Sunday, Dec 11, 2022

صفحه نخست » روان شناسی «ترس» و این که چرا اگر ترس در حفظ نظام ها موثر بود ما هنوز در دوران قبایل گالا گالا بودیم!؛ ف. م. سخن

115B8176-85A4-4872-A02E-97EADD7A83AD.jpegالبته بخش منطقی مغز دیکتاتورها و «خود محورِ دنیا بین ها» در اثر رشد سرطانی احساس قدرت از کار می افتد و به مواردی که به آن ها اشاره می کنم با خنده ی تمسخر آمیز نگاه می کنند.

اما خوشبختانه مواردی که ذکر خواهم کرد در طبیعت بشر نهفته است و هیچ صاحب قدرت و موجود وحشتناکی نمی تواند آن ها را تغییر دهد.

اگر ترس، به طور دائمی می توانست انسان را فلج کند و او را از تغییر خواهی باز دارد ما هنوز به صورت لخت و عور بالا ی درخت ها و داخل غارها زندگی می کردیم و در حال لرزیدن از ترس بودیم، و حداکثر نظام اجتماعی که می توانستیم داشته باشیم، نظام قبیله های اولیه بود.

اما یکی از خواص ترس این است که در مدتی کوتاه اثرات اش را از دست می دهد.

انسان از این که حیوان درنده ای در بیرون غار منتظر نشسته تا به محض بیرون آمدن او، او را بدرد، به طور طبیعی می ترسد.

ممکن است چند روزی از غار بیرون نیاید، اما بدون استثنا، و به شکلی کاملا قانونمند و همیشگی، بر ترس اش فائق می آید و حتی اگر در بیرون غار چیز دندان گیری برای او وجود نداشته باشد، یا نداند که اصولا در بیرون غار چه چیز بهتری برای او وجود دارد، صرفا به خاطر قلقلک روانی همین ترس و مبارزه با آن و فائق آمدن بر آن باعث می شود تا راه هایی برای بیرون آمدن از غار پیدا کند و به وسایل و روش هایی دست پیدا کند که آن حیوانِ موجب ترس را از میان بر دارد.


تمامِ -و بدون استثنا تمامِ- نظام های سیاسی و اجتماعی پیشامدرن، از طریق ایجاد ترس، در دل مخالفان شان تلاش کرده اند تا نظام موجود را «جاودانی» کنند، اما به خاطر همین خاصیت کوتاه مدت بودن اثرات ترس، «نتوانسته اند».

سد علی دَوَنگ و دار و دسته ی وحشت افکن و تروریست اش، فرصت و سواد این را ندارند که به نظام های ترس افکن پیش از خود و در همین دوران صد ساله ی اخیر نگاه کنند و ببینند، قوی تر و مخوف تر و حیوان صفت تر از آن ها نتوانسته اند نظام شان را با ایجاد ترس جاودانی کنند، چرا که ترس، اگر هم در کوتاه مدت تاثیر کند، در بلند مدت اثرات اش را به طور کاملا طبیعی از دست می دهد و محال است بتوان از این سلاح در طولانی مدت استفاده کرد.

امروز حکومت نکبت با جوانانی رو به رو ست که حتی اگر در خارج از غار، چیز دندانگیری مشاهده نکنند، یا اصلا ندانند که در خارج از غار چه چیز منتظر آن هاست، صرفا برای فائق آمدن بر ترس ی که حکومت تلاش می کند بر دل آن ها بیفکند رو در روی حکومت و تنها برای اثبات این که این ترس را شکست خواهند داد خواهند ایستاد و به گواهی تاریخ، که استثنا هم ندارد، سرنوشت تلخ و عبرت انگیزی برای حکومت و حکومتی ها رقم خواهند زد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy