام او را «در شمار یک اعتراض کوچک جای بدهند و پس از انتشار آن سر به سر من نگذارند و لااقل نسبت به شعارهای ویترینی خودشان وفادار باشند.»

او همچنین در بخشی از این پیام خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، گفت: «بخش وسیعی از مردم ما از ملاییان عبور کرده‌اند. از سرداران عبور کرده‌اند. از بسیجیان تندخو عبور کرده‌اند. این را باور کنید.»

نوری‌زاد با تاکید بر این که «من دارم گفت‌وگو می‌کنم و اغتشاشگر و تجزیه‌طلب نیستم»، با اشاره به «شورش در زندان اوین» اشاره کرد، گفت: «تیربار شلیک شد، آرپی‌جی شلیک شد، رگبار کلاشنیکف شلیک شد. درست از بالای سر من و اطراف من. به شعور مردم توهین نکنید نگویید عده‌ای بر اثر استنشاق دود مردند.!

او اضافه کرد: «ما در اوین خون و جنازه‌های آش و لاش دیدیم. شما می‌گویید اراذل و اوباش؟ ما می‌گوییم درست، ولی انسان که بودند! شورش زندان اوین را می‌شد با گاز اشک‌آور خواباند، نه با گلوله‌های جنگی، نه با دوشکا، نه با آرپی‌جی! باور کنید من در میان سپاهیان، اطلاعاتی‌ها، بسیجی‌ها در پی دوست هستم تا دشمن!»

  • اوین در آتش

اشاره آقای نوری‌زاد به وقایع شنبه شب در زندان اوین بود که در آن «انفجار،‌ تیراندازی و آتش‌سوزی گسترده» رخ داد.

در پی وقوع ناآرامی در زندان اوین، بخشی از این زندان آتش گرفت و صدای تیراندازی از داخل این زندان به گوش می‌رسید. بر اساس تصاویر منتشر شده حجم آتش و تیراندازی بالا بود و پیش‌بینی می‌شود این حادثه تلفات بیشتری داشته باشد.

بنا بر گزارش‌های دریافتی، تجمع اولیه معترضان اطراف زندان اوین با درگیری و شلیک گاز اشک‌آور همراه شد.در پی اعتراضات در زندان اوین و شنیده شدن صدای شلیک و انفجار و مشاهده شعله‌های آتش از بیرون زندان، مردم معترض در حال حرکت به سمت زندان اوین بودند.

معترضان با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» از اعتراض شامگاه شنبه در زندان حمایت کردند و نیروهای امنیتی نیز سعی در جلوگیری از تجمع خانواده‌های زندانیان داشتند. بر اساس گزارش شاهدان عینی، جو اطراف زندان بسیار امنیتی بود و نیروهای نظامی و انتظامی در محل حضور دارند.

ساعاتی بعد، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد که شماری از زندانیان در حال فرار به سمت منطقه مین‌گذاری شده در کوه‌های اطراف اوین رفتند و صدای انفجار ناشی از آن بود.

اما سوی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هر گونه فرار زندانیان از اوین را رد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy