Sunday, Feb 26, 2023

صفحه نخست » انقلاب ملی ۱۴۰۱ و نقش و تحول اقشار اجتماعی ایران، مجید محمدی

majidmohammadi.jpgمجید محمدی - ویژه خبرنامه گویا

منتشر شده در ژانویه ۲۰۲۳

۱۶۸ صفحه

گوگل پلی

logo.jpg انقلاب ملی ۱۴۰۱ و نقش و تحول اقشار اجتماعی ایران دومین کتاب نویسنده در مورد انقلاب ۱۴۰۱ است. در پیشگفتار کتاب می خوانیم:

انقلاب​های سیاسی موخر بر انقلاب​های اجتماعی و فرهنگی​اند اما به نوبه خود بر جامعه تاثیر می​گذارند. انقلاب​​های اجتماعی و فرهنگی دراز مدت و بویژه در جوامع بسته با حکومت​​های تمامیت خواه زیرپوستی هستند و یکباره با برخی حوادث غیر قابل کنترل توسط دولت اثرات خود را نشان می​دهند. بنا براین برای فهم انقلاب ۱۴۰۱ می​توان به اقشار اجتماعی و تحولاتی که در دو دهه​ی هشتاد و نود متحمل شده​اند رجوع کرد. همچنین می​توان از نقش آنها در انقلاب سخن گفت: چرا برخی نقشی بیشتر و موثرتر و برخی نقشی اندک و برخی نقش مقابل را بازی می​کنند؟ هر یک از این اقشار چه تاثیری بر حرکت اعتراضی داشتند و چه تاثیری از آن گرفتند؟

جامعه یک پدیده ​ی چند بعدی است و آن را می​توان از حیث نهادها، فرایندها، شکاف​ها ، هویت​​ها و گفتمان​​ها مورد بررسی قرار داد. از همین جهت برای انداختن بحث این کتاب در مجاری مشخص تنها بر اقشار اجتماعی و تاثیر انقلاب ۱۴۰۱ بر آنها تمرکز می​کنم. در این میان البته تحولاتی در اقشار اجتماعی که رو به سوی انقلاب سیاسی داشتند نیز مد نظر قرار می​گیرند. انقلاب​های اجتماعی و فرهنگی مقدم بر انقلاب ۱۴۰۱ را در کتاب در حال گذار، ناهنجار، آشفته و در گیرودار: جامعه ایران ۱۳۵۷-۱۳۹۷ آورده​ام.

فعال​ترین اقشار اجتماعی در انقلاب ۱۴۰۱ عبارت بوده​اند از زنان، دانشجویان، جوانان، کسبه​ی بازار، اقوام و سلبریتی​ها و ایرانیان خارج از کشور. زنان، دانشجویان، کسبه و اقوام از اقشار دیرین در جامعه​ی ایران هستند (متاخر​ترین آنها، دانشجویان از حدود ۷۰ سال پیش) اما قشر سلبریتی و جمعیت قابل توجه ایرانیان خارج از کشور نسبتا موخر است. قشر سلبریتی محصول شبکه​​های اجتماعی و اقتصاد و منزلت​​های ناشی از صنعت سرگرمی است. جمعیت ایرانیان خارج از کشور نیز محصول سرکوب​های داخلی و شرایط دشوار اقتصادی در جمهوری اسلامی است.

اقشاری که در کنار حکومت ایستادند و با حکومت بودند یا سکوت پیشه کردند عبارت بودند از نظامیان، روحانیت شیعه، کارکنان بخش عمومی (دولت و شهرداری​ها) و ریزه خواران رژیم در خارج کشور.

جمعیت بسیار کوچکی از وکلا، پزشکان، روزنامه نگاران (داخل کشور)، اساتید دانشگاه و کارگران در این انقلاب فعال بوده​اند اما اکثریت آنها سکوت پیشه کردند. جریان چپ در خارج کشور متمایل بود که نقش کارگران و مطالبه​ی عدالت اجتماعی (توزیع ثروت) را در این جنبش پر رنگ سازد اما آزادی و زنان پر رنگ​تر بودند.

در کتاب قبلی​ام​ در مورد انقلاب ۱۴۰۱ یعنی انقلاب آزادیگرا و ملی ۱۴۰۱ ایران: نوید پایان نکبت اسلامگرایی بر ابعاد مختلف این انقلاب در سه ماهه​ی اول آن تمرکز داشتم. در آن اثر تلاش داشتم گزارشی نسبتا تحلیلی و جامع از این خیزش گسترده عرضه کنم. اما در این کتاب صرفا بر لایه​​های اجتماعی تمرکز یافته و تحولات و نقش آنها را در در این تحول به بحث می​گذارم. اگر به برخی سوابق و پیشینه​​های این تحول در اقشار مختلف می​پردازم بدین دلیل است که تحول امروز را توضیح دهم.

در چهار کتاب دیگر نیز به ترتیب از انقلاب ۱۳۵۷، جنبش سبز ۱۳۸۸، خیزش دی ۱۳۹۶ و قیام آبان ۱۳۹۸ به تفصیل سخن گفته​ام. این چهار اثر در سایت گوگل پلی قابل دسترسی هستند:

۱. انقلاب ۵۷ چه بر سر ایران و ایرانیان آورد؟ بیست پرسش کلیدی

۲. پایان بهار: بسترها، رویدادها، فرایندها، و مولفه‌های جنبش سبز

۳. خیزش دی ٩۶ و پس لرزه‌هایش: چرایی‌ها و چگونگی‌ها

۴. رویارویی رویاهای آخوند و رضاشاه در آبان ۹۸: حجامت نظام با دراگانوف و دوشکا

در این اثر به جای تمرکز بر جنبش​هایی که از دل اقشار مذکور برخاسته مثل جنبش دانشجویی یا جنبش زنان به تحولات خود این اقشار و نقش آنها در انقلاب ۱۴۰۱ می​پردازم. این کنکاش فهم آن جنبش​​ها را تسهیل می​کند. انقلاب ۱۴۰۱ جنبش جنبش​هاست به این معنا که جنبش​​ها بر روی هم افتاده و همدیگر را تقویت می​کنند.

برای ورود به بحث، نخست گزارشی از تحولات سه ماهه​ی اول در انقلاب ۱۴۰۱ عرضه می​کنم. در هفت فصل اول به اقشاری می​پردازم که ستون انقلاب ۱۴۰۱ بودند. در چهار فصل بعد به اقشاری می​پردازم که مستقیما به مخالفت با انقلاب برخاستند یا کاملا سکوت پیشه کردند چون منافع آنها در بقای رژیم است یا تصور می کنند چنین است.

در فصل دوازدهم به تحولات کلان و خرد جامعه​ی ایران تحت تاثیر انقلاب ۱۴۰۱ می پردازم. فصل سیزدهم به بحث از شورای راهبری اختصاص دارد که در آن به اهمیت حضور نمایندگانی از همه​ی اقشار در این شورا می​​پردازم. در فصل چهاردهم نیز به تاثیرات محتمل و درس​هایی که مردم از دوران انقلاب ۱۴۰۱ خواهند گرفت پرداخته​ام. در نتیجه گیری به ترسیم دو جبهه​ی انقلاب و ضد انقلاب بویژه در میان اقشار اجتماعی پرداخته​ام.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy