Saturday, Dec 31, 2022

صفحه نخست » قرارمان این بود!

mn.jpgمسعود نقره کار

قرارمان این بود و هست که ما، اهل قلم تبعیدی، در مبارزه با فرهنگ ستیزی و هنرزدایی حکومت اسلامی و دشمنی عریان اش با آزادی اندیشه و بیان با دستمایه های فرهنگی و هنری و فراخواندن و یاری خواستن از آزادیخواهانِ جهان صدای فرهنگ سازان و هنرمندان آزد اندیش و آزادیخواه ، و بازتاب صدای آنان در جهان باشیم، و در راه تحقق آزادی در میهنمان تلاش و مبارزه کنیم .

قرارمان این بود و هست به سهم خود در برابر آزاده و آزادی کُشی حکومت اسلامی بایستیم ودر لایروبی حکومت اسلامی از میهنمان که آن را به زندان و شکنجه گاه و قتلگاه آزادیخواهان و عدالت جویان و دگراندیشان بَدَل کرده نقش ایفا کنیم، و صدای آزاداندیشان و آزادیخواهانی که دربندِ حکومت اسلامی، چه در زندان و چه بیرون زندان هستند، باشیم.

قرارمان این بود و هست که از آزادیِ انديشه و بيان و نشر در همه‏یِ عرصه‏هایِ حياتِ فردی و اجتماعی بی هيچ حصر و استثنا به عنوان حقِ همگانی، دفاع کنیم ، با این تاکید که اين حق در انحصارِ هيچ فرد، گروه يا نهادی نيست و هيچ‏کس را نمی‏توان از آن محروم کرد، و با تک‌ صدايی بودنِ رسانه‌هایِ ديداری، شنيداری و رايانه‌يی مخالفت کنیم و خواهانِ چند‌صدايی شدنِ رسانه‌ها در عرصه‌هایِ فرهنگی و هنری باشیم.

قرارمان این بود و هست که با هر گونه سانسورِ انديشه و بيان مخالفت کنیم و خواستارِ امحایِ همه‌یِ شيوه‌های سانسور، که به صورتِ رسمی يا غيررسمی، مانعِ نشر و چاپ و پخشِ آرا و آثار می‌شوند، شویم.

قرارمان این بود و هست که رشد و شکوفايیِ زبان‌هایِ متنوعِ کشور را از ارکانِ اعتلایِ فرهنگی و پيوند و تفاهمِ مردمِ ايران بدانیم و با هر گونه تبعيض و حذف در عرصه‌یِ چاپ و نشر و پخشِ آثار به همه‌یِ زبان‌هایِ موجود مخالفت کنیم.

قرارمان این بود و هست که به حضور پلوراليسم فکری- فرهنگی و هنری و معیارهای دمکراتیک درعرصه کار جمعی وفادار بمانیم، و در این غربت پهناور هم صدا با نویسندگان و شاعران آزاداندیش و آزادیخواه سرزمینمان با فراخواندن و یاری گرفتن ازشخصیت ها، نهاد ها و محافل و حکومت ها و دولت های آزادیخواه مانع نقض حقوق بشر در ایران شویم.

قرارمان این بوده و هست که ....

ما، اهل قلم تبعیدی، تلاش کرده ایم تا قرار ها و قول هایمان را عملی کنیم اما کارنامه پیشارویمان نشان می دهد تلاشی نا کافی وآلوده به تنگ نظری و جزم اندیشی، آلوده به خود محوری و خود حق پنداری و فرقه گرایی بوده است. ما در آن حد که فقط " جعبه حرف" باشیم عمل نکردیم اما به آنچه که قول دادیم نیز به گونه ای شایسته وفادار نماندیم. ما در جهان آزاد و دمکراتیک نتوانستیم حتی یک تشکل اهل قلم فراگیر سامان دهیم.

جنبش زن، زندگی ، آزادی بیدار باش صوراسرافیلی ست که نسل نوجوان و جوان بر آن دمیده تا نسل های پیشین و آینده را بیش از پیش به مسئولیت های خود آگاه و به تحقق آن ها وادار کند، فرمانی که وادارمان می کند دست در دست، و شانه به شانۀ در راه عملی کردن قرارها و قول هایمان گام برداریم. این جنبش به ما یاد آور شده است که فروتنانه بپذیریم به خاطر کژی ها و کاستی ها و پیشداوری ها، به عنوان اهل قلم تبعیدی و مهاجر به قرارها و قول هایمان عمل نکردیم، و در غربت بسانِ تک درختانی پرت افتاده از یکدیگر زیسته ایم نه بسانِ یک جنگل.

آزادیخواهانی که در کف خیابان ها، میدان ها، مدرسه ها و دانشگاه ها، و در جای جای سرزمین رنگین کمانی مان با شجاعتی مدنی و عقلانی صدای آواز آزادی اند حق دارند ما را فرا بخوانند که به قرارها و قول هایمان وفادار و پایبند بمانیم و به آن ها عمل کنیم، و با آموختن از آن ها تنوع و رنگارنگی اندیشه ها، سخن ها، قلم ها، پندارها و کردارها را به عنوان زیباترین بارقه های هستی و زندگی انسانی باور کنیم و ارج بگذاریم.

منتشرشده در نشریه اینترنتیِ" آوای تبعید - بر گسترۀ ادبیات و فرهنگ " شماره ۳۰ /

دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵ دسامبر ۲۰۲۲

avaye-tabeid30.pdf (asre-nou.net)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy