Monday, Feb 6, 2023

صفحه نخست » عقب‌نشینی جمهوری اسلامی در برابر آذربایجان؟

ایران خواهان "رفع سوءتفاهم‌ها" با جهوری آذربایجان شد

دویچه وله - سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس خبری هفتگی، رویکرد تهران در ارتباط با حوادث اخیر در قبال باکو را در جهت "رفع سوءتفاهم‌ها" دانست. کنعانی همچنین در باره اوکراین تصریح کرد که سیاست ایران "عدم حمایت از جنگ" است.

azaribig.jpgعزاداری اقوام و دوستان در کنار تابوت جسد اورخان رضوان اوغلو عسکروف، رئیس امنیتی کشته شده سفارت آذربایجان در ایران

***

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس خبری هفتگی، به موضوع اختلافات اخیر ایران و آذربایجان پس از حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران پرداخت.

او در پاسخ به این سوال که با تعطیلی سفارت آذربایجان در تهران، آیا ایران اقدام متقابلی انجام خواهد داد یا نه، گفت: «رویکرد ایران در ارتباط با آذربایجان و حوادث رخ داده، عبور از این حادثه مبتنی بر همکاری مشترک جهت رفع سوء تفاهم‌هاست. اصل مورد توجه ما توسعه مناسبات و همکاری‌هاست و ایران در این مسیر اقدام می‌کند.»

پس از حمله یک فرد مسلح به سفارت آذربایجان در تهران، سفیر و کلیه کادر دیپلماتیک این کشور، تهران را ترک کردند. ایران مدعی شده این حمله با انگیزه شخصی صورت گرفته اما آذربایجان آن را یک حمله تروریستی می‌داند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

کنعانی درباره این موضوع گفت: «ما در ارتباط با حادثه تلخ حمله به سفارت آذربایجان در تهران توضیحات مبسوط و لازم را ارائه کردیم، حادثه صورت گرفته حادثه تلخی بود و در این ارتباط مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت آذربایجان به خصوص دیپلماتی که جان خود را در این حادثه از دست داد اعلام و ابلاغ کردیم و این حادثه بلافاصله بعد از وقوع محکوم شد.»

کنعانی با اشاره به دستگیری فرد مهاجم گفت: «تحقیقات صورت گرفته و اظهارات ضارب تماما نشان دهنده این است که این حمله با انگیزه‌های شخصی و خانوادگی بوده است.»

او ادعا کرد که تمامی اقدامات لازم قضایی در این زمینه صورت گرفته اما علیرغم اینها باکو تصمیم به تعلیق کار سفارت‌خانه‌اش در تهران گرفته است. او گفت: «امیدواریم روابط دو جانبه دو کشور ایران و آذربایجان که دو کشور همسایه و دوست هستند و منافع مشترک ناگسستنی دارند بیش از این متاثر از این حادثه تلخ نشود و روابط در ریل دوستی و سیاست همسایگی ادامه پیدا کند.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که پیش از حادثه حمله به سفارت آذربایجان نیز روابط تهران و باکو دچار تنش شده بود. نزدیکی آذربایجان به اسرائیل و انجام مانور بزرگ نظامی سپاه پاسداران در رود ارس که در آن برای اولین بار نیروهای سپاه از رود ارس گذشتند، دلایل این تنش‌ها بودند.

در اقدام دیگری بر اساس فیلمی که در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده، یک قاری قرآن که گفته می‌شود از سوی الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان ماموریت داشته، در مرز ایران و در کنار رود ارس سوره فتح را می‌خواند. سایت‌های ایرانی این اقدام را "دمیدن در شیپور جنگ" دانسته‌اند.

سیاست "عدم حمایت از جنگ"

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش درباره ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده از جنگ در اوکراین، بار دیگر این موضوع را تکذیب کرد و گفت: «همانطور که بارها گفته‌ایم سیاست ما عدم حمایت از جنگ و عدم حمایت از هیچ کدام از طرفین این جنگ است و امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران و اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی، منافع خود و ملت خود را قربانی سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا و ناتو نکنند.»

کنعانی با اشاره به ارسال سلاح از سوی اروپا و آمریکا برای اوکراین و بدون اشاره به این موضوع که روسیه شروع‌کننده این جنگ بوده و خاک اوکراین را مورد تجاوز قرار داده است، گفت: «فروش اقلام نظامی آمریکا به اروپا جهت کمک اروپا به اوکراین در این جنگ اعداد و ارقام سنگینی است و اگر این ارقام و اعداد مصروف صلح سازی در اوکراین می‌شد ما شاهد این همه خسارت در اوکراین نبودیم و نیازی نبود که اوکراین به جای نگاه کردن به ریشه این بحران اتهامات نادرست و اشتباهی را متوجه ایران کند.»

تا کنون چندین پهپاد مورد استفاده روسیه در جنگ اوکراین توسط ارتش این کشور سرنگون شده و مشخص شده که این پهپادها از نوع شاهد و ساخت ایران هستند. با این حال مقامات جمهوری اسلامی مدعی هستند که این پهپادها پیش از شروع جنگ به روسیه فروخته شده‌اند.

وال‌استریت ژورنال روز ۵ فوریه در گزارشی خبر داد که ایران و روسیه در حال پیشبرد برنامه ساخت و راه‌اندازی یک کارخانه تولید پهپاد هستند که ظرفیت تولید دست‌کم شش هزار پهپاد جنگی در سال و برای استفاده درجنگ اوکراین را خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین از آمادگی این کشور برای دور جدید گفت و گو با اوکراین بر سر این موضوع خبر داد اما گفت: «تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز زمان‌بندی دقیقی برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوها انجام نشده است.»

"اراده جدی" برای گرفتن پول‌های بلوکه‌شده

ناصر کنعانی درباره دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی بار دیگر بر "عزم جدی" ایران برای بازپس گیری این دارایی‌ها تاکید کرد ولی گفت "دولت کره تا الان اراده لازم را برای حل این مسئله از خود نشان نداده است".

بیش از ٧ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، حاصل از فروش نفت در بانک‌های کره جنوبی مسدود شدە و این کشور به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی نمی‌تواند این دارایی‌ها را به ایران بازگرداند.

علاوه بر موضوع این دارایی‌ها، اظهارات اخیر رییس جمهوری کره در هنگام دیدارش از امارات نیز روابط تهران و سئول را دچار تنش بیشتر کرد. یون سوک‌‌ یول، رئیس جمهور کره جنوبی در ماه ژانویه در سفرش به امارات و هنگام دیدار با سربازان کره‌ جنوبی مستقر در امارات گفته بود: «دشمن امارات و بزرگ‌ترین تهدید برای آن، ایران و دشمن ما کره شمالی است.» او سپس اضافه کرده بود وضع کره جنوبی و امارات در این زمینه شبیه یکدیگر است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران توضیحات ارائه شده درباره این سخنان را قانع‌کننده ندانست و گفت: «تا کنون توضیحات کره در این ارتباط قانع کننده نبوده است و چنانچه در این زمینه پاسخ روشن و قانع کننده‌ای دریافت نکنیم این موضع موضع رسمی کره تلقی خواهد شد که می‌تواند بر مناسبات دو جانبه دو کشور تاثیرات منفی بیشتری بگذارد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy