Monday, Dec 12, 2022

صفحه نخست » انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از حکومت + اذعان قالیباف به سردرگمی مسئولین

قالیباف: باید اقرار کنیم در خیلی از مسائل قدرت حل مسئله را نداریم

رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۲۱ آذر در سخنرانی خود گفت که «امروز باید اقرار کنیم در برخی مسائل قدرت حل مسئله را نداریم و گاهی که قدرت حل مسئله‌ای را داریم اما آن را در زمان خود حل نمی‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدباقر قالیباف با اذعان به این ناتوانی‌ها در ادامه نیز گفت که «مسئله‌ای که در زمان خود حل نشود ارزش خود را از دست می‌دهد.»

او که به مناسبت هفته پژوهش سخن می‌گفت، اضافه کرد که «گاهی قانون می‌نویسیم اما به اجرای آن توجهی نداریم، باید به این موضوع در مرکز پژوهش ها توجه شود.»

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس انگشت اتهام ناتوانی‌ها را متوجه مدیران در جمهوری اسلامی کرد و اضافه کرد: «اشخاصی که جایگاه نظارتی دارند باید کمک کنند مدیران شجاعت در تصمیم‌گیری داشته باشند.»

در ارتباط با شکایت‌های رئیس مجلس جمهوری اسلامی از وضعیت نظام، در فایل شماره ۳۹ از بولتن‌های هک‌شده خبرگزاری فارس، مربوط به تاریخ سوم آذر امسال نیز بخشی دیده می‌شود با عنوان «گلایه‌های قالیباف به رهبر انقلاب دربارهٔ عملکرد تخریبی عدالتخواهان و بی‌برنامه‌گی‌های دولت».

در این سرفصل آمده است که «محمد باقر قالیباف در دیدار با رهبر انقلاب از رفتار برخی افراد گلایه کرده‌است ... قالیباف به رهبر انقلاب گفته که شما به من فرمودید که دولت را از خود راضی نگهدار، من هر کاری می‌کنم تا به دستور شما دولت را کمک و همراهی کنم. اما آن‌ها هیچ وقت از ما راضی نمی‌شوند و دلیلش این است که دولت برنامه و هدفی در کارها ندارد و نمی‌توانند تصمیم بگیرند، آشفته هستند. ما برای کمک به آن‌ها می‌رویم اما آن‌ها درک نمی‌کنند. رهبر انقلاب این نگاه را که دولت بی‌برنامه بوده و کند است و تصمیم نمی‌تواند بگیرد، تأیید کرده‌اند.»

این فایل ادامه می‌دهد: «قالیباف از رهبر انقلاب خواسته تا در بعضی از موارد نسبت به تغییرات در دولت یا آنچه در نظام باید اتفاق بیافتد، ورود کنند. رهبر انقلاب فرموده‌اند که من ورود مستقیم نمی‌کنم. شما و ارکان نظام به یک اجماع برسید. به یک تصمیم برسید و ان را انجام دهید. من هم حمایت می‌کنم. رهبر انقلاب تعبیری داشته‌اند با این مضمون که اگر در نظام ترک فعلی اتفاق بیفتد من ورود می‌کنم.»

ghalibaf_banner.jpgانتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از وضعیت حکومت: با شریعت نمی‌توان حکومت کرد

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی از عملکرد دو نهادی که کنترل آن در دست فقیهان است انتقاد کرد و نوشت که با «شریعت» نمی‌توان جامعه و حکومت را اداره کرد.

این روزنامه روز دوشنبه ۲۱ آذر در یادداشتی نوشت شریعت را «که به جز تعداد محدودی از احکام و قوانین مورد وفاق، ضروری و مسلمش، اکثر احکام اجتماعیش مورد اختلاف فقیهان است»، نمی‌توان مبنای اداره جامعه و حکومت قرار داد.

این روزنامه با تأکید بر این که «جامعه نیاز به قانون دارد»، ادامه داد «برای بسیاری از عالمان دین، حتی فقیهانی که باید نگهبان این قانون باشند، قانون اساسی فاقد جایگاه محوری در اداره جامعه است» و هنوز «عده‌ای از علما» مدعی هستند «چون ما شریعت داریم، پس بی‌نیاز از قانون هستیم.»

روزنامه جمهوری اسلامی «باور اکثریت فقیهان شورای نگهبان در ادوار مختلف به فراقانونی بودن اختیارات رهبری» را «یکی از مهم‌ترین عوامل مشکلات کشور» دانست.

این روزنامه همچنین دربارهٔ مجلس خبرگان نوشت که جایگاه این مجلس «تنزل» یافته و «مجالسی ضعیف و ناتوان از انجام وظایف نظارتی» تشکیل داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy