Sunday, Feb 5, 2023

صفحه نخست » شهری در آلمان در پی فشارهای بی‌امان روابط خود با ایران را متوقف کرد

germany.jpgدگراندیش آلمانی-ایرانی: این اقدام شکست بزرگی برای رژیم ایران و سیاست مماشات در فرایبورگ است

نوشته بنجامین وینتال، ترجمه لادن بازرگان

تلاش بین‌المللی برای وادار کردن شورای شهر فرایبورگ در آلمان، در روز سه‌شنبه منجر به توقف ادامه رابطه این شهر با رژیم ایران در شهر اصفهان و پیروزی مخالفان ایرانی و یک حزب سیاسی کوچک شد که همگی از سال 2020 برای لغو این مشارکت مبارزه کرده‌اند.

در جریان این شکست بزرگ مارتین هورن، شهردار فرایبورگ و از حامیان این مشارکت، 48 عضو شورای شهر خواستار آن شدند که او «نه به دنبال تماس با نمایندگان نظام سیاسی در ایران بوده و نه به آنها پاسخگو باشد، بلکه تنها ارتباطاتی را که در راستای تبادلات مدنی است حفظ کند. گروه‌های پارلمانی نقض حقوق بشر در ایران را محکوم و همبستگی خود را با زنان ایرانی در فرایبورگ و اصفهان، که علیه ظلم بر زنان ایران مبارزه می‌کنند، اعلام کردند.

شینا وجودی، دگراندیش ایرانی که برای فرار از آزار رژیم به آلمان پناهنده شده است، به جروزالم پست گفت: «این اقدام بی‌شک حرکتی مثبت در راستای دفاع از حقوق بشر در ایران است. تلاش ما برای جلوگیری از وحشی‌گری رژیم در ایران و قطع بازوهای گسترده تروریستی آن در منطقه و همچنین در اروپا است.»

وجودی، یکی از همکاران موسسه استراتژی بین‌المللی گلد، که نقشی کلیدی در مبارزات انتخاباتی علیه مشارکت دو شهر ایفا کرده است، گفت: «من شخصاً از فرایبورگ درخواست می‌کنم که مسئولیت مشارکت طولانی‌مدت خود با اصفهان، شهر توماج صالحی را بر عهده بگیرد. توماج خواننده رپ ایرانی است که از زمان دستگیری توسط رژیم طی قیام اخیر ایران در سلول انفرادی به سر می‌برد. حمایت از غیرنظامیان اصفهان به معنای مبارزه برای حقوق آنها و نجات آنها از اعدام است.»

کاظم موسوی، دگراندیش آلمانی-ایرانی، که نقش مهمی در کمپین توقف مشارکت این دو شهر داشت داشت، به روزنامه پست گفت که توقف این شراکت «شکست بزرگی برای رژیم ایران و همچنین برای سیاست مماشات در فرایبورگ است. این اتفاق درست زمانی افتاد که مردم ایران انتظار حمایت علیه رژیم را دارند.»

او ادامه داد: « سال‌هاست که علیه مشارکت و خواهرخواندگی فرایبورگ با اصفهان تحت مدیریت آخوندهای یهودی ستیز اعتراض می‌کنیم. از حمایت شما متشکرم.»

کارمند دولت آلمان به اتهام یهودی‌ستیزی مورد انتقاد قرار گرفت

دگراندیشان ایرانی و فعالان حامی اسرائیل با مخالفت مایکل بلوم، کارمند اداری متهم به یهودستیزی مواجه شدند که مأمور مبارزه با یهودی ستیزی و نفرت پراکنی جمهوری اسلامی نسبت به اسرائیل در ایالت بادن-وورتمبرگ است که شهر فرایبورگ در آن واقع شده است. دادگاهی در هامبورگ در ژانویه حکم داد که می‌توان بلوم را به واسطه اظهاراتش علیه یهودیان آلمانی و پدر ارتش اسرائیل، اورده وینگیت، یهودی‌ستیز نامید.

موسوی، سخنگوی حزب سبز در تبعید، گفت که «از آقای بلوم ناامید شده، زیرا وی مردم ایران را در مبارزه با رژیم اسلامی و اسرائیل را در مبارزه با یهودستیزی رها کرده است».

جروزالم پست در آوریل 2022 گزارش داد که ایرانیان، به دلیل برگزاری راهپیمایی سالانه قدس در شهرهای ایران با هدف نابودی اسرائیل، از فرایبورگ خواستند که به همکاری خود با اصفهان پایان دهد.

دگراندیشان ایرانی و فعالان حامی اسرائیل از سال 2021 با مخالفت همه احزاب اصلی در شورای شهر (به استثنای حزب کوچک یوپی) ، شهردار هورن، و همچنین انجمن دوستی آلمان و اسرائیل در فرایبورگ مواجه شده‌اند.

سیمون والدنسپول، عضو شورای شهر یوپی اظهار کرد: «با توجه به نقض حقوق بشر که در ایران سابقه‌ای چندین ساله دارد، اما اکنون به واسطه تظاهرات شجاعانه علیه رژیم در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است، این اقدام مدت‌هاست که به تعویق افتاده است.»

گروه پارلمانی یوپی نیز گفت: «به نظارت انتقادی بر مشارکت فرایبورگ با اصفهان ادامه خواهیم داد. روابط سیاسی تنها زمانی می‌تواند از سر گرفته شود که ایران حقوق اولیه بشر را رعایت کند، دیگر به زنان ظلم نکند، همجنس‌گرایان را مورد آزار و اذیت قرار ندهد و همچنین حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.»

یوپی تنها حزبی است که به طور مداوم طی سال‌ها به دلیل انکار هولوکاست و یهودی‌ستیزی جمهوری اسلامی، که دولت اسرائیل را هدف قرار داده، از شراکت فرایبورگ و اصفهان انتقاد کرده است.

پس از خشم رسانه‌های اجتماعی و پرسش‌های رسانه‌های آلمان و اسرائیل از انجمن دوستی آلمان و اسرائیل در سال 2021، این گروه در توییتی از شهر فرایبورگ خواست تا شراکت با اصفهان را متوقف کند. بودجه این انجمن توسط وزارت خارجه آلمان تامین می‌شود.

ماهنامه یهودی آلمانی جوئیش ریویو (Jüdische Rundschau) مجموعه‌ای از گزارشات، از جمله گزارش نویسنده مقاله حاضر، را در مورد این مشارکت منتشر کرد. اصفهان مرکز اصلی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران و مرکز تولید موشک است.

ناشر جوئیش ریویو، رافائل کورنزکر، سردبیر آن لیلا میرزو، و همچنین سردبیر قبلی آن سیمون آکستینات، گزارش و تفسیرهای دشوار درباره این مشارکت بحث‌برانگیز را در اولویت کار خود قرار دادند.

در سال 2022، رژیم آخوندی اعلام کرد که قصد دارد یک رآکتور تحقیقاتی جدید در سایت هسته‌ای خود در استان اصفهان بسازد. به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: «این پروژه‌ای کاملاً داخلی است که زنجیره تحقیق، ارزیابی، آزمایش و تولید انرژی هسته‌ای در ایران را کامل می‌کند.»

سرتیپ اسرائیلی یوسی کوپرواسر، مدیرکل سابق وزارت امور استراتژیک، در اواسط ژانویه به پست گفت: «روابط خواهرانه [مشارکت] یک شهر آلمانی با شهری تحت کنترل رژیم جمهوری اسلامی، که معترضان را اعدام و جهانیان را برای حذف اسرائیل از روی نقشه بسیج می‌کند، قابل توضیح نیست. این اتفاق نباید می‌افتاد.»

او گفت: «کسانی که پشت شراکت فرایبورگ و اصفهان ایستاده‌اند را نمی‌توان افرادی در نظر گرفت که علیه یهودستیزی عمل می‌کنند.»

https://www.jpost.com/international/article-730343



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy