Friday, Dec 9, 2022

صفحه نخست » گزارش اختصاصی گاردین از شلیک نیروهای حکومتی در ایران به اندام تناسلی زنان

رادیو فردا - روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه، ۱۷ آذرماه، به نقل از کادر درمان در چند بیمارستان‌ ایران گزارش داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات ضدحکومتی، با شلیک گلوله، صورت، سینه و اندام تناسلی زنان معترض را هدف قرار می‌دهند.

vahshiha.jpgپزشکان و پرستارانی که برای جلوگیری از دستگیری معترضان، آنان را مخفیانه مداوا می‌کنند، به این روزنامه چاپ لندن گفته‌اند وقتی متوجه این امر شدند که دیدند زنان معترض اغلب با زخم‌های متفاوتی از مردان معترض که معمولا گلوله‌های ساچمه‌ای به پاها، باسن و پشت‌شان اصابت کرده بود، نزدشان می‌روند.

گاردین اضافه کرده تصاویری که پزشکان در اختیار این روزنامه قرار داده‌اند، زخم‌های شدیدی را در سرتاسر بدن معترضان نشان می‌دهد که ناشی از شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به دست نیروهای امنیتی از فاصله نزدیک است.

این روزنامه با ده پزشک و کادر درمان گفت‌وگو کرده که نخواسته‌اند نامشان فاش شود و درباره جدی بودن جراحاتی که می‌تواند صدها معترض جوان در ایران را با آسیب‌های دائمی مواجه کند، هشدار داده‌اند.

یکی از پزشکان در استان اصفهان به گاردین گفت که او معتقد است نیروهای امنیتی به گونه متفاوتی به زنان معترض نسبت به مردان معترض شلیک می‌کنند، «زیرا می‌خواهند زیبایی این زنان را از بین ببرند».

این پزشک افزود: «من زنی حدودا بیست ساله را درمان کردم که دو گلوله ساچمه‌ای به اندام تناسلی‌اش شلیک شده بود. ده گلوله دیگر در داخل ران فرو رفته بود که به راحتی برداشته شدند، اما آن دو گلوله چالش‌برانگیز بود، چون بین مجرای ادرار و دهانه واژن او فرو رفته بود.»

این پزشک تاکید کرد: «خطر جدی عفونت واژن وجود داشت، بنابراین از او خواستم به یک متخصص زنان و زایمان معتمد مراجعه کند. آن زن گفت که در اعتراضات یک گروه حدودا ده نفره از ماموران امنیتی دور او حلقه زدند و به ناحیه تناسلی و ران او شلیک کردند.»

یک پزشک دیگر در کرج نیز گفت که نیروهای امنیتی «به صورت و اندام تناسلی بدن زنان شلیک می‌کنند زیرا آنان عقده حقارت دارند و می‌خواهند با آزار دادن این جوانان عقده‌های جنسی خود را از بین ببرند.»

پزشکان و پرستارانی که با گاردین گفت‌وگو کرده‌اند همچنین گفتند که موارد شلیک گلوله‌ به چشم‌های زنان و مردان و کودکان بسیار زیاد بوده است.

در تایید این گفته، پیشتر صدها پزشک متخصص چشم با انتشار دو نامه‌ جداگانه در مورد استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی علیه معترضان و از دست رفتن بینایی افراد هشدار دادند.

در یکی از این نامه‌ها تاکید شده بود که شمار زیادی از معترضان به خاطر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال به چشم‌شان به مراکز درمانی مراجعه کرده و تعداد زیادی از آنها بینایی یک یا دو چشم خود را از دست داده‌اند.

روزنامه نیویورک‌ تایمز هم از آسیب دیدن چشم حداقل ۵۸۰ معترض به خاطر استفاده نیروهای امنیتی از گلوله‌های ساچمه‌ای خبر داده بود.

طی هفته‌های گذشته تصویر چندین نفر از معترضان که چشم آنها به خاطر استفاده نیروهای امنیتی از گلوله‌های ساچمه‌ای آسیب دیده بود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات پیشین، از جمله اعتراضات اصفهان علیه ناکارآمدی حکومت در مدیریت آب، نیز از گلوله‌های ساچمه‌ای برای هدف گرفتن معترضان استفاده کرده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy