Tuesday, Dec 27, 2022

صفحه نخست » یک ایرانی ساکن لیون فرانسه برای جلب توجه جهانیان به سرکوب‌ها در ایران، خودکشی کرد

khodk.jpgمسعود سالاری - رادیو بین المللی فرانسه

«این یک ویدیو درباره خودکشی من است. من قرار است وقتی شما این ویدیو را می‌بینید، درون این رودخانه غرق شده باشم.»

یک مرد ۳۸ ساله ایرانی ساکن شهر لیون در جنوب شرقی فرانسه روز دوشنبه ۵ دی با انداختن خود از بالای پل به درون رودخانه رون در این شهر خودکشی کرد.

این مرد که محمد مرادی نام داشت دقایقی پیش از خودکشی با انتشار ویدیویی، دلیل انتخاب این مرگ خودخواسته را جلب توجه جهانیان به سرکوب اعتراضات جاری در ایران توصیف کرد.

او در این ویدیو در حالی که رود رون در پشت سرش دیده می‌شود، می‌گوید:

این یک ویدیو درباره خودکشی من است. من قرار است وقتی شما این ویدیو را می‌بینید، درون این رودخانه غرق شده باشم.

محمد مرادی که به همراه همسرش از سال ۲۰۱۹ در لیون ساکن بوده در این ویدیوی تکان‌دهنده همچنین می‌گوید:

امیدوارم مرگ من توجه دست کم بخشی از رسانه‌ها در خارج از کشور را به خودش جلب کند. و همین طور امیدوارم این پیامی باشد به مردم ایران که فکر نکنند ایرانیان خارج از کشور در غم آنان شریک نیستند.

رسانه‌های فرانسه در روزسه‌شنبه با انتشار این خبر نوشتند که این دانشجوی ایرانی برای جلب توجه افکار همگانی کشورهای غربی به وضعیت خشونت‌بار سرکوب‌های جمهوری اسلامی در ایران، خود را به درون رودخانه انداخته و جان باخت.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

این رسانه‌ها همچنین نوشته‌اند که مرادی در یک ویدیو که به زبان فارسی و فرانسه در شبکه‌های اجتماعی همرسان کرده دلیل خودکشی‌اش را بیان نموده است. او در این ویدیوی دو دقیقه‌ای یادآوری می‌کند که در زندگی مشکلی نداشته و از نظر روانی و جسمی کاملا سالم است.

به نوشته رسانه‌های محلی و ملی فرانسه، رهگذران غروب دوشنبه حدود ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه این مرد را بالای پل گالیه‌نی در مرکز شهر دیده‌اند که قصد داشت داخل آب بپرد، اما تلاش آنان برای منصرف کردن او از این اقدام بی‌ثمر بوده و او در نهایت «بسیار مصمم به درون آب پریده و بی‌درنگ غرق شده است».

غواصان آتش‌نشانی لیون پس از حدود نیم ساعت جستجو پیکر بی‌جان او را که لای شاخه‌های درون آب گیر کرده بود، یافتند، اما تلاش آنها برای احیا و نجات جان او حاصلی نداشته و علت فوت را غرق شدن و خفگی در آب اعلام کردند.

یکی از همکلاسی‌های محمد به نام توما در گفتگو با شبکه یک تلویزیون فرانسه گفت که این دانشجوی ایرانی یک روز قبل از خودکشی برای او پیام خداحافظی فرستاده است. وی گفت که تلاش او و پدر و مادرش برای منصرف کردن محمد بی‌نتیجه بوده است.

همکلاسی محمد مرادی همچنین گفته که او اغلب درباره فضای سیاسی ایران صحبت می‌کرد و اغلب امیدوارانه می‌گفت که رژیم سقوط می‌کند.

روزنامه لوپروگره، چاپ لیون نوشت که در ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه تجمعی به یاد محمد مرادی در محل واقعه روی پل گالیه‌نی این شهر برگزار شد.

رسانه‌های فرانسه به نقل از مقامات محلی نوشتند که تحقیقات برای روشن شدن جزئیات و شرایط این خودکشی آغاز شده است.

سرکوب حکومتی اعتراضات در ایران تاکنون صدها کشته برجای گذاشته که شمار زیادی از آنان را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy