Tuesday, Jan 17, 2023

صفحه نخست » جمهوری اسلامی یک شهروند آلمانی را به‌دلیل عکسبرداری از «تاسیسات نفتی» بازداشت کرد

arrest.jpgیک روز پیش از اعلام این خبر، برلین برای چندمین بار در ماه‌های اخیر، از احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران در این شهر خبر داده بود

ایندیپندنت فارسی - یک روز پس از برگزاری تجمع بزرگ استراسبورگ با حضور ایرانیان و شمار زیادی از سیاستمداران اروپایی برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، جمهوری اسلامی ایران یک تبعه آلمانی را به اتهام عکسبرداری از «مراکز حساس» تاسیسات نفتی امیدیه بازداشت کرد.

این خبر را روزنامه جام‌جم، روز سه‌شنبه ۲۷ دی (۱۷ ژانویه)، اعلام کرد. این روزنامه وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، به نام و زمان دقیق بازداشت این فرد اشاره‌ای نکرده است.

امیدیه در استان خوزستان واقع شده است و میدان نفتی آغاجری در محدوده این شهر قرار دارد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

یک روز پیش از اعلام این خبر، برلین برای چندمین بار در ماه‌های اخیر از احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران در این شهر به وزارت خارجه آلمان خبر داده بود.

پیش‌تر، در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، شماری از شهروندان غربی و دوتابعیتی از جمله شهروندان ایرانی-آلمانی در ایران، بازداشت شدند.

آلمان در کنار کشورهای دیگری چون فرانسه، هلند، بریتانیا و کانادا در ماه‌های گذشته، به شهروندان خود توصیه کرده که به ایران سفر نکنند و در صورتی که در ایران هستند، آنجا را ترک کنند. اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های مضاعفی را در ماه‌های اخیر و در ارتباط با نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان ایرانی به دست نیروهای سرکوبگر وابسته به حاکمیت، علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌ است.

در تازه‌ترین موارد احضار سفرا و دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی، شماری از پایتخت‌های اروپایی از جمله برلین در اعلام همبستگی با لندن، سفرای جمهوری اسلامی را احضار کردند. این اقدام در اعتراض به اعدام علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی و معاون سابق وزارت دفاع جمهوری اسلامی، صورت گرفت. اکبری در ایران به جاسوسی برای بریتانیا متهم شده و از چند سال پیش بازداشت شده بود، اما خبر بازداشت او تا قبل از صدور حکم اعدام به رسانه‌ها راه نیافته بود.

جمشید شارمهد و ناهید تقوی دو شهروند ایرانی-آلمانی‌اند که به اتهام‌های سیاسی از جمله جاسوسی و مشارکت در عملیات خرابکارانه متهم شده‌اند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، از جمله سیاستمداران اروپایی است که صراحتا از تلاش مردم ایران برای احقاق حقوق و استفاده از آزادی بیان در تعیین سرنوشت خود حمایت کرده و خواستار افزایش فشار بر جمهوری اسلامی شده است.

آلمان چند هفته پیش همراه با آلبانی برگزاری نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره سرکوب‌ها در ایران را پیشنهاد کرد.

در این نشست ویژه، قطعنامه‌ای در محکومیت سرکوب معترضان ایرانی به دست حکومت صادر شد و درباره تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی و ثبت موارد نقض حقوق بشر در جریان اعتراض‌های جاری در ایران به‌دنبال کشته شدن مهسا امینی، تصمیم‌گیری شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy