Wednesday, Jan 25, 2023

صفحه نخست » توافق همکاری‌ استراتژیک فرانسه و عراق، یک ماه پس از تاکید مکرون بر کاهش نفوذ ایران

franceiraqbanner.jpgرادیو فردا - در پی سفر محمد شیاع السودانی، نخست‌ وزیر عراق، به پاریس، رهبران عراق و فرانسه پس از یک ضیافت شام در کاخ الیزه از امضای توافقنامه همکاری‌های راهبردی میان دو کشور خبر دادند.

امضای این توافقنامه یک ماه پس از آن صورت گرفته که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بر کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در عراق تاکید کرد.

رهبران فرانسه و عراق اعلام کردند که این توافقنامه برای تقویت روابط دوجانبه و ایجاد چارچوبی رسمی و دائمی برای همکاری‌های متنوع و فراگیر است.

آقای شیاع السودانی روز پنج‌شنبه، ششم بهمن، برای دیداری دو روزه از فرانسه وارد پاریس شد و با الیزابت بورن نخست‌ وزیر و امانوئل مکرون رئیس‌ جمهور فرانسه دیدار کرد.

کاخ الیزه در اولین ساعات جمعه، هفتم بهمن، بیانیه مشترک رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر عراق را منتشر کرد که در آن از امضای این توافقنامه خبر داده شده است.

بر اساس مفاد این توافقنامه، هدف از این همکاری‌ها «تحقق منافع مشترک بر مبنای برابری در حاکمیت و حقوق و مطابق با اصل عدم مداخله متقابل» در امور داخلی دو کشور است.

در بیانیه مشترک دو کشور آمده که با این توافقنامه، طرح‌های مشخصی در حوزه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، محیط زیستی و علمی به اجرا گذاشته خواهد شد تا روابط دوجانبه تقویت شود.

نخست‌وزیر عراق نیز در توئیتی از امضای این توافقنامه خبر داد و نوشت: «ما به همکاری با دوستان [فرانسوی] برای همکاری جدی ادامه خواهیم داد تا عراق به اصلاحات اقتصادی و توسعه پایدار دست یابد، همان طور که در برنامه دولت ترسیم و برنامه‌ریزی کردیم.»

رهبران دو کشور همچنین بر تعهد خود برای ادامه همکاری در چارچوب نشست منطقه‌ای موسوم به «کنفرانس بغداد» تاکید کردند. این نشست با ابتکار فرانسه و دولت بغداد شکل گرفته است.

تاکنون دو دوره از کنفرانس بغداد، یکی در عراق و دیگری در اردن، با حضور مکرون برگزار شده و رئیس‌جمهور فرانسه در دومین دوره این کنفرانس به طور غیرمستقیم بر تلاش برای کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در عراق تاکید کرد و گفت عراق باید راهی غیر از «الگوی دیکته شده از خارج» در پیش گیرد.

همچنین در بیانیه مشترک رهبران فرانسه و عراق، حملاتی محکوم شده که «حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را از هر کجا که صورت گیرد، تضعیف می‌کند».

در ماه‌های اخیر سپاه پاسداران حملاتی را علیه گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق انجام داده است.

دولت آقای شیاع السودانی برآمده از اکثریت نمایندگان گروه‌های شیعی پارلمان عراق است که تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند.

این موضع‌گیری مکرون با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه «با روایت‌های این فرد یا آن فرد یا آن نشریه یا آن رسانه شکل نمی‌گیرد».

امضای توافقنامه همکاری‌های راهبردی میان عراق و فرانسه در حالی است که بغداد تحت فشار واشینگتن است تا از قاچاق دلار از عراق به ایران جلوگیری کند.

همچنین اکنون عراق با بحران کاهش شدید ارزش پول ملی خود مواجه است و در روزهای اخیر صدها نفر مقابل ساختمان بانک مرکزی عراق در شهر بغداد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

آقای السودانی در آستانه سفر به پاریس گفته بود که امیدوار است در این سفر در زمینه «آموزش و توسعه ظرفیت‌های امنیتی عراق» و همچنین «خرید تسلیحات» با فرانسه به توافق برسد.

در حالی که شبکه برق عراق فرسوده است و این کشور از نظر انرژی به ایران وابسته است، بغداد همچنین به دنبال تقویت بخش انرژی عراق و تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود است.

پاریس و بغداد بر تعهد خود برای تکمیل طرح‌هایی از جمله نوسازی شبکه برق عراق و اتصال این شبکه به شبکه برق اردن تاکید کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy