Tuesday, Jan 24, 2023

صفحه نخست » چرا سرفه زمستانی شما امسال بیشتر طول می‌کشد؟

Cooug.jpgایندیپندنت فارسی - به گفته یک پزشک متخصص خانواده، سرفه‌هایی که در زمستان امسال طولانی می‌شوند، ممکن است نتیجه این باشند که افراد یک بیماری را پس از بیماری دیگر می‌گیرند.

پروفسور کامیلا‌ هاتورن، رئیس کالج سلطنتی پزشکان خانواده، گفت که پزشکان متوجه شده‌اند به نظر می‌رسد دور فعلی بیماری‌های تنفسی بیش از حد معمول طول می‌کشد.

او گفت که ارقام مرکز پژوهش‌ و نظارت کالج نشان می‌دهد که میزان بیماری‌های دستگاه تنفسی تحتانی و فوقانی بسیار بالاتر از میانگینی است که معمولا تاکنون در زمستان دیده ‌شده است.

در داده‌های هفتگی یوکی‌اچ‌اس‌ای، اداره امنیت سلامت بریتانیا، مشاهده میزان بالایی از آنفلوانزا و سایر ویروس‌های تنفسی منعکس شده است.

پروفسور‌ هاتورن به خبرگزاری پی‌ای (PA) گفت: «معلوم نیست چرا بعضی از بیماری‌های تنفسی کنونی بیشتر از حد معمول طول می‌کشندــ این مورد توجه پزشکان و همچنین بیماران بوده است، اما ما کاملا مطمئن نیستیم که این اتفاق چرا روی می‌دهد.»

«بیشتر مردم در دو زمستان گذشته از نظر اجتماعی منزوی بوده‌اند و احتمال دارد که این به کاهش مقاومت آن‌ها در برابر بیماری‌ها منجر شده باشدــ به نظر می‌رسد این امر احتمال بیمار شدن آن‌ها را نسبت به سال‌های گذشته، بیشتر می‌کند.»

«از این رو، این موضوع در بعضی موارد ممکن است به دلیل بیماری پشت بیماری باشد. همه آن‌ها متفاوت‌اند و غلبه بر یک نوع بیماری در مقابل نوع دیگر مصونیت ایجاد نمی‌کند.»

«ما در زمستان امسال بیماران را تشویق می‌کنیم هر کاری که می‌توانند برای حفظ سلامت خود انجام دهند؛ از جمله رعایت بهداشت عمومی مانند شست‌وشوی منظم دست‌ها یا اگر شست‌وشو ممکن نیست، استفاده از ژل‌ دست و دور انداختن دستمال‌ها پس از استفاده.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

پروفسور‌ هاتورن گفت بیشتر بیمارانی که دچار سرفه و سرماخوردگی می‌شوند بدون نیاز به مراقبت پزشکی بهبود می‌یابند.

او برای هر درجه حرارت، گلودرد یا گوش درد، پاراستامول [استامینوفن] معمولی، گرم ماندن، استراحت زیاد و نوشیدن مایعات زیاد را توصیه کرد.

او گفت: «ما بیماران را تشویق می‌کنیم درک کنند که تجویز آنتی‌بیوتیک به [درمان] بیماری‌های ویروسی کمکی نمی‌کند، زیرا آن‌ها فقط به بیماری‌های باکتریایی کمک می‌کنند.»

«بیشتر بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی به دلیل ویروس‌ها است.»

«داروسازان هم می‌توانند در مورد داروهای مناسب بدون نسخه که ممکن است به [رفع] علائم کمک کنند اما بیماری را درمان نمی‌کنند، مشاوره بدهند.»

«اگر سرفه خیلی ادامه‌دار است، یا رنگ خلط تغییر کرده و همراه با تنگی نفس به‌شدت بدتر شده است، یا اگر بیمار بدون دلیل درد قفسه سینه یا کاهش وزن دارد، باید نظر پزشکی را جویا شود.»

پروفسور‌ هاتورن گفت پزشکان خانواده و گروه‌هایشان با بیماران زیادی مواجه‌اند که می‌خواهند وقت بگیرند؛ از جمله افرادی که سلامت جسمی و روانی آن‌ها در نتیجه افزایش هزینه‌های زندگی، به‌ویژه صورت‌حساب‌های انرژی و غذا، تحت فشار است.

او گفت: «ناگفته نماند که اگر بیماران برای تغذیه سالم یا گرم کردن خانه‌های خود مشکل دارند یا در محیطی مرطوب زندگی می‌کنند، این امر بر سلامت آن‌ها تاثیر می‌گذاردــ و فشار عصبی اضافی ناشی از مشکلات مالی بدون‌ شک بر سلامت روان افراد تاثیر دارد.»

او از دولت خواست در کنار کاهش تشریفات اداری «به کمبود شدید و مزمن نیروی کار رسیدگی کند» تا پزشکان خانواده بتوانند زمان بیشتری به بیماران خود اختصاص دهند.

دکتر اندرو ویتمور، سرپرست بالینی آسم و ریه در بریتانیا، که پزشک خانواده هم هست، به پی‌ای گفت که بعضی از پزشکان در زمستان امسال [بیماران مبتلا به] سرفه‌های بیشتری دیده‌اند که ممکن است به تغییرات آب‌وهوایی و ماهیت ویروس‌های خاص مربوط باشد.

او افزود: «ما کووید زیادی ندیده‌ایم، اما هنوز وجود دارد. همچنین ویروس‌هایی مانند استرپتوکوک ای (A) داشته‌ایم و افراد زیادی که سرفه می‌کردند اما گلودرد هم داشتندــ عمدتا کودکان، اما بسیاری بزرگسال هم.»

«کووید به طرق مختلف افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهدــ برخی ممکن است دچار زخم ریه و فیبروز شوند که می‌تواند باعث سرفه طولانی‌مدت شود.»

«به همین دلیل است که ما می‌گوییم هر کسی که چهار هفته پس از ابتلا به کووید هنوز سرفه می‌کند، حتما عکس قفسه سینه بگیرد و معاینه شود.»

او گفت هرکسی که حدود سه تا چهار هفته یا بیشتر سرفه داشته است، باید برای رد سایر بیماری‌ها مشاوره کند.

او گفت: «این بررسی‌ها به ما امکان می‌دهد سرطان‌های ریه، کووید طولانی و غیره را تشخیص دهیم.»

«بی‌تردید ارزش این را دارد که برای سرفه‌های طولانی‌مدت با پزشک خانواده تماس بگیرید؛ زیرا ممکن است به عکس قفسه سینه نیاز داشته باشید.»

«در بسیاری از موارد، توصیه‌های اطمینان‌بخش صرفا گفتن این موضوع است که در واقع، این چیزی است که همه‌جا در حال اتفاق افتادن است، به نظر می‌رسد که شما ویروس گرفته‌اید یا هم‌زمان به ویروس دیگری دچار شده‌اید.»

«اما گاهی اوقات این موارد به درمان نیاز دارند، گاهی اوقات به بررسی نیاز دارند و گاهی اوقات افرادی را می‌بینیم که احتمالا آسم زمینه‌ای یا سی‌او‌پی‌دی (COPD) یعنی بیماری انسدادی مزمن ریه دارند، زیرا خس‌خس می‌کنند، نفسشان می‌گیرد و قفسه سینه‌شان سفت می‌شود.»

«از این رو، ما می‌توانیم افرادی که این شرایط را دارند که می‌تواند آن‌ها را بیشتر بیمار کند، شناسایی کنیم»

دکتر ویتمور در مورد بحران هزینه زندگی گفت، افرادی که با تلفن [مرکز] کمک به آسم و ریه بریتانیا تماس می‌گیرند «و بعضی از بیمارانی که من در درمانگاه‌های خودم دیده‌ام» مجبورند بین گرم کردن خود و غذا خوردن یکی را انتخاب کنند. دیگران توانایی پرداخت نسخه را ندارند.

«در بعضی از موارد، افراد داروهایی که آن‌ها را خوب نگه می‌داردــ به عنوان مثال اسپری‌های استنشاقی یا قرص‌های بیماری‌های ریوی‌ــ را ادامه نمی‌دهند و این می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به ویروس‌های بیشتری در زمستان و علائم بیشتر قفسه سینه قرار دهد.

«به این ترتیب ما واقعا از مردم می‌خواهیم حتما خانه‌هایشان را تا حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر گرم کنند و حتما داروهای خود را کامل مصرف کنند تا سالم بمانند.»

«هر کسی که واقعا مشکل دارد، می‌تواند با تلفن [مرکز] کمک به آسم و ریه بریتانیا تماس بگیرد. آن‌ها درباره اینکه مردم چگونه می‌توانند حتی در مواقعی که از نظر مالی دچار مشکل‌اند، سالم بمانند، نکات و موارد خوبی ارائه می‌دهند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy