Saturday, Dec 3, 2022

صفحه نخست » دو تن به اتهام همکاری با اسرائيل اعدام شدند

exec_banner.jpgایندیپندنت فارسی - خبرگزاری هرانا از اجرای احکام اعدام دو تن از متهمان آدم‌ربایی و همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل خبر داد.

بر اساس گزارش هرانا، احکام اعدام میلاد اشرفی آتباتان و منوچهر شهبندی بجندی، صبح روز جمعه ۱۲ آذر، در زندان گوهردشت کرج (رجایی‌شهر) اجرا شده است. هنوز مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه یا رسانه‌های داخلی ایران، اجرا این احکام اعدام را تایید نکرده‌اند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران، روز چهارشنبه هفته گذشته، نهم آذرماه، به‌نقل از مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه نوشتند که «دیوان عالی کشور»، احکام اعدام چهار تن از اعضای «شبکه‌ای اراذل‌واوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی اسرائیل» را تایید کرده است.

هویت این چهار تن، حسین اردوخان‌زاده، شاهین ایمانی محمودآباد، میلاد اشرفی آتباتان و منوچهر شهبندی عنوان شده است. حال، خبرگزاری هرانا از اجرای حکم اعدام دو تن از این افراد در کرج خبر داده است.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های داخلی ایران، این چهار تن تابستان امسال بازداشت شدند. آن‌ها متهم بودند که با هدایت افسران اطلاعاتی اسرائیل، با تهیه سلاح گرم، اقدام به «آدم‌ربایی» و اخذ «اعتراف‌های ساختگی» کرده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در گزارش رسانه‌های داخلی ایران، یا مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه، هیچ اشاره مستقیمی به تهیه و انتشار ویدیو از فردی به‌نام «منصور رسولی» نشده است.

در خردادماه امسال، چند رسانه اسرائیلی ویدیویی از صحبت‌های فردی با نام «منصور رسولی» را منتشر کردند و او را عامل سپاه پاسداران معرفی کردند.

رسولی در آن ویدیو، ضمن اعتراف به همکاری خود با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفته بود ماموریت داشته تا یک اسرائیلی را در ترکیه، یک روزنامه‌نگار را در فرانسه و یک نظامی آمریکایی را در آلمان ترور کند.

منصور رسولی در یک ویدیو دیگر که چند هفته بعد از ویدیو اول منتشر شد، خود را یک فرد عادی باغ‌دار معرفی کرد که قربانی آدم‌ربایی جمعی از «اراذل‌واوباش» شده است.

هم‌زمان با انتشار اخبار اعدام این دو تن در کرج، نگرانی‌ها از صدور و اجرای احکام اعدام در شهرهای مختلف ایران به‌شدت افزایش یافته است.

جاوید رحمان، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، هفته پیش دستگاه قضاییه جمهوری اسلامی و مقام‌های حکومت ایران را متهم کرد که یک «کارزار اعدام» معترضان راه انداخته‌اند.

حتی پیش از شروع اعتراض‌های سراسری اخیر در ایران، سازمان‌‌های حقوق بشری از افزایش قابل ملاحظه اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده بودند.

بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بازه زمانی اکتبر ۲۰۲۱ تا اکتبر ۲۰۲۲، دست‌کم ۵۲۸ تن در شهرهای مختلف ایران، با اتهام‌های مختلف، از جمله اتهام‌های «امنیتی» و «جاسوسی» اعدام شده‌اند. این آمار، در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش، ۹۸ درصد بیشتر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy