Tuesday, Dec 6, 2022

صفحه نخست » خامنه‌ای: ساختار فرهنگی کشور باید بازسازی انقلابی شود

kham_banner.jpgعلی خامنه‌ای، که به تازگی از سوی خبرگزاری‌های رژیم به جای "رهبر جمهوری اسلامی"، "رهبر انقلاب اسلامی" خوانده می‌شود، در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنان خواست که تغییرات پنهان فرهنگی را در بطن جامعه دائماً رصد کنند. به عقیدۀ وی در غیر این صورت "زمام امور فرهنگی کشور به دست دیگران خواهد افتاد"...

عصر روز سه‌شنبه ۱۵ آذر، علی خامنه‌ای به اعضای شورای ‌انقلاب فرهنگی تذکر داد که "با وجود غنا و تراز بالای افراد حاضر" در این نهاد، شورای ‌انقلاب فرهنگی "بروز لازم را ندارد و لازم است تأثیرگذاری شورا در مسائل فرهنگی کشور تقویت شود".

خامنه‌ای با تأکید بر "ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور" گفت که منظور از ساختار، "ذهنیت و فرهنگ حاکم بر جامعه است".

خامنه‌ای صریحاً گفت که شورای انقلاب فرهنگی باید تمامی زندگی اجتماعی را تحت نظر گیرد و آن را مدیریت کند. او گفت که منظور از ساختار فرهنگی "در یک کلام، نرم‌افزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل می‌کنند".

خامنه‌ای و امید بازگشت به گذشته

رهبر جمهوری اسلامی توضیح داد که "بازسازی انقلابی ضروری است زیرا قبلاً انقلاب اسلامی بواسطه رهبری خمینی و حرکت مردم، "معجزه‌گر بود و با روحیه تهاجمی خود بنیان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزاره‌های غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد".

به گفتۀ او فرهنگ «ما نمی توانیم» و «شیفتگی به غرب» از گزاره‌های غلط بود که با انقلاب اسلامی به فرهنگ اعتراض علیه غرب تبدیل شد. اما این فرهنگ اینک ضعیف شده و "این موضوع باید مورد مراقبت و رصد جدی قرار گیرد تا دوباره آن بنیان‌های غلط سر بر نیاورند".

خامنه‌ای برنامه‌های خود برای آینده را چنین تصور کرد که "می‌توان به کمک پایه‌های فکری انقلاب و جوانان فعال، آن فرهنگ و روحیه انقلابی را بار دیگر تجدید کرد و یک حرکت عظیم فرهنگی بوجود آورد"

"رصد" فرهنگی

خامنه‌ای وظیفۀ اصلی شورای انقلاب فرهنگی را "مهندسی فرهنگی" کشور و "هدایت فرهنگی کشور و جامعه" دانست و گفت که برای این کار، شورا می‌تواند "با هدایت هزاران تشکل مردمی" زمینه‌ساز شکل‌گیری یک حرکت عمومی باشد و از جمله "فرهنگ قناعت و عدم اسراف" را تبلیغ کند.

به گفتۀ خامنه‌ای شورای انقلاب فرهنگی باید دائماً "تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی" را رصد کند. او افزود: "اگر در این مورد دچار ضعف و عقب‌ماندگی شویم حتماً جامعه دچار خسارت خواهد شد که آشفتگی فرهنگی یا افتادن زمام امور فرهنگی کشور به دست دیگران مهمترینِ این خسارات است"...

ریاست شورای‌ انقلاب فرهنگی به عهدۀ رئیس جمهوری است. همچنین سران مجلس و قوه قضاییه، وزیر ارشاد، رئیس صدا و سیما و چند نفر دیگر در این شورا عضویت دارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy