Saturday, Jan 14, 2023

صفحه نخست » افشاگری وکیل سابق طبری

tabaribanner.jpgاز مرخصی و اموال تا ارتباط دوباره با دانیال‌زاده

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: پرونده «اکبر طبری»، عضو بلندپایه دفتر رئیس اسبق قوه قضائیه را شاید بتوان مهمترین پرونده فساد در دهه‌های اخیر خواند. این پرونده آنقدر مهم و حساس است که قوه قضائیه، به کوچکترین شایعه و شائبه درباره‌اش پاسخ می‌دهد؛ چنانکه روز گذشته درباره شایعه آزادی طبری، آن را رد کرد. گرچه وکیل سابق او، محمدعلی داداشی، در گفت‌وگویی که هفته گذشته با انصاف نیوز داشت، مدعی شد این شخص با مرخصی‌های طولانی مدت پایان دوره، اکنون تقریبا آزاد و در حال ارتباط‌گیری با یاران و شرکای قدیمی خود از جمله رسول دانیال‌زاده است. داداشی که از خلف وعده موکلش در مورد پرداخت حق‌الوکاله و دستمزدش شکایت دارد، جزییاتی از پذیرش اعاده قطعی دادرسی طبری در دیوان عالی کشور را در این مصاحبه فاش کرده است.

بوی خون می‌دهد

این وکیل دادگستری که از مدتی پیش به ارسال چند پیام و سند برای انصاف نیوز اقدام کرده بود، درباره علت این اقدام و موضوع اعتراضش، به تشریح ماجرای ورود خود به پرونده طبری پرداخت و گفت: از دهم خرداد سال ۱۳۹۹ و در حالی‌که هیچ شناخت قبلی‌ای از آقای طبری نداشتم، مسئولیت دفاع از اکبر طبری را برعهده گرفتم. در آن زمان خودش در زندان بود و امکان هیچ تماسی با خارج از زندان را نداشت، وکلای قبلی‌اش هم به دلایل مختلف برکنار و از دفاع منع شده بودند و من در این شرایط وکالت او را پذیرم اما بعد از این‌که پرونده را خواندم و متوجه ابعاد آن شدم، پیش رئیس دادگاه رفتم و گفتم این پرونده بوی خون می‌دهد و من نیستم. اما رئیس دادگاه به ماده ۳۸۵ قانون آئین دادرسی اشاره کرد و گفت شما نمی‌توانید استعفا دهید.

داداشی ادامه داد: رئیس دادگاه گفت وقت دادرسی برای ۱۸ خرداد تعیین شده و ما می‌خواستیم برای متهم وکیل تسخیری بگیریم و حالا که شما وکیل تعیینی ایشان شده‌اید، دیگر امکان استعفا ندارید. من مجبور شدم به دفاع از او ادامه بدهم.

اعاده دادرسی پذیرفته و طبری آزاد شده است

طبق گفته‌های وکیل سابق اکبر طبری، دیوان عالی کشور با اعاده دادرسی در این پرونده موافقت کرده و پرونده را به شعبه هم‌عرض فرستاده است.

او به خبرنگار انصاف نیوز گفت: تجویز اعاده دادرسی که ۱ دی ۱۴۰۰ تقدیم دادگاه کردم پس از ۶ ماه جدل و رسیدگی حقوقی، منجر به رای ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ شده است. برای اعاده دادرسی، پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است.

داداشی ادامه داد: از من خواسته شده است به دلیل ملاحظه افکار عمومی از انتشار این خبر خودداری کنم.

او همچنین گفت: طبری اوایل مهر ۱۴۰۱ با قید وثیقه ۳۰۰ میلیارد تومانی که برادران افراشته‌پور، حسن و محمد برایش گذاشتند آزاد شد. پس از مدتی مامورین از من سوال کردند که چرا موکل شما با رسول دانیال‌زاده ارتباط گرفته است و دلیل این رفت‌وآمدها چیست. من هم باور نمی‌کردم تا این‌که فیلمی به من نشان دادند و دیدم دانیال‌زاده کف ماشین برادرزاده طبری دراز کشیده و همراه وکیل خودش، آقای رضیعی، وارد ساختماد دیپمات، محل فعلی سکونت طبری در ولنجک شدند.

داداشی ادامه داد: من با خودش این موضوع را مطرح کردم اما متوجه شدم بیمار است. این شخص ۲۰ سال در یک سمت مانده بود و این‌طور که برای من گفته‌اند، خدم و حشم فراوانی داشته که حتی به او سجده می‌کرده‌اند. این شخص نمی‌تواند از این فضا بیرون بیاید.

ارتباط فسادآمیز با دانیال‌زاده

وکیل سابق طبری گفت: به آدمی که می‌توانست حکم اعدام بگیرد اما ابتدا ۳۱ سال حبس گرفت و الان هم آزاد شده، گفته‌اند باید قدردان وکیلت باشی اما او گفته است پرونده من کاری نبود که وکیل بتواند حل کند؛ کار من را توصیه‌های مقامات، آیت‌اله آملی لاریجانی و ... حل کرده است! به او گفتند وکیلت این‌همه منع تعقیب گرفته است. جواب داده که این‌ها به دلیل پولی است که دانیال‌زاده خرج کرده است.

عضو کانون وکلای مرکز افزود: در دیداری که با طبری داشتم به او گفتم کارهایت تحریک‌آمیز است. از یک طرف رئیس دیوان عالی از من می‌خواهد حکم اعاده دادرسی منتشر نشود، از این طرف شما باز شروع به کارهایت کرده‌ای. اما متوجه شدم که رابطه او با دانیال‌زاده، گسترده و ناگسستنی است.

داداشی به ارتباطات رسول دانیال‌زاده و اکبر طبری اشاره کرد و گفت: خانواده و همسر آقای طبری معتقدند از وقتی رفت‌وآمد او و آقای دانیال‌زاده شروع شده، زندگی‌شان را متلاشی و نابود کرده است. درست هم می‌گویند. در هر دو باری که کارشان به دادگاه کشید، باعث و بانی‌اش دانیال‌زاده بوده است.

خبرنگار انصاف نیوز از آقای داداشی پرسید اگر اینطور است پس چرا با دانیال‌زاده برخورد نمی‌شود؟ او پاسخ داد: اواسط سال ۱۴۰۰، طبری به من گفت نزد دانیال‌زاده بروم تا مساله کارشناسی املاک موضوع اتهام مشترک را تعیین تکلیف کنم. من در همین دیدار متوجه شدم دانیال‌زاده در فضا سیر می‌کند. معتقد است همه علما و آقایان مسئولین تسلیمش هستند. شروع کرد به امر و نهی کردن به من که این‌طور کن، آن‌طور کن. او به خودش می‌بالد که خرج کرده و همه را همراه کرده است. خودش می‌گوید همه بازداشتی‌هایش صوری بوده است کما این‌که در فرجام‌خواهی هم نقض بلاارجاع گرفتند یعنی همان سال ۹۹، برائت حاصل کردند از دیوان.

وکیل سابق طبری گفت: وقتی به دفترش در خیابان آرش جردن رفتم، به من گفت آقای وکیل چنین کن و چنان کن و من حاضرم برای طبری هرچقدر لازم است هزینه کنم. من به او گفتم این پرونده ملی است و همین کارهای شما باعث شده که آن آقا به این وضع دچار شود. خلاصه بحث‌مان بالا گرفت و به درگیری فیزیکی هم کشید.

داداشی گفت: من دیگر ارتباطی با دانیال‌زاده و وکلایش نداشتم تا این‌که متوجه شدم طبری بعد از آزادی، زودتر از وکیلش، دانیال‌زاده را دیده است.

از دانیال‌زاده تا سعید مرتضوی

محمدعلی داداشی گفت: من به طبری گفتم به عنوان وکیل از تو می‌خواهم ارتباطات متخلافانه‌ات با دانیال‌زاده را متوقف کنی. اختلاف ما هم از همین‌جا شروع شد تا ۲۲ آبان گذشته که من از پرونده کناره‌گیری کردم. البته طبق ماده ۳۸۵، وکیل در پرونده‌های کیفری یک، نه می‌تواند عزل شود و نه می‌تواند استعفا کند. بعد از بروز اختلافات، طبری مرا عزل کرد اما این عزل ابطال شد. رفتیم دادگاه و توافق کردیم او وکیل دیگری معرفی کند و در کناره‌گیری من هم کنکاش حقوقی نکنند.

وکیل سابق طبری ادامه داد: آقای حیدری‌فر که در جریان کهریزک محکوم شده بود، در زندان هم‌بند طبری بوده است. بعد از این قضایا، با سعید مرتضوی هماهنگ می‌کند تا وکیلی را به طبری معرفی کند. طبری هم معاون سابق خود، آقای رضا جعفری را معرفی می‌کند. به هر حال از ۲۲ آبان، ایشان به عنوان میراث‌خوار زحمات ۳۰ ماهه من وکالت طبری را برعهده می‌گیرد.

داداشی بار دیگر از رسول دانیال‌زاده نام آورد و گفت: در بخش دوم پرونده طبری، هنگام بازپرسی دانیال‌زاده به طبری چنین القا کرد که وکیلت عددی نبود و پول من کمک کرد منع تعقیبت را بگیرد. این در حالی بود که من بالغ بر ۴۰ منع تعقیب برای طبری گرفتم.

املاک میلیاردی و حق‌الوکاله پرداخت نشده

داداشی در پاسخ پرسش خبرنگار انصاف نیوز درباره میزان طلب خود از طبری گفت: وقتی قراردادی بین ما منعقد نشده، من نمی‌توانم عددی را مشخص کنم اما یک‌بار که با او صحبت کردم و از ابعاد پرونده حرف زدم، ایشان در حالی‌که گریه می‌کرد، گفت تو فقط جان مرا نجات بده، آن‌قدر به تو می‌دهم که بگویی بس است، بس است، بس است.

عضو کانون وکلای مرکز با اشاره به گستردگی پرونده طبری و رسیدگی‌های مختلف در مراحل دادسرا، دادگاه بدوی، فرجام‌خواهی و اعاده دادرسی گفت: در هر کدام از این مراحل انرژی و وقت غیر قابل توصیفی را صرف کردم. در عرف هم این‌گونه است که برای هر کدام از این مراحل، یک قرارداد جداگانه تنظیم شود. وقتی قراردادی وجود ندارد، گفته می‌شود طبق تعرفه مصوب که دادگاه تعیین می‌کند.

داداشی گفت: حق و حقوق من صرفا حق‌الوکاله نیست، چون من تنها کسی بودم که کارهای اداری و خارج از الزامات وکالتی را برای او انجام می‌دادم و همان‌طور که گفتم هیچ‌کس حاضر نبود حتی با او آشنایی بدهد چه برسد که قدمی برایش بردارد.

این وکیل از توافق شفاهی خود با طبری خبر می‌دهد و می‌گوید: مقرر شد در موارد اتهامی که فقط جنبه جزایی دارد، بین ۲ تا ۱۰ درصد وثیقه‌ای که برایش تعیین می‌شود به عنوان حق‌الوکاله به من پرداخت شود. وثیقه او در این اتهامات ۵۰۰ میلیارد تومان بود. ۲ الی ۱۰ درصد نسبت به املاک که موضوع اتهام است مانند خانه‌ای که در چهارراه فرمانیه است به مساحت ۷۰۰ متر و به قیمت ۷۰۰ میلیارد تومان یا ملک طاهری در خیابان مقدس اردبیلی که آن هم ۷۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد و...



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy