Friday, Dec 23, 2022

صفحه نخست » دولت آلمان ضمانت‌های مالی و سرمایه‌گذاری با ایران را به حالت تعلیق درآورد

02_de-ir.jpgوزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد در پی سرکوب معترضان در ایران، ضمانت‌های اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری برای تجارت در ایران را تعلیق می‌کند. این وزارتخانه افزود با توجه به «وضعیت بسیار جدی در ایران» طرح‌های اقتصادی از جمله گفت‌وگو درباره مسائل انرژی را هم به حالت تعلیق درآورده است.
فرانکفورتر آلگماینه - وزارت اقتصاد برنامه صادرات و سرمایه گذاری ایران را به طور کامل تعلیق کرده است. به هر حال بسیاری از شرکت ها قبلاً با این کشور خداحافظی کرده اند.
شرکت‌های آلمانی دیگر نمی‌توانند هنگام تجارت با ایران به تضمین‌های صادرات و سرمایه‌گذاری دولت فدرال اعتماد کنند. با توجه به "وضعیت بسیار جدی در ایران"، وزارت اقتصاد فدرال ابزارهای تامین مالی تجارت خارجی و فرمت های تجاری آلمان-ایرانی را به حالت تعلیق درآورده است.
همانطور که این وزارتخانه روز جمعه در برلین نیز اعلام کرد، این شامل تضمین اعتبار صادراتی و سرمایه گذاری، گفتگوی انرژی آلمان و ایران، برنامه آموزش مدیران و برنامه نمایشگاه تجارت خارجی است. در این بیانیه آمده است: «فقط به دلایل انسانی قابل اعتماد می توان استثنا قائل شد.
دولت بین سال های 2017 و 2018 ضمانت‌هایی را به عهده گرفت، اما از سال 2019 چنین نبود. اکنون وزارت اقتصاد با رایزنی با ادارات تصمیم گرفته است که ابزارهای ذکر شده را به طور کامل متوقف کند.

سال ها است که هیچ برنامه جدیدی وجود ندارد

بر اساس اطلاعات، فرض ضمانت صادرات و سرمایه گذاری برای ایران به هر حال برای چندین دهه معلق بود. تنها از سال 2016، پس از لغو تحریم های اتحادیه اروپا، در میان موارد دیگر، مرحله کوتاهی وجود داشته است که در آن این ابزارها باز شده است. به عنوان مثال در این مرحله افتتاحیه، ضمانت هایی برای چند پروژه با توجه به ضمانت سرمایه گذاری داده شد یا تمدید شد. با این حال، از پایان سال 2018، دولت فدرال هیچ درخواستی برای تضمین سرمایه گذاری جدید برای تصمیم گیری نداشته است.

همین امر در مورد ضمانت‌های اعتبار صادراتی نیز صدق می‌کند: دولت فدرال در سال‌های 2017 و 2018 ضمانت‌هایی را به عهده گرفت، اما از سال 2019 چنین نبود. اکنون وزارت اقتصاد با رایزنی با ادارات تصمیم گرفته است که ابزارهای ذکر شده را به طور کامل متوقف کند.

حجم تجارت با آلمان بسیار بالا بود

پس زمینه، اقدام خشونت آمیز نیروهای امنیتی ایران علیه تظاهرکنندگان است. ماشه اعتراضات سراسری کشته شدن جینا مهسا امینی کرد ایرانی بود. او در 16 سپتامبر پس از دستگیری توسط پلیس اخلاق به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین پوشش اسلامی در بازداشت پلیس جان باخت.

بر اساس گزارش وزارت امور اقتصادی، حجم تجارت آلمان و ایران در سال 2021، 1.76 میلیارد یورو بوده است. بین ژانویه و سپتامبر سال جاری به 1.49 میلیارد رسید. سال ها پیش، شرکت های آلمانی هنوز امید زیادی به تجارت با ایران داشتند. با این حال، در جریان تحریم‌های آمریکا، ریسک افزایش یافت و شرکت‌ها در سطح وسیعی عقب‌نشینی کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy