Monday, Oct 24, 2022

صفحه نخست » یک هندی تبار نخست وزیر بریتانیا شد، عبدالستار دوشوکی

uk_banner.jpgعبدالستار دوشوکی - ویژه خبرنامه گویا

امروز تاریخ ورق خورد. امروز بعد از ظهر ریشی سوناک که هندی تبار است بعنوان جوانترین فرد در طی دو قرن اخیر و همچنین اولین نخست وزیر غیر سفید پوست و هندی الاصل ء بریتانیا انتخاب شد. در بریتانیا حزب کارگر و لیبرال دموکرات دو حزب مهم دیگر هستند. در طی چهار دهه ای که نگارنده در بریتانیا زندگی می کرده, همواره گمان بر این بود که اگر یک غیر سفید پوست بعنوان نخست وزیر بریتانیا انتخاب شود, از یکی از این دو حزب خواهد بود. اما نمایندگان پارلمان بریتانیا از حزب محافظه کار با اکثریت پشتیبانی و حمایت و در نهایت بدون رقیب و رای گیری بعنوان رهبر بلامنازع حزب انتخاب کردند که معنای آن این است که ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا خواهد شد.

وی در خانواده ای مهاجر و هندی که اصالتا از ایالت پنجاب هندوستان بودند در شهر جنوبی ساوت همپتون انگلستان به دنیا آمد. خانواده وی جزو مهاجرینی بودند که از شرق آفریقا اخراج شدند. از نظر دینی او یک هندو است که انتخاب وی مصادف شده است با جشن دیوالی هندوها که بزرگترین جشن هندی ها در بریتانیا است که امروز (دوشنبه) می باشد. پدر وی در کشور کنیا به دنیا آمده بود.خود وی یک سال بعد از انقلاب ۵۷ به دنیا آمد. در کابینه قبلی بریتانیا چهار وزیر ارشد دولت یا سیاه پوست یا آسیایی تبار بودند. اکنون نخست وزیر بریتانیا هندی تبار است.

این وضعیت را مقایسه کنید با جمهوری اسلامی که در آن حتی به اصطلاح اقوام اصیل و قدیمی ایرانی مثل بلوچ و کرد اجازه ندارند حتی در استان خود استاندار شوند, چه برسد به رئیس جمهور و وزیر و معاون وزیر و مقامات بلند کشوری و لشکری. امروز باید مایه شرم دیگری باشد برای نظام تبعیض گرا و آپارتاید جمهوری اسلامی. چند هفته پیش در مقاله ای تحت عنوان " کابینه جدید بریتانیا و عرق شرم بر جبین جمهوری اسلامی" نوشتم: بعنوان یک بلوچ و یک سُنی مذهب باید بگویم که متاسفانه کشورمان ایران یکی از "نژاد پرست ترین" کشورهای دنیا است. حدود بیست میلیون سُنی ایران طبق قانون اساسی کشور نمی توانند مقام اول و دوم کشور (رهبر و رئیس جمهور) شوند. علاوه بر تبعیضات قانونی, به دلیل تبعیضات و مظالم فراقانونی رایج در کشور اهل سنت ایران نمی توانند وزیر و معاون وزیر و یا جزو چند صد مقام ارشد کشور شوند.

باید به مقامات جمهوری اسلامی گفت دموکراسی, سکولاریسم و شایسته سالاری یعنی در کشور بریتانیای کبیر با آن سابقه و فرهنگ استعماری طولانی یک هندو هندی زاده تیره پوست توسط محافظه کارترین نمایندگان مجلس بعنوان رهبر و نخست وزیر انتخاب می شود. باز هم باید گفت :"عرق شرم بر جبین جمهوری اسلامی". در پایان به جمهوری اسلامی یادآور می شوم که علاوه بر اتفاق تاریخی امروز در بریتانیا, مردم آمریکا هم باراک اوبامای سیاهپوست که که پدرش حتی آمریکایی هم نبود دو بار بعنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب کردند. و جمله آخر (با عرض پوزش از خوانندگان محترم) باید با زبانی عامیانه به جمهوری اسلامی پرُمدعا گفت: "اگه همه گفتند نون و پنیر، تو یکی سرت را بگذار زمین و بمیر!"

عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy