Monday, Nov 28, 2022

صفحه نخست » تهران اهداف «حساس» اسرائیل در جنگ احتمالی آینده را منتشر کرد

up_banner.jpgاماکنی چون دفتر نخست‌وزیری، وزارتخانه‌ها، فرودگاه‌ها و مراکز علمی اسرائیل فهرست شده است

مریم منظوری - ایندیپندنت فارسی

نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست در گزارشی نوشت که رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران، تحت پوشش گزارشی که اخیرا در شبکه المیادین منتشر شده، فهرستی از اماکن «حساس» اسرائیل را منتشر کرده‌ و نوشته‌اند که این اماکن اهدافی بالقوه در یک جنگ احتمالی آینده‌اند. المیادین شبکه‌ای خبری نزدیک به حزب‌الله لبنان و مستقر در بیروت است.

در گزارش المیادین و سپس رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران، ساختمان‌ها و مکان‌های مختلف در اسرائیل فهرست شده است و اورشلیم‌پست انتشار چنین فهرستی را تهدیدی آشکار علیه اسرائیل خوانده است.

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه هفتم آذر (۲۸ نوامبر) نوشت: «در این راستا شبکه المیادین با انتشار گزارشی به بررسی بانک اهداف اسرائیل و مواضع حساس این رژیم که در هرجنگی می‌توانند مورد هدف قرار بگیرند اشاره کرده است. در ابتدای این گزارش وضعیت کلی رژیم صهیونیستی در سطح نظامی و تجهیزات آن مورد بررسی قرار گرفته است.»

تسنیم سپس فهرستی از سایت‌های موجود در اسرائیل را برشمرده است؛ فهرستی که شامل کنست یا دفتر نخست‌وزیری، وزارت دفاع، وزارت دارایی، وزارت خارجه، و وزارت ارتباطات است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

فهرست فوق در ادامه از اماکن دیگری یاد کرده که آن‌ها را «مواضع و تاسیسات هسته‌ای» خوانده است. در این بخش رآکتور دیمونا، تاسیسات و انبارهای «تیروش» و «یودیوات» و «ایلبون»، مرکز سامانه‌های دفاع پیشرفته رافائل در حیفا، موسسه علوم ویزمن، و همچنین دانشگاه تکنولوژی تخنیون در حیفا، فهرست شده است.

تسنیم وعده داده است که این بخش اول از اهداف «جبهه مقاومت» است. جبهه مقاومت، یا محور مقاومت، ائتلافی نانوشته میان جمهوری اسلامی ایران، حکومت بشار اسد در سوریه و حزب‌الله لبنان، است وگروه‌ها شبه‌نظامی از مناطق فلسطینی، عراق‌‌ و سوریه و یمن تا افغانستان و پاکستان را دربرمی‌گیرد و هدف آن عمدتا مبارزه با اسرائیل و منافع غرب در خاورمیانه تعریف شده است.

این گزارش سپس «فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی» را بررسی کرده و از فرودگاه‌های غیرنظامی مانند فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون و فرودگاه بین‌المللی حیفا، و فرودگاه بین‌المللی رامون در نزدیکی ایلات نام می‌برد، و در ادامه شماری از پایگاه‌های نظامی را فهرست می‌کند.

به نوشته اورشلیم‌پست، فهرستی که در تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انتشار یافته است، آشکارا مناطق غیرنظامی، موسسات و تاسیساتی را نام برده که از نظر جمهوری اسلامی ایران برای تحقیقات نظامی و غیرنظامی و صنعتی اسرائیل، اماکنی حساس به شمار می‌روند.

اورشلیم‌پست نوشته است که این یکی از معدود دفعاتی است که ‌رسانه‌های نزدیک به رژیم جمهوری اسلامی، به صراحت با انتشار فهرستی از سایت‌های اسرائیلی ‌می‌گویند که در جنگ آینده هدف قرار می‌گیرند - و این روزها جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش درباره اولویت‌های بالقوه اهداف حمله در اسرائیل فکر می‌کنند.

فرودگاه رامون در جریان درگیری اخیر اسرائیل با شبه‌نظامیان فلسطینی حماس در نوار غزه هدف حمله قرار گرفت و فعالیت‌هایش موقتا متوقف شد. به نظر می‌رسد که حماس با پرتاب شمار بالایی موشک برای از پا درآوردن سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین، تلاش می‌کند ‌زیرساخت‌های دیگر در اسرائیل را نیز هدف قرار دهد. حزب‌الله لبنان نیز تهدید کرده است که به سکوهای گاز و سایت‌های صنعتی در نزدیکی حیفا حمله می‌کند.

هدف ایران از انتشار فهرست چیست؟

اورشلیم‌پست نوشته است که این هدف را می‌توان در پیش‌زمینه کلی لاف‌زنی و تهدید بررسی کرد و در عین حال تاکید کرده است که این اقدام نشان‌دهنده تغییر نگرش در تهران و گروه های نیابتی جمهوری اسلامی، از جمله حزب‌الله، جهاد اسلامی، حوثی‌های یمن و حشد شعبی در عراق، است.

گزارش‌های اخیر مبنی بر کشته شدن یک عضو سپاه پاسداران که با برنامه پهپادی ایران در سوریه مرتبط بود، و قصد ایران برای انتقال ‌سامانه‌های پدافند هوایی به سوریه، نگرانی‌های احتمالی جمهوری اسلامی در مورد تنش‌ها و تهدیدهای اخیر را نشان می‌دهد.

فهرستی که رسانه‌های وابسته به رژیم ایران روز دوشنبه منتشر کردن، حاوی پیامی برای اسرائیل است و به نوشته اورشلیم‌پست می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که از نظر تهران درگیری با اسرائیل به در حال ورود به مرحله استراتژیک است؛ مرحله‌ای که در جریان آن تسلیحات پیشرفته‌تر مانند پهپاد و مهمات هدایت‌شونده نقطه‌زن، را در اختیار ‌گروه‌های نیابتی خود در لبنان و سوریه قرار می‌دهد تا سایت‌هایی که جمهوری اسلامی و المیادین فهرست کرده‌اند را هدف قرار دهند.

به نوشته اورشلیم‌پست، جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تهدیدهای پهپادی خود علیه اسرائیل را افزایش داده است و برای استفاده از تجربیات درگیری‌های گذشته حماس و حزب‌الله با اسرائیل، همکاری با آنها را افزایش داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy