Sunday, Mar 19, 2023

صفحه نخست » آیا نظام از این تعطیلات نوروزی جان سالم به در می برد؟ فرزانه روستایی

roostaee.jpgتجربه نشان داده است که دیدار ادواری بازرسان آژآنس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران همیشه قبل از اجلاس سه ماهه شورای حکام موفق بوده و جمهوری اسلامی کوتاه آمده است. همین تجربه حاکی است که جناح های حاکم بر نظام بر أساس منافع خود بعد از چند هفته توافق را بر هم زده و بازی جدیدی را آغاز کرده اند.

این بار ماجرای موش و گربه بازی بین ایران و آژانس کمی متفاوت است، زیرا جمهوری اسلامی به اورانیوم ۸۵ درصد دست یافته و عملا بمب اتمی را در دست خود دارد. کارشناسان هسته ای معتقدند کشوری که به غنی سازی ۸۵ درصد می رسد عملا عضو کلوپ کشورهای دارنده سلاح هسته ای است حتی اگر اعلام نکند که بمب ساخته است. از نگاه اسراییلی ها که جناح های ایرانی ضد اسراییلی را خوب می شناسند حتی با وجود توافق ایران با آژانس، خطر حمله هسته ای جناح های افراطی ایران به قلمرو اسراییل تهدیدی کاملا عینی است که در نهایت روزی اجرا می شود.

تجربیات عملیات نظامی موفق اسراییل در اسیراک عراق۱۹۸۱،‌ تاسیسات هسته ای دیروالزور سوریه ۲۰۰۷، حمله به مقر ساف در شمال تونس۱۹۸۸ ، و حمله به فرودگاه عنتبه در سال ۱۹۷۶ برای آزادی گروگان های اسراییلی یک ماجرای هواپیماربایی که همگی عملیات کاملا موفقی بوده اند اثبات می کند که دولت اسراییل نسبت به فعالیت های هسته ای ایران بی تفاوت نخواهد نشست و دیر یا زود نسبت به آن عکس العمل نشان خواهد داد.

در شرایطی که جمهوری اسلامی به غنی سازی ۸۵ درصد دست یافته است دولت روسیه به صورت ضمنی تهران را تشویق می کند پروژه بمب سازی خود را تکمیل کند تا بحران جدیدی برای غرب ایجاد شود. همه این عوامل نشان می دهند دیر یا زود اسراییلی ها با همه توان به تاسیسات هسته ای ایران ضربه مهمی وارد خواهند کرد. بی تردید اسراییلی ها ترجیح می دهند که این عملیات با کمک آمریکا انجام شود اما اگر رضایت آمریکا را به دست نیاوردند به احنمال زیاد راسا اقدام خواهند کرد.

اگر خبر فاکس نیوز درست باشد که روسها تهران را به کامل کردن پروژه بمب اتمی تشویق می کنند تا در جنگ اکراین فرصت سازماندهی داشته باشند در آن صورت باید انتظار داشت اسراییلی ها تا دیر نشده و تا فرصت باقی است اقدام کنند.

هرچند بسیاری معتقدند اسراییلی ها توانایی تکنیکی دستیابی به آسمان ایران را ندارند برخی دیگر از منابع معتقدند این عملیات چند بار تجربه شده است. حال که اورانیوم ایران به سطح ۸۵ درصد رسیده است باید انتظار داشت تا نتانیاهو در اولین فرصت پروژه یکسره کردن تاسیسات هسته ای ایران را تا جایی که امکان عملی دارد نهایی کند . معمولا تعطیلات سال نو در کشورها مهمترین فرصت برای اقدام های بزرگ است. همانطور که اتحاد شوروی تعطیلات کریسمس ۱۹۷۸ را به حمله به افعانستان اختصاص دادند.

کانال یوتوب نویسنده



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy