Wednesday, Oct 26, 2022

صفحه نخست » گزارش اختصاصی سی‌ان‌ان با اطلاعاتی جدید از آخرین ساعات زندگی نیکا شاکرمی

27-1.jpgیک شاهد: ماموران دستگیرش کردند

صدای آمریکا - شبکه خبری «سی ان ان» در روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر گزارشی تحقیقاتی را در مورد مرگ نیکا شاکرمی پخش کرد. در این گزارش سعی شده که تا حد ممکن مشخص شود که او در شب ۲۰ سپتامبر کجا بوده و چه می کرده است.

پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ ساله اهل سقز به هنگام بازداشت توسط پلیس اخلاق، اعتراضاتی شکل گرفت که به تدریج در سراسر ایران گسترده شد و با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه شد. ادامه این اعتراضات به مرگ تعداد زیادتری از جمله فهرست بلندبالایی از زنان و دختران جوان، منجر شد.

یکی از این دختران قربانی، نیکا شاکرمی دختر ۱۶ ساله‌ای بود که مقامات ایرانی درباره‌ مرگش علل مختلفی را ذکر کردند. ابتدا گفتند که مرگ او ربطی به اعتراضات ندارد و او از پشت بام یک خانه سقوط کرده است. ولی بعد ادعا شد که او خودکشی کرده است.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر گزارشی تحقیقاتی را در مورد مرگ نیکا شاکرمی پخش کرد. در این گزارش که با بررسی بیش از ۵۰ ویدیو از شب ۲۰ سپتامبر و صحبت با کسانی که آن شب با نیکا بوده اند تهیه شده، سعی شده که تا حد ممکن مشخص شود که او در شب ۲۰ سپتامبر کجا بوده و چه می کرده است.

آن چه مسلم است این که نیکا در شب ۲۰ سپتامبر در تظاهرات اعتراضی حضور فعالی داشته. در یکی از ویدئوها او در حالی که در میانه‌ تظاهرات روی یک کانتینر زباله ایستاده و با شور و حرارت روسری شعله‌ورش را بالای سر می‌چرخاند، دیده می‌شود.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

ویدیویی دیگر او را ساعت ۷ شب بیستم سپتامبر کنار پارک لاله در میان گروهی از جوانان معترض نشان می‌دهد که از راه دور به ماموران ضد شورش سنگ پرتاب می‌کند.


مقامات ایران به سوالات سی‌ان‌ان در مورد این که آیا نیکا هرگز در ساعات پیش از مرگش در بازداشت پلیس بوده است یا نه، پاسخی نداده‌اند.

سی‌ان‌ان گزارش تحقیقاتی اش را چنین به پایان می‌برد: «آن چه مشخص است این که نیکا در مرکز تظاهراتی که توسط پلیس سرکوب شد، حضوری فعال داشته است.»

بنا به تحقیقات سی‌ان‌ان به نظر می‌رسد که او با آمدن ماموران بیشتر از طریق بلوار کشاورز و خیابان وصال شیرازی به سوی خیابان انقلاب می رود و پیش از ساعت ۸ شب تماسی تلفنی برقرار می‌کند.

با تاریک شدن هوا حضور ماموران بیشتر می‌شود و نیروهای امنیتی به محلی که نیکا آن‌جاست می رسند. در یکی از ویدیوها می بینیم که معترضان توسط ماموران لباس شخصی دستگیر می‌شوند.

یکی از تظاهر کنندگان به سی‌ان‌ان گفته است: «خودم دیدم که پلیس زنان رو با باتون می‌زد. خیلی از آنها رو گرفتن و بردنشون تو وَن‌های پلیس»

ویدیویی دیگر، که از داخل یک خودرو گرفته شده، نیکا را در ساعت ۸:۳۷ دقیقه همان شب نشان می‌دهد که سعی می کند خود را در بین ماشین‌هایی که در ترافیک مانده‌اند از چشم ماموران پنهان کند. صدای زنی شنیده می‌شود که می‌گوید: «تکون نخور! تکون نخور!»

این آخرین ویدیویی است که نیکا در آن دیده می‌شود. سرنشین خودرویی که فیلم از درون آن گرفته شده به سی‌ان‌ان گفت: «چند تا مامور هیکلی اومدن و گرفتنش... خودم دیدم که گرفتنش و انداختنش تو ماشین.»

بنا به تحقیقات سی‌ان‌ان در این ساعت نیروهای امنیتی همه جا بوده‌اند و نیکا کاملا در محاصره نیروهای پلیس بوده است.

بنا بر گواهی فوتی که در بی‌بی‌سی فارسی منتشر شده و سی‌ان‌ان هم اصالت آن را تایید می‌کند، نیکا صبح روز بعد یعنی ۲۱ سپتامبر فوت کرده بوده. در این گواهی دلیل فوت «صدمات متعدد ناشی از اصابت جسم سخت» عنوان شده است.

ولی خانواده نیکا تا ۱۰ روز بعد از مرگ او با خبر نشدند. مادر و خاله نیکا در مصاحبه‌هایشان گفته‌اند که منابع موجه به آن‌ها گفته‌اند که نیکا در آن ده روز در بازداشت بوده است.

اما بعد مقامات دولتی یک ویدیوی دریافت‌شده از دوربین مداربسته‌ای را منتشر کردند و مدعی شدند که نیکا دیروقت همان شب با سقوط از این ساختمان کشته شده و موضوع ربطی به اعتراضات نداشته است. در این ویدیو دختری آرام را می بینیم که از سر یک کوچه به سمت ساختمان می‌آید، زنگ می زند. در باز می شود و او به داخل ساختمان می‌رود. مقامات نگفته‌اند که چه کسی و به چه دلیل او را به پایین ساختمان پرت کرده است و سی‌ان‌ان می‌گوید که نمی‌تواند روز فیلم‌برداری و هویت دختری را که در فیلم دیده می شود، تایید کند.

مادر نیکا می گوید که این دختر، نیکا نیست و سی‌ان‌ان هم معتقد است که به نظر نمی‌رسد این دختر آرام همان دختری باشد که چند ساعت قبل در ویدیوهای بررسی شده چنان حضور پر شور و هیجانی داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy