Friday, Jan 6, 2023

صفحه نخست » کنایه مولوی عبدالحمید به "خامنه ای"

molavi.jpgحاکم اگر تنگ‌نظر باشد، مردم به رنج می‌افتند

رادیو فردا - مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، در تازه‌ترین سخنرانی خود بار دیگر از عملکرد رهبران جمهوری اسلامی انتقاد کرد و بدون ذکر نام کسی گفت: «حاکم باید دیدش خیلی وسیع باشد، خیلی بلند باشد، نظر حاکم اگر تنگ باشد، هم برای خودش رنج درست می‌شود و هم مردم به رنج می‌افتند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، معروف به مولوی عبدالحمید، روز جمعه ۱۶ دی با اشاره به حوادثی همچون انهدام عمدی هواپیمای اوکراین با موشک‌های سپاه پاسداران و همچنین کشتار مردم معترض در استان سیستان و بلوچستان، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «عذرخواهی» کنند.

اشاره مولوی عبدالحمید به هواپیمای اوکراینی همزمان با سومین سالگرد انهدام عمدی آن از سوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران است.

او گفت: «اقتدار نظام با سلاح هسته‌ای هم نیست... اقتدار نظام به این است که رضایت مردم را داشته باشد و در مقابل مردم شانه‌ و سرش را پایین بیاورد.»

این روحانی اهل سنت تاکید کرد که جمهوری اسلامی در انهدام هواپیمای اوکراینی و همچنین کشتار مردم بلوچ «صداقت» نداشت و «واقعیت» را بازگو نکرد.

با وجود وخامت شرایط امنیتی در زاهدان و موج گسترده بازداشت‌ها در این شهر طی روزهای گذشته، معترضان روز جمعه، ۱۶ دی، پس از سخنرانی مولوی عبدالحمید بار دیگر به خیابان‌ آمدند.

معترضان در این تجمع‌ها شعارهای «مرگ بر جمهوری اعدامی» و «نه کولبری، نه سوخت‌بری، آزادی و برابری» سر دادند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین این ادعای رهبران جمهوری اسلامی از جمله خامنه‌ای را که آمریکا و دیگر کشورهای غربی در اعتراضات سراسری ایران نقش داشته‌اند، رد کرد.

مولوی عبدالحمید با اشاره به حمایت‌های بین‌المللی از مردم ایران گفت اگر جمهوری اسلامی پشتیبان مردم بود، دیگر نیازی به پشتیبانی کشورهای دیگر نبود.

او بار دیگر به پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و گفت اگر دادگاه‌های جمهوری اسلامی به درستی به این پرونده رسیدگی می‌کردند نیازی به ارجاع آن به دادگاه‌های بین‌المللی نبود.

به تازگی حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی خبر داد که چهار کشور اوکراین، بریتانیا، سوئد و کانادا در یک یادداشت دیپلماتیک رسمی از حکومت ایران خواسته‌اند تا هرچه زودتر برای حل اختلاف‌های موجود در این پرونده در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه همکاری کند.

انتقادهای مولوی عبدالحمید از مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی است که بازداشت‌ها در استان سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون دست‌کم ۱۱۳ تن از جمله ده‌ها تن از کودکان، نوجوانان و جوانان زاهدان بازداشت شده‌اند و نیروهای امنیتی تعدادی از بازداشت‌شدگان بی‌شناسنامه اهل زاهدان را به افغانستان «رد مرز» کرده‌ و شمار دیگری را برای اخذ اعترافات اجباری تحت فشار قرار داده‌اند.

سایت حال‌وش که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، روز پنج‌شنبه ۱۵ دی خبر داد مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، برای پایان دادن به اعتراضات و خطبه‌های انتقادی جمعه‌ها به شدت از سوی دستگاه‌های امنیتی تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش این سایت، «دستگاه‌های امنیتی و نظامی با تحت فشار گذاشتن مولوی عبدالحمید از وی خواسته‌اند تا اعتراضات جمعه‌های بلوچستان را خاتمه داده و از خطبه‌های انتقادی دست بکشد.»

حال‌وش اضافه کرد که امام جمعه اهل سنت زاهدان «این شروط دستگاه‌های امنیتی را نپذیرفته و رد کرده است».

از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران، مولوی عبدالحمید هر هفته در نمازجمعه زاهدان انتقادهایی را علیه حکومت ابراز و از مردم معترض حمایت کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy