Tuesday, Mar 14, 2023

صفحه نخست » موضع آمریکا درباره برجام و توافق تهران با ریاض

price.jpgرادیو بین المللی فرانسه - ند پرایس سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا، در نشستی خبری به پرسش‌ها پیرامون تحولات اخیر در مناسبات بین‌المللی ایران، از جمله توافق با عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، برجام و نیز سفر الکساندر لوکاشنکو رییس‌جمهوری بلاروس به تهران، پاسخ داد. ند پرایس در جریان این نشست خبری، بار دیگر تأکید کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام فعلاً در دستور کار دولت واشنگتن قرار ندارد. او همچنین سفر رئیس جمهوری بلاروس به ایران را نشانۀ گسترش و تعمیق روابط ایران و روسیه دانست.

ند پرایس در پاسخ به این پرسش که آیا آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی بخشی از توافق صورت گرفته برای آزادسازی زندانیان آمریکایی خواهد بود، گفت: «نمی‌توانم درباره تلاش‌هایمان برای آزادسازی این شهروندان آمریکایی توضیحی بدهم. این کمکی به آزاد شدن آنها نمی‌کند».

آمریکا: برجام بر مبنای اعتماد حاصل نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه اگر دولت آمریکا ایران را «غیرقابل اعتماد» می داند، چرا برای اجرای توافق هسته‌ای برجام به ایران اعتماد کرده است، اظهار داشت: «برجام بر مبنای اعتماد حاصل نشده است، اگر این توافق بر اساس اعتماد بنا شده بود، ارزش کاغذی که بر روی آن نوشته شده بود را نداشت».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

ند پرایس در ادامه تأکید کرد: «برجام بر اساس راستی‌آزمایی و نظارت حاصل شده است؛ این سختگیرانه‌ترین و دقیق‌ترین پروتکل راستی‌آزمایی و نظارتی بود که تا کنون به صورت صلح‌آمیز مورد مذاکره قرار گرفته است».

وی افزود: «از طریق این پروتکل‌های راستی‌آزمایی و نظارتی بود که بازرسان تسلیحاتی بین‌المللی، جامعه اطلاعاتی آمریکا و نیز وزارت امور خارجۀ این کشور، طی دولت‌های متوالی توانستند تشخیص دهند که ایران به مفاد برجام پایبند بوده است».

ند پرایس تصریح کرد: «تا اواسط سال ۲۰۱۸ که دولت دونالد ترامپ تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای برجام خارج شود، اینگونه بود اما ایران از آن زمان، برنامه هسته‌ای خود را به گونه‌ای توسعه داده که کاملاً با مفاد برجام در تناقض است و برای ما بسیار نگران کننده است زیرا تهدیدی بالقوه برای صلح و ثبات منطقه و فراتر از آن محسوب می‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تأکید کرد: «بازگشت به برجام فعلاً چند ماه است که در دستور کار قرار نگرفته است، آنچه همواره به عنوان نخستین راه‌حل در دستور کار ما قرار دارد، دیپلماسی است. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی تنها ابزار دائمی، پایدار و قابل راستی‌آزمایی برای مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران است».

واکنش آمریکا به توافق ایران با عربستان سعودی

ند پرایس در بخش دیگری از اظهارات خود در این نشست خبری، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا میانجیگیری چین در خاورمیانه برای ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی، آمریکا را به حاشیه می‌راند، گفت: «ما از گفتگو، دیلپلماسی مستقیم و هر چیزی که به تنش‌زدایی و جلوگیری از درگیری در منطقه کمک کند، حمایت می‌کنیم. اگر این نتیجه نهایی چیزی باشد که چند روز پیش اعلام شد (توافق ایران-عربستان سعودی)، اتفاق خیلی خوبی خواهد بود».

وزیر خارجۀ آمریکا تصریح کرد: «محتوای بیانیۀ مشترکی که اواخر هفتۀ گذشته در این زمینه منتشر شد، حاصل چند دور مذاکره و روندی است که از کشورهای عمان و عراق عبور کرده و طی شده است و ما در تمام مراحل از آن حمایت کرده بودیم».

ند پرایس تأکید کرد: «دلیل حمایت آمریکا این است که هر چیزی که به تنش‌زدایی و جلوگیری از درگیری کمک کند، در راستای منافع ما است و به نفع منطقه است. هرگونه تلاشی که به پایان دادن به جنگ یمن کمک کند نیز آشکارا در راستای منافع ما و کشورهای منطقه است».

وی افزود: «اگر ایران در نتیجۀ توافق با ریاض، رفتار دیرینۀ خود را تغییر دهد و عملاً در راستای احترام به حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای همسایۀ خود گام بردارد، این به نفع ما و منطقه خواهد بود».

سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا در ادامه، با اشاره به نقش چین در میانجیگری برای توافق میان ایران و عربستان سعودی و مقایسۀ آن با نقش آمریکا در مناسبات خاورمیانه، اقدامات دولت جو بایدن برای پایان دادن به جنگ یمن و کاهش تنش میان اسرائیل و فلسطین را بر شمرد و گفت: « آمریکا عمیقاً درگیر خاورمیانه است، هیچ کشوری در جهان به اندازۀ ما برای ایجاد منطقه‌ای باثبات‌تر و یک‌پارچه‌تر گام برنداشته است».

ند پرایس همچنین تأکید کرد: «اگر توافق تهران-ریاض به طور کامل اجرا شود و ایران به تعهدات خود عمل کند، این توافق پتانسیل تنش‌زدایی میان این دو کشور نسبتا بزرگ در منطقه خلیج فارس را دارد».

آمریکا سفر لوکاشنکو به تهران را در راستای گسترش روابط ایران و روسیه دانست

سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به پرسشی پیرامون سفر الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس به ایران به هدف دور زدن تحریم‌ها، گفت: «آمریکا سفر لوکاشنکو به ایران را به نوعی نشانۀ گسترش روابط روسیه با ایران می ‌داند و حضور او در تهران در راستای تعمیق مشارکت بین ایران و روسیه است که ما آن را با دقت نظاره می‌کنیم».

ند پرایس همچنین با اشاره به مناسبات بلاروس و روسیه، تأکید کرد: «لوکاشنکو استقلال و حاکمیت کشورش را به کرملین واگذار کرده است»

او همچنین با اشاره به پرسشی پیرامون تنش ها میان ایران و آذربایجان، گفت: «ایران درگیر اقداماتی است که همسایگان دور و نزدیک را تهدید می کند، ما این نوع تنش ها را با نگرانی دنبال می‌کنیم. رویکرد ما سرمایه‌گذاری در تعامل با آذربایجان و ارمنستان در قفقاز جنوبی است تا این منطقه با ثبات‌تر و کمتر مستعد درگیری و تنش باشد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy