Sunday, Nov 13, 2022

صفحه نخست » ۷ روز مانده به جام‌جهانی؛ گروه سه گروگان و یک گروگان‌گیر

fifa_banner.jpgرقابت‌های جام‌جهانی قطر از ۲۰نوامبر۲۰۲۲ (۲۹ آبان ۱۴۰۱) با دیدار تیم‌های ملی قطر و اکوادور آغاز خواهند شد.

به‌نظر می‌رسد این دوره از مسابقات جام‌جهانی فوتبال، تفاوت‌هایی محسوس با دوره‌های گذشته برای جامعه ایران خواهد داشت.

فوتبال نیز مانند تمامی بخش‌های دیگر جامعه، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ورزش ایران، تحت تاثیر اعتراضات سراسری در کشور قرار گرفته است.

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برای فوتبال ایران چه‌گونه آغاز می‌شود؟

پیام یونسی‌پور - ایران وایر

تیم فوتبال ایران در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، با تیم‌های «انگلیس»، «آمریکا» و «ولز»، در گروه B قرار گرفته است. سه تیم هم‌گروه با تیم فوتبال ایران، تاکنون بارها تجربه «حمله» یا «تعرض» به سفارت‌های‌شان از سوی جمهوری اسلامی را تجربه کرده‌اند. اتفاقی که قطعا در تاریخ جام‌جهانی و تمامی رقابت‌های بین‌المللی بی‌سابقه بوده است؛ سه گروگان و یک گروگان‌گیر.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

حمله به سفارت‌های کشورهای دیگر، بخشی از رفتار سیستماتیک و ماهیت جمهوری اسلامی است. سال ۱۳۵۸، گروهی از تندروهای نزدیک به جمهوری اسلامی با عنوان «دانشجویان خط امام»، به سفارت آمریکا در تهران حمله کرده و کارکنان این سفارت را گروگان گرفتند.

آن‌چه در رسانه‌های غرب و شرق امروز، با عبارت «بحران گروگان‌گیری در ایران» شناخته می‌شود، از روز ۱۳آبان۱۳۵۸ آغاز و تا ۴۴۴ روز ادامه داشت.

در جریان این گروگان‌گیری، ۶۶ دیپلمات آمریکایی بازداشت شدند. ایالات متحده تلاش کرده بود از راه‌ حل‌های دیپلماتیک و حتی حضور نیروهای «یگان ویژه دلتا فورس» در عملیات طبس، گروگان‌ها را آزاد کند. اما در نهایت ۲۹دی۱۳۵۹، و در جریان عهدنامه الجزایر، دو کشور بر سر مبادله گروگان‌ها توافق کردند.

اما آمریکا تنها قربانی رفتار تهاجمی جمهوری اسلامی در قبال سفارت‌های خارجی نبود. در فاصله سه روز پس از حمله به سفارت آمریکا، گروهی از همین طیف فکری، به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند. این هجوم اما توسط پلیس ایران کنترل شد و مهاجمان نتوانستند وارد سفارت بریتانیا شوند.

کمی بعد، دولت بریتانیا تصمیم به خروج کارمندان خود از تهران گرفت و سفارت سوئد را حافظ منافع خود در ایران اعلام کرد.

دو تیم انگلیس و ولز از «پادشاهی متحد بریتانیای کبیر»، در جام‌جهانی حاضر هستند و به عبارتی حمله به سفارت بریتانیا به معنای حمله به سفارت هر دو کشور محسوب می‌شود.

روابط سیاسی ایران و بریتانیا در دهه ۸۰ میلادی بارها فراز و نشیب داشت. بهمن ۱۳۶۷، مصادف با فوریه سال ۱۹۸۹ میلادی، «روح‌الله خمینی» فرمان قتل «سلمان رشدی»، نویسنده کتاب «آیات شیطانی» را صادر کرد تا سفارت بریتانیا در تهران، بار دیگر به حالت نیمه تعطیل درآید. ایران نیز در ۷فوریه همان سال، روابط خود را با بریتانیا به حالت تعلیق درآورد.

سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۲ خورشیدی)، جمهوری اسلامی «ارتش جمهوری‌خواه ایرلند» را به رسمیت شناخت. شهرداری تهران نام خیابان «وینستون چرچیل» در کنار سفارت بریتانیا را به «بابی ساندز»، ملی‌گرای ایرلندی ضدانگلیسی و عضو ارتش جمهوری‌خواه ایرلند تغییر داد. بار دیگر بریتانیا تعدادی از کارمندانش را فراخواند و روابط با ایران به حالت نیمه تعلیق درآمد.

مهم‌ترین چالش میان ایران و بریتانیا اما، ۸آذر۱۳۹۰ ثبت شد. این‌بار پلیس ایران جلوی یورش نیروهای بسیجی و تندرو به سفارت بریتانیا را نگرفت، تا آن‌ها وارد این سفارت شوند. در جریان این حمله، پرچم بریتانیا پایین کشیده شد و برخی از اسناد سری به بیرون پرتاب شدند.

هم‌زمان، در اقدامی مشابه و در حمله به باغ سفارت بریتانیا در منطقه قلهک، شش کارمند انگلیسی به گروگان گرفته شدند که پس از چند ساعت و با حضور پلیس دیپلماتیک، آزادشان کردند. در این حملات، سه افسر بریتانیایی مصدوم شدند.

از مهم‌ترین چهره‌هایی که در این یورش حضور داشت، «علی فروغی» بود که هم‌اکنون ریاست «شبکه سه» صداوسیما جمهوری اسلامی را در دست دارد. این شبکه، پخش رقابت‌های جام‌جهانی را برعهده خواهد داشت.

به عبارتی تصمیم‌ گیرنده نهایی برای پخش تمامی رقابت‌های فوتبال جام‌جهانی از جمله سه دیدار تیم ملی انگلیس و سه دیدار تیم ملی ولز در این مسابقات، شخصی است که خودش در حمله به سفارت بریتانیا نقش داشت.

خبرگزاری‌های نزدیک به دولت جمهوری اسلامی از حمله کنندگان به سفارت بریتانیا با نام «دانشجویان دانشگاه‌های تهران» و «دانشجویان بسیجی» یاد کرده، و هجوم آن‌ها را خودجوش و برنامه‌ریزی نشده دانستند.

تیم فوتبال ایران دوشنبه۳۰آبان مقابل انگلیس، جمعه۴آذر مقابل ولز و سه‌شنبه۸ آذر، مقابل آمریکا قرار خواهد گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy