Tuesday, Dec 13, 2022

صفحه نخست » تلاش برای بمب‌گذاری، سناریوسازی امنیتی برای شماری از هنرمندان و ورزشکاران بازداشتی

senario.jpgرادیو فردا - گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از «زمینه‌سازی» مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای صدور احکام سنگین علیه شماری از ورزشکاران و هنرمندان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات اخیر شیراز به اتهام «تلاش برای بمب‌گذاری» است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران روز چهارشنبه، ۲۳ آذرماه، با پخش ویدئوی اعترافات اجباری دنا شیبانی مربی اسنوبُرد و گرافیست، حسام موسوی مربی سنگ‌نوردی، امیرارسلان مهدوی مربی اسنوبرد، اشراق نجف‌آبادی مربی دوچرخه‌سواری و محمد خیوه مربی کوهنوردی و طبیعت‌گرد، مدعی تلاش ناموفق آنها برای بمب‌گذاری در شیراز شده است.

در این ویدئو، دنا شیبانی به‌ عنوان «مسئول تبلیغات و تست عملیات»، محمد خیوه به عنوان «مسئول ساخت کیت بمب»، اشراق نجف‌آبادی به عنوان «سرتیم گروه»، امیرارسلان مهدوی به عنوان «عضو گروه و بمب‌گذار» و حسام موسوی به عنوان یکی از «طراحان عملیات» معرفی می‌شوند.

در مقابل شماری از افرادی که از نزدیک با این جوانان بازداشت‌شده در شیراز آشنایی دارند، در شبکه‌های اجتماعی آنها را ورزشکاران حرفه‌ای نامیده و سناریوسازی جمهوری اسلامی در زمینه فعالیت «تروریستی» آنها را مسخره توصیف کرده‌اند.

از زمان آغاز اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی و مشارکت طیف گسترده‌ای از هنرمندان و ورزشکاران در این اعتراضات، شمار زیادی از چهره‌های شناخته‌شده و کمتر شناخته‌شده این حوزه‌ها بازداشت شده‌اند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی در دادگاه‌های جنجال‌برانگیزی که تاکنون بر پا کرده، متهمان را یا بر اساس اعترافات اجباری یا بر اساس استناداتی فاقد اهمیت و کوچک، به محاربه و افساد‌فی‌الارض متهم و برای آنها حکم اعدام صادر کرده است.

پیش از این و پس از انفجار در حرم شاهچراغ در شیراز و تیراندازی به سوی شهروندان ایذه، افرادی به اتهام مشارکت در این اتفاقات بازداشت شده‌اند.

با این حال افکار عمومی روایت رسمی حاکمیت در این زمینه را باور نکرده و در شبکه‌های اجتماعی، هر دو این اتفاقات به خود حاکمیت نسبت داده شد.

درباره افراد بازداشت‌شده در شیراز که گفته می‌شود همه در آبان‌ماه گذشته بازداشت‌ شده‌اند، پس از انتشار ویدئوی اعترافات اجباری آنها، نگرانی‌ها مبنی بر احتمال صدور احکام سنگین برای آنها افزایش یافته است.

دهه‌هاست که تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی هرازچندگاهی اعترافاتی را از افرادی پخش می‌کند، اعترافاتی که در اغلب موارد بعدا توسط این افراد مردود شناخته و اعلام شده که تحت فشار به آنها دیکته شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy