Sunday, Nov 13, 2022

صفحه نخست » گاردین: ایران مشغول کشتار مردم است، ولی فیفا اجازه نمی دهد این فاجعه جام جهانی اش را خراب کند

guardian_banner.jpgصدای آمریکا - روزنامه گاردین در مقاله‌ای از جام جهانی قطر و تلاش‌های جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و حضور تیم ملی فوتبال ایران در این مسابقات نوشته است.

این مقاله می‌گوید برخی از دولت ها مانند سوریه و میانمار مردم خود را می کشند. برخی مانند روسیه مردم کشورهای دیگر مانند اوکراین را می کشند. ولی حکومت ایران هر دو کار را در خانه و هم در خارج از کشور انجام می‌دهد.

این مقاله می‌گوید تیم ملی فوتبال ایران تحت فشار «رژیم قاتل» در آستانه بازی با انگلیس، ولز و آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ است، گویی هیچ اتفاق ناخوشایندی رخ نداده است.

نویسنده این مقاله به نام سایمون تیسدال می‌گوید این خوب نیست و در حقیقت، شرم آور است.

guardian.jpgمقاله گاردین می‌نویسد «تندروها می گویند تظاهرات‌کنندگان باید اعدام شوند. این برای رژیمی که به خاطر نقض حقوق بشر، گروگان‌گرفتن خارجی‌ها و توطئه‌ برای ترور بدنام است، غیرعادی نیست.»

گاردین با اشاره به اقدامات حکومت ایران می‌نویسد رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، به وحشت آفرینی در میان زنان جوان در ایران بسنده نمی‌کند. این دیکتاتور سالخورده با عرضه انبوهی از پهپادهای «کامیکازی» (شاهد-۱۳۶) به روسیه و همچنین موشک‌های بالستیک، به نیروهای ولادیمیر پوتین کمک می‌کند تا کودکان اوکراینی را بکشند و معلول کنند و در زمستان امسال یک فاجعه انسانی ایجاد کنند.

نویسنده در ادامه می‌گوید «رژیم خامنه ای که با کره شمالی و سوریه و همچنین روسیه روابط نظامی دارد و از سوی اسرائیل به عنوان یک تهدید وجودی تلقی می شود، به نظر می رسد مصمم به دستیابی به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای است.» نویسنده مقاله می‌گوید جمهوری اسلامی آخرین تلاش های اروپا برای احیای برجام را متوقف کرد و کارشناسان می گویند ایران اکنون می تواند مواد لازم هسته‌ای برای ساخت بمب را در کمتر از هفت روز تولید کند.

این مقاله می‌گوید بازیکنان تیم فوبتال ایران به طرز ناراحت کننده‌ای از تلاش رژیم برای استفاده از فوتبال (و آنها) برای ارائه چهره‌ای عادی به جهان و منحرف کردن توجهات از بحران داخلی آگاه هستند.

با این حال، شکی وجود ندارد که «تیم ملی» (همانطوری که نامیده می‌شود) در دوحه حاضر خواهد شد.

به نوشته گاردین مجازات برای امتناع از این بازی وحشتناک خواهد بود و به نظر می رسد هیچ چشم اندازی برای تحریم بازی‌‌ها وجود ندارد. گادرین می‌گوید به دلایل مختلف، تیم‌های انگلیس، آمریکا و ولز نیز احتمالاً همانطور که گفته می شود عمل خواهند کرد. صحبت درباره اعتبار ملی و مقدار زیادی پول است. از نظر سیاسی، اکنون خروج از این بازی‌ها تقریباً غیرممکن خواهد بود از نظر انسانی، این وضعیت «تهوع آور» است.

نویسنده می‌پرسد بازی با کشوری که با مردم خودش و به طور غیرمستقیم با شما و دوستانتان در حال جنگ است چگونه قابل قبول است؟ جانی اینفانتینو، رئیس فیفا ماه جاری میلادی پاسخش را اینگونه داد. او از ۳۲ کشوری که در قطر رقابت می‌کنند خواست «روی فوتبال تمرکز کنند» و «سیاست» را از آن کنار بگذارند.

اینفانتینو نوشت: «ما می دانیم که فوتبال در خلاء زندگی نمی کند.»... «اما لطفا اجازه ندهید که فوتبال به هر جنگ ایدئولوژیک یا سیاسی که وجود دارد کشیده شود... در فیفا، ما سعی می کنیم به همه عقاید و عقاید احترام بگذاریم، بدون اینکه درس های اخلاقی به بقیه دنیا بدهیم.»

به نوشته گاردین با توجه به سابقه فساد و دزدی، این ایده که فیفا به دیگران «درس های اخلاقی» بدهد خنده دار است.

این مقاله در ادامه به دیگر موارد نقض حقوق بشر در جهان از جمله در قطر و عربستات و واکنش‌های فیفا می‌گوید جام جهانی ۲۰۲۲ صحنه‌ای تماشایی از خودفریبی انسان، ریاکاری آشکار، و جداکردن مسئولیت خود در قبال وقایع جهان است و از این نظر از هر کس و چیز دیگری در عرصه رقابت موفق‌تر است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy