Tuesday, Jan 31, 2023

صفحه نخست » پلیس بریتانیا در حال بررسی پرونده عطاالله مهاجرانی به اتهام حمایت از تروریسم

mohajerani.jpgایران اینترنشنال - روزنامه گاردین گزارش داد پلیس متروپولیتن لندن در حال بررسی پرونده‌ای است که در آن عطاءالله مهاجرانی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی و ساکن لندن، به تشویق تروریسم متهم شده است.

بر اساس این گزارش، این پرونده در ارتباط با مواضع و حمایت مهاجرانی از فتوای روح‌الله خمینی برای قتل سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی-آمریکایی، گشوده شده است.

ربکا مونی، از وکیلان پرونده مطرح‌ شده علیه مهاجرانی در این زمینه بر تعهد بریتانیا برای پیگرد جنایات بین‌المللی و همچنین حفاظت از شهروندانش تاکید کرده است.

اوایل شهریور ماه، سازمان «عدالت برای ایران» با تسلیم یک شکایت از پلیس ضدتروریسم بریتانیا خواست تا مهاجرانی را به دلیل «تشویق به تروریسم» و «توزیع محتوای تروریستی» تحت تعقیب کیفری قرار دهد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

وکیلان این سازمان همچنین خواستار آن شده‌اند که پلیس تحقیق کند آیا سندی وجود دارد که ارتباط مستقیمی میان حمله به سلمان رشدی و مهاجرانی برقرار کند.

در این شکایت‌نامه بخش‌هایی از کتاب مهاجرانی با عنوان «توطئه آیات شیطانی» که در آن فتوای روح‌الله خمینی، بنیانگذار و رهبر سابق جمهوری اسلامی در «واجب‌القتل بودن سلمان رشدی» تایید و قتل او تجویز می‌شود، در اختیار پلیس بریتانیا قرار داده شده است.

همچنین در این شکایت‌نامه، نوشته‌های مهاجرانی در حمایت از اقدام به ترور عزیز نسین، نویسنده معروف ترکیه و مترجم کتاب رشدی به زبان ترکی و همچنین ترجمه توییت‌های اخیر او به انگلیسی آمده است.

نسخه‌ای از این شکایت در اختیار وزارت کشور بریتانیا قرار داده شد.

این در حالی است که وزیر ارشاد پیشین در جمهوری اسلامی در واکنش به این شکایت، اعلام کرد که «مطلقا» در قبال حمله خشونت‌باری که اخیرا علیه سلمان رشدی صورت گرفته، مسوولیتی احساس نمی‌کند.

مهاجرانی روز یک‌شنبه ششم شهریور در نزدیکی خانه خود در لندن به خبرنگار نشریه بریتانیایی سان که سراغ او رفته بود، درباره علت نگارش کتاب در حمایت از فتوای قتل سلمان رشدی توضیح کوتاهی داد و گفت که با وجود حمایت از فتوای خمینی علیه رشدی، خود را در مورد چاقو زدن به این نویسنده مقصر نمی‌داند.

او که در زمان صدور فتوای روح‌الله خمینی علیه رشدی، معاون پارلمانی میرحسین موسوی، نخست‌وزیر وقت جمهوری اسلامی بود، در فاصله کوتاهی پی از صدور این فتوا، کتابی را با نام «توطئه آیات شیطانی» در حمایت از فتوای قتل رشدی نوشت.

این اصلاح‌طلب ۶۸ ساله در پاسخ به این پرسش سان که آیا مسوولیتی در قبال خشونت صورت گرفته علیه سلمان رشدی احساس می‌کند، گفت: «مطلقا خیر!»

مهاجرانی در ادامه گفت: «کتابی در توضیح فتوا نوشتم. ۳۲ سال پیش بود. روزگار عجیبی در ایران بود. من بر تفسیر فتوا تمرکز کردم.»

این در حالی است که مهاجرانی در کتاب خود رمان «آیات شیطانی» را «کفرآمیز» خوانده و نوشته است: «هر کس به پیامبر توهین کند مستحق کشته شدن است.»

سان به نقل از نایجل میلز، نماینده حزب محافظه‌کار در پارلمان بریتانیا نوشت: «این شرم‌آور است که او هیچ مسوولیتی بر عهده نمی‌گیرد.»

وزیر ارشاد پیشین جمهوری اسلامی پس از حمله اخیر به رشدی بار دیگر از نوشتن و انتشار کتاب خود دفاع کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy