Wednesday, Feb 22, 2023

صفحه نخست » طرفداران سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی در قم، گزارش آسوشیتدپرس از شهر قم

qom.jpgکیهان لندن - آسوشیتدپرس در گزارشی میدانی که سه‌شنبه دوم اسفند منتشر شد می‌نویسد ضرورت تغییر در برخورد حکومت با مردم حتا در قم پایتخت مذهبی شیعیان نیز مطرح شده است.

در این گزارش آمده، شهر قم در ایران یکی از مهم‌ترین مراکز روحانیت شیعه است. جایی که پر از مدارس دینی و اماکن مذهبی است اما حتا آنجا هم بی‌سر و صدا از حکومت می‌خواهند که پس از ماه‌ها اعتراض مسیر خود را تغییر دهد.

این گزارش ادامه می‌دهد، باید گفت که بسیاری در قم هنوز از نظام حاکم تحت رهبری روحانیون حمایت می‌کنند. حمایت آنها شامل بسیاری از محدودیت‌هاست مثل حجاب اجباری که باعث نارضایتی‌ گسترده شده است. آنها همچنین به این ادعای حکومت که دشمن با توطئه به اعتراضات دامن می‌زند باور دارند. اما همینها نیز معتقدند که حکومت باید نحوه برخورد خود را با معترضان و خواست‌های زنان تغییر دهد. به نظر آنها نیز زنان باید بتوانند خودشان انتخاب کند که آیا پوشش اسلامی داشته باشند یا نه.

ابوذر صاحبنظران آخوندی که خود را از حامیان سرسخت حکومت دینی توصیف می‌کند، گفت: «سرکوب شدید از ابتدا یک اشتباه بود. با جوانان باید نرم و مؤدبانه رفتار می‌شد. آنها باید روشن و هدایت می‌شدند.»

آسوشیتدپرس می‌نویسد قم در حدود ۱۲۵ کیلومتری جنوب تهران سالانه میلیون‌ها زائر را به خود جذب می‌کند و نیمی از آخوندهای شیعه را در خود جای داده است. بسیاری از مقامات حکومتی در حوزه‌های علمیه قم تحصیل کرده‌اند و همین این شهر را به یک قطب قدرت تبدیل کرده است.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

تعدادی از آنها که در این گزارش به پرسش‌های آسوشیتدپرس پاسخ دادند به بازدید خانه-موزه روح‌الله خمینی رفته بودند. بعضی از آنها گفته‌اند «بسیاری از معترضان یا مشکلات اقتصادی داشتند یا تحت تأثیر اینترنت قرار گرفتند.»

در گزارش آسوشیتدپرس با اشاره به کارزار «عمامه‌پرانی» آمده «معترضان حتا خشم خود را مستقیماً به آخوندها که اساس حکومت را تشکیل می‌دهند نشان داده‌اند.»

همچنین در جریان خیزش ضدحکومتی اخیر شعارهای تندی علیه روحانیون و شخص علی خامنه‌ای سر داده شد.

در همین ارتباط ابوذر صاحبنظران که او نیز به بازدید خانه-موزه خمینی رفته بود، شعارها و کارزارهای اعتراضی علیه روحانیون را توطئه دشمن خوانده و به آسوشیتدپرس می‌گوید «دشمنان خواستند به مردم بگویند که روحانیون دلیل همه مشکلات و گرانی‌ها هستند. اما زندگی روحانیون مانند بقیه مردم تحت تأثیر گرانی قرار گرفته‌. بسیاری از روحانیون با شهریه در پایین‌ترین سطح اقتصادی جامعه زندگی می‌کنند. اکثریت آنها با مشکلاتی مشابه مردم روبرو هستند.»

به نوشته آسوشیتدپرس، طلاب حوزه علمیه ماهیانه حدود ۵۰ دلار دریافت می‌کنند و بسیاری از آنها به عنوان کارگر یا راننده تاکسی کار می‌کنند. کمتر از ۱۰ درصد از ۲۰۰ هزار آخوند ایران پست‌های رسمی در حکومت دارند.

سکینه حیدری‌فرد که داوطلبانه با «گشت ارشاد اسلامی» در قم همکاری کرده و فعالانه حجاب را ترویج می‌کند، می‌گوید «دستگیری زنان و به زور بردن آنها در بازداشتگاه پلیس کار خوبی نیست.»

وی گفته: «گشت‌های ارشاد ضروریست، اما اگر متخلفان را پیدا کردند باید به آنها تذکر بدهند... استفاده از زور به هیچ وجه صحیح نیست. ما باید با لحنی نرم و ملایم، با مهربانی و دقت با آنها صحبت کنیم.»

با اینهمه او حجاب را یک اصل اساسی جمهوری اسلامی می‌داند و می‌گوید: «ما برای حفظ این حجاب شهیدان و خون‌های زیادی دادیم، انشاءالله هرگز از سر ما برداشته نشود!»

اما تغییر در رویکرد حُکمرانی، احتمالاً کسانی را که خواستار سرنگونی کل جمهوری اسلامی هستند راضی نخواهد کرد. چهره‌های اصلاح‌طلب که سال‌هاست اصرار به اصلاحات از درون نظام دینی را دارند به این نتیجه رسیده‌اند که اصلاح شدنی نیست و بسیاری از معترضان از اصلاحات عبور کرده‌اند.

علیرضا فاتح فرش‌فروشی که در کنار مغازه خالی خود در بازار قدیم قم ایستاده است، می‌گوید: «۸۰ میلیون نفر مردم ایران زیر فشار اقتصادی قرار دارند و روزی می‌رسد که جامعه منفجر شود.»

او گفت: «فروپاشی اقتصادی معمولاً با فروپاشی سیاسی همراه است... و متأسفانه این چیزیست که در اینجا اتفاق می‌افتد. اکثریت جمعیت هنوز در حساب‌های بانکی خود کمی پول دارند. اما یک روز آنها هم به خیابان‌ها می‌آیند؛ روزی که خیلی نزدیک است. به زودی فقرا، آنهایی که نمی‌توانند زندگی خود را تامین کنند، قطعاً به خیابان‌ها خواهند آمد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy