Saturday, Oct 29, 2022

صفحه نخست » استقرار سامانه دفاعی ساخت اسرائیل در نزدیکی مرزهای شمالی و جنوبی ایران

isr_banner.jpgبرای محافظت در برابر موشک‌های ایران

رادیو فردا - تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در رسانه‌های عربی در روز جمعه، ششم آبان، نشان می‌دهد که امارات متحده عربی سامانه دفاع هوایی از نوع «باراک ۸» را در نزدیکی پایگاه هوایی الظفره در جنوب ابوظبی مستقر کرده است.

اسرائیل پیشتر ارتش جمهوری آذربایجان، همسایه شمالی ایران، را نیز به این نوع سامانه هوایی مجهز کرده است.

رسانه‌های عربی نوشته‌اند که امارات برای محافظت از خود در برابر موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی ایران و متحدانش، مانند نیروهای حوثی یمن، به این سامانه‌ها مجهز شده است.

شبکه اسرائیلی کان نیز در این رابطه گزارش داد که هواپیماهای ترابری سی ۱۷ امارات اوایل بهار امسال در پایگاه هوایی نواتیم در اسرائیل فرود آمده بودند (تا این سامانه‌ها را به امارات منتقل کنند).

به نوشته کان، یکی از چالش‌های مهم امارات، حملات شورشیان حوثی از یمن است.

ده ماه پیش همزمان با نخستین سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، به ابوظبی، راکت‌هایی ناموفق به سوی امارات شلیک شده و همان زمان، مقامات اسرائیل کوشش برای فروش سامانه‌های هوایی ساخت خود به امارات را کلید زدند.

مقامات متعدد نظامی اسرائیل و همچنین نخست ‌وزیر این کشور در یک سال اخیر از امارات دیدار کرده‌اند.

مقامات رسمی امارات یا اسرائیل در برابر گزارش‌های شبانه‌روز اخیر در مورد استقرار سامانه «باراک ۸» در پایگاه هوایی اماراتی و راه‌اندازی آن سکوت کرده‌اند.

سایت خبری بریکینگ دیفنس هفته گذشته خبر داده بود که نخستین سیستم‌های دفاع هوایی «باراک ۸» در امارات مستقر شده است.

«باراک ۸» یک سامانه پدافند هوایی در برابر انواع تهدیدات ناشی از بالگردها، هواپیماها، پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده است.

خبرگزاری رویترز روز اول شهریور امسال خبر داده بود که اسرائیل همچنین با فروش سیستم‌های دفاع هوایی «اسپایدر» به امارات موافقت کرد.

رویترز افزوده بود که سیستم دفاع هوایی «اسپایدر» از ساخته‌های کارخانجات صنایع نظامی «رافائل» از امارات در برابر ایران و شورشی‌های حوثی حفاظت خواهد کرد.

سامانه «اسپایدر» قابلیت متحرک دارد، به روی کامیون سوار می‌شود و می‌توان آن را به سرعت و سادگی از محلی به محل دیگر منتقل کرد.

پیشتر روزنامه اسرائیلی گلوبز نوشته بود که مسئولان صنایع نظامی کشورشان از این‌که امارات پاییز پارسال برخی تجهیزات ساخت کره جنوبی را بر خرید تسلیحاتی از اسرائیل ترجیح داد، به‌شدت سرخورده شدند.

اسرائیل در دو سال عادی‌سازی رابطه با مراکش، امارات، بحرین و سودان به میزان زیادی بر درآمد فروش تسلیحاتی خود افزوده است.

این میزان افزایش در سال نخست پیمان‌های موسوم به ابراهیم، هشتصد میلیون دلار بود، که به نوشته رسانه‌های اسرائیلی تنها ناشی از فروش تجهیزات دفاع هوایی به ارتش مراکش بود.

جمهوری اسلامی ایران در حالی که حامی آشکار نیروهای حوثی است، بارها از امارات و بحرین خواسته بود از برقراری همکاری نظامی با اسرائیل دوری کنند.

در این رابطه، فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز به امارات نسبت به باز کردن پای اسرائیل در حوزه خلیج فارس هشدار دادند.

سرلشگر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، پاییز دو سال پیش همزمان با عادی‌سازی رابطه امارات و اسرائیل گفته بود که در آن صورت، رویکرد ایران نسبت به امارات تغییر خواهد کرد.

سرلشگر باقری روز نهم مهر امسال نیز در صفحه شخصی خود در اپلیکیشن ارتباطاتی ایرانی روبیکا با دادن هشدار به کشورهای میزبان آمریکا و اسرائیل در خلیج فارس نوشت از نگاه ما، قرار دادن «امکانات جاسوسی (و حتی عملیاتی) آمریکا و هم‌پیمانان او در اختیار رژیم غاصب صهیونیستی، موجب افزایش تهدید برای کشور عزیزمان خواهد شد».

با این حال، امارات پا به پای تحکیم روابط همه‌جانبه با اسرائیل، از جمله در زمینه نظامی، بحران رابطه با تهران را از راه‌های دیپلماتیک مدیریت کرد، به گونه‌ای که سفیر امارات ماه گذشته، پس از هفت سال نبود سفیر، به تهران بازگشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy