Thursday, Jan 5, 2023

صفحه نخست » پیام ویدئویی ستارگان هالیوود به جمهوری اسلامی: اعدام‌ جوانان ایران را متوقف‌ کنید

stars.jpgرادیو فردا - د‌ه‌ها تن از ستاره‌های هالیود و فعالان صنعت سینما از جمله کیت بلانشت، جیسون موموآ، و ساموئل ال جکسون در یک پیام ویدئویی خواستار توقف اعدام معترضان زندانی در ایران شدند.

این پیام ویدئویی با همکاری نیکول نجفی، فیلمنامه‌نویس ایرانی-آمریکایی، آنا لیلی امیرپور، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده، و موژان مارنو، بازیگر تولید و تدارک شده است.

در این ویدیو که جمعه منتشر شد، آمده است: «ما در کنار مردم ایران در مبارزه برای آزادی ایستاده‌ایم. هزاران معترض دستگیر شده‌اند. برخی اعدام شده‌اند. بسیاری دیگر در خطر هستند. اما جهان در حال نظاره است.»

***

نیکول نجفی در متنی در اینستاگرام خود با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران نوشته است: «از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور) تاکنون، مردم ایران انقلابی تاریخی را برای سرنگونی یک دیکتاتوری وحشی، رهبری می‌کنند.»

این فیلمنامه نویس تاکید کرده است که ایرانیان طی این مدت « با شجاعت بی مثالی» در خیابان‌ها دست به تظاهرات زده‌اند. اما در پاسخ جمهوری اسلامی بیش از ۵۰۰ نفر را کشته و بیش از ۲۰ هزار نفر را دستگیر کرده است.

نیکول نجفی گفته است: «اکنون حکومت به آخرین ابزار سرکوب خود یعنی اعدام روی آورده است. این آخرین تلاش حکومت برای نجات خود و ترساندن مردم برای تسلیم است. اما ایرانی‌ها عقب نمی‌نشینند.»

او اضافه کرده است: «این به ما، جامعه بین‌المللی، بستگی دارد که در برابر این نقض حقوق بشر بایستیم. آگاهی درباره آنچه در حال رخ دادن است و چگونگی پاسخگو کردن این حکومت ظالم را گسترش دهیم. ما را در انتشار و پخش این خبر یاری کنید. در کنار مردم ایران که برای دموکراسی و آزادی های اساسی مبارزه می‌کنند٬ بایستید.»

سازمان حقوق‌بشر ایران، مستقر در اسلو، اعلام کرده است که دست‌کم ۱۰۰ تن از معترضان بازداشت‌شده در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.

ایران از روز ۲۶ شهریور در پی جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده که با سرکوب خشونت‌بار نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مواجه شده است.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی تاکنون محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو نفر از معترضان را به دنبال دادگاه‌هایی شتابزده و بدون رعایت ضوابط دادرسی عادلانه اعدام کرده که این اقدام خشم عمومی را در ایران برانگیخته و بسیاری از کشورهای جهان نیز آن را محکوم کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy