Sunday, Jan 15, 2023

صفحه نخست » فرمانده زنان یگان ویژه: هنگام سرکوب لباس ضد ضربه می‌پوشیم

ایران اینترنشنال - حیدری، فرمانده زنان یگان ویژه نیروی انتظامی درباره لباس‌های سراسر مشکی، تنگ و مانتوهای کوتاه نیروهایش گفت که نیروهای این یگان در مواجهه با معترضان «از لباس‌های مشکی ضد ضربه مخصوص رزم» استفاده می‌کنند.

uniform.jpgحیدری روز یکشنبه ۲۵ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از نوع پوشش لباس‌های نیروهایش دفاع کرد و گفت: « همانطور که به لباس مشاغل دیگر ایراد نمی‌گیریم، به این نکته توجه داریم که لباس هر شغلی با کارشناسی و تاییدیه‌‌های لازم طراحی، دوخت و در نهایت مورد استفاده قرار گرفته است. در مورد لباس زنان یگان ویژه نیز این مراحل طی شده است.»

او افزود لباس زنان یگان ویژه «تاییدیه کارشناس‌های مختلف مرتبط با آن را کسب کرده است.»

فرمانده زنان یگان ویژه همچنین این ادعا را مطرح کرد که زنان یگان ویژه در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی «هیچ تنشی با مردم عادی نداشته و حضورشان صرفا پیش‌دستانه و برای پیشگیری بود».

او «قلع و قمع و سرکوب» معترضان از سوی نیروهای تحت امر خود را رد کرد و آن را «موج‌سواری رسانه‌ها و شبکه‌های معاند» دانست. همچنین «عده‌ای» را متهم کرد که «مردم را تحریک کرده و می‌خواستند جو را به هم بریزند.»

این اظهارات در حالی است که بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده، نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات، با معترضان با خشونت برخورد کرده و دست‌کم پانصد نفر بر اثر شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند.

حیدری همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی، با «اغتشاشگر» خواندن معترضان اضافه کرد: «ماموریت اصلی ما حضور در ماموریت های مرتبط با کنترل اغتشاشات و نا آرامی‌های اجتماعی است که در آنها بحث دستگیری، شناسایی لیدرها، بدرقه متهمین به عنوان نیروهای پشتیبانی رزم در کنار همکاران آقا را به عهده داریم.»

او ادامه داد: «مهم‌ترین ماموریت زنان یگان ویژه انتظامی کشور در زمان اغتشاشات دستگیری محرکین، لیدرها و متهمین زن بوده که محدودیت شرعی برای دستگیری آنها توسط همکاران آقا وجود دارد.»

این در حالی است که نیروهای امنیتی و انتظامی مرد بارها زنان و دختران را دستگیر کرده و با خشونت آنان را به داخل خودروهای خود منتقل کرده‌اند.

فرمانده زنان یگان ویژه همچنین درباره «تکنیک برخورد» با معترضان و کنترل تجمعات از سوی زنان یگان ویژه نیز گفت: «ماموران زن یگان ویژه، آموزش‌های عمومی پلیس را مانند سایر ماموران فرا می‌گیرند مثل نحوه دستگیری متهمین و بدرقه آنها.»

او افزود: «ولی به صورت تخصصی‌تر در داخل یگان ویژه، آموزش‌های مهارتی و تخصصی این رسته از جمله تکنیک‌های برخورد با اغتشاشگران، کنترل تجمعات و ناآرامی‌ها را آموزش می‌بینند.»

پیشتر حسن کرمی، فرمانده یگان‌ ویژه، گفت در اعتراض‌های اخیر زنان یگان ویژه، موسوم به «یگان زینبی»، پنج مرحله عملیات انجام دادند که به گفته او شامل ارشاد، تذکر، کار عملیاتی و بازداشت زنان معترض بوده است. او افزود: «مدل لباس زنان یگان ویژه بدن‌نما نیست.»

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی درباره سرکوب خیزش انقلابی در سنندج، از تخلفات جدی ماموران جمهوری اسلامی علیه زندانیان از جمله زنان و کودکان خبر داد و از آزار جنسی زنان بازداشت شده و تهدید آنها به تجاوز پرده برداشت.

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر که روز چهارشنبه ۳۰ آذر منتشر شد، آمده است: «این تخلفات شامل دستگیری‌های خودسرانه، محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها، از جمله تهدید، ضرب و شتم، آزار و اذیت و تجاوز جنسی بوده است.»

همچنین رسانه‌های خارجی بارها از تجاوز و تعرض جنسی ماموران جمهوری اسلامی به معترضان گزارش داده‌اند.

چندی پیش، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با عنوان «حکومت ایران از تجاوز برای تحمیل عفاف استفاده می‌کند» به مواردی از تعرض جنسی به زندانیان زن اشاره کرد.

در این گزارش آمده یکی از معیار‌های دو رویی رژیم ایران این است که زنان را با عنوان بی‌عفتی بازداشت و سپس به آنها آزار جنسی می‌رساند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy