Wednesday, Mar 15, 2023

صفحه نخست » پشت پرده تحرکات دیپلماتیک شمخانی

shamkhani.jpg- دبیر شورای عالی امنیت ملی به دنبال توافق با ریاض به ابوظبی می‌رود

- کانال ۱۲ اسرائیل می‌گوید که امارات خرید تجهیزات نظامی را از اسرائیل متوقف می‌کند

ایران اینترنشنال - به دنبال اعلام توافق میان تهران و ریاض با میانجیگری پکن، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی به دعوت همتای اماراتی خود به ابوظبی سفر خواهد کرد.

این سفر که قرار است روز پنج‌شنبه ۲۵ اسفند انجام شود، در واقع در پاسخ به سفر مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به تهران در آذر ماه سال گذشته است.

پایگاه نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نوشت که قرار است شمخانی در امارات متحده عربی با شیخ طحنون بن‌زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی و همچنین برخی از مقامات بلند پایه این کشور نیز دیدار کند.

گفت‌وگو درباره «مسایل دو‌جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی» از محورهای این دیدارها اعلام شده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

این سفر در حالی است که جمهوری اسلامی متهم است در سال‌های اخیر حملاتی را در منطقه خلیج فارس علیه کشتی‌رانی تجاری انجام داده است.

روز چهارشنبه ۲۴ اسفند اما علی بهادری‌ جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، توافق دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی را پس از هفت سال رابطه تنش‌زا، اصلاح «خطای راهبردی» در سیاست خارجی تهران دانست.

شمخانی که نمایندگی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را در شورای عالی امنیت ملی بر عهده دارد، هفته گذشته در پکن بیانیه‌ سه جانبه میان جمهوری اسلامی، عربستان سعودی و پکن را برای برقراری دوباره رابطه میان تهران و ریاض امضا کرد.

پیش از این عبدالله بن‌زاید، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی توافق بین عربستان سعودی و ایران را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، «گامی مهم به سوی ثبات و رفاه» در منطقه خوانده بود.

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رییس کشور امارات متحده عربی نیز گفته بود: «از توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال می‌کنیم.»

سفر شمخانی به امارات متحده عربی اما در حالی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی پیشتر از برقراری رابطه میان امارات و اسرائیل انتقاد کرده است.

همچنین در سال‌های اخیر، امارات متحده عربی بارها نسبت به تهدیدهای جمهوری اسلامی در منطقه هشدار داده است.

در پاییز اعلام شد که بر اساس گزارش‌های منابع نظامی و تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در فضای مجازی، امارات متحده عربی برای مقابله با تهدید پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک جمهوری اسلامی، سیستم دفاع موشکی باراک-۸ اسرائیل را در نزدیکی پایگاه هوایی الظفره در جنوب ابوظبی مستقر کرده است.

چند ماه قبل از آن، اکسیوس به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت که پس از اولین حمله حوثی‌ها به امارات متحده عربی در اواسط ماه ژانویه، نخست‌وزیر وقت اسرائیل در نامه‌ای به ولیعهد امارات اعلام کرده کشورش آماده است برای مقابله با این حمله‌ها به ابوظبی کمک‌های اطلاعاتی و نظامی ارائه کند.

با این حال کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل به تازگی گزارش داد امارات متحده عربی خرید تجهیزات نظامی را از اسرائیل متوقف می‌کند.

***


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy