Tuesday, Mar 21, 2023

صفحه نخست » نگرانی‌ درباره «تست گرم» در رآکتور نیروگاه بوشهر

hotTest.jpgکیهان لندن - احسان خاندوزی وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی روسیه «ریا» گفته ایران آماده گسترش همکاری‌های خود با روسیه در بخش انرژی از جمله در توسعه انرژی هسته‌ای «صلح‌آمیز» است.

وی عنوان کرد: «چشم‌انداز همکاری در زمینه انرژی‌های نو و انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین در زمینه سایر انرژی‌ها از جمله انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، قطعاً علاقه و انگیزه زیادی برای گسترش روابط اقتصادی با روسیه ایجاد می‌کند.»

ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه اتمی بوشهر همکاری می کنند. روسیه در اواخر سال ۲۰۰۷ تحویل سوخت هسته‌ای به نیروگاه بوشهر را آغاز کرد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ۲۷ اسفند خبر داد که محفظه حمل سوخت نیروگاه بوشهر در مسیر بندرعباس به بوشهر در حال حرکت است و «باید تست گرم» آن را انجام دهند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

در مرحله «تست گرم» همه تجهیزات نیروگاه در شرایط حرارتی بالا آزمایش و سوخت هسته‌ای وارد رآکتور می‌شود.

جزئیات بیشتر از این عملیاتی که قرار است در نیروگاه بوشهر انجام شود در دست نیست اما گزارش‌ها در مورد وجود نقص فنی در این نیروگاه، تأخیر روس‌ها در اجرای تعهداتشان به دلیل بدهی‌های سنگین جمهوری اسلامی، ضعف ایمنی، موارد گسترده هک و حملات سایبری به تأسیسات اتمی جمهوری اسلامی موارد به شدت نگران‌کننده‌ای هستند. امنیت نیروگاه بوشهر یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز هست.

اواسط اسفندماه ۱۴۰۱ منابع اطلاعاتی آگاه گزارش داده‌اند که با موافقت ولادیمیر پوتین طی یک توافق محرمانه با جمهوری اسلامی قرار شده در صورت شکست مذاکرات اتمی، ذخایر اورانیوم انتقالی از ایران که بر اساس مفاد برجام به روسیه (و قزاقستان) منتقل شد به ایران بازگردانده شود.

ربکا کوفلر تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در اینباره گفته بود: «برای من منطقی است که آنها با این نوع معامله جانبی توافق کنند.» وی در مصاحبه با فاکس‌نیوز توضیح داد «تا جایی که دانش من از دکترین روسیه و تجارت دولتی اجازه می‌دهد، روس‌ها یک بازی دوگانه دارند. از یکسو، آنها نمی‌خواهند ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد. از سوی دیگر، خواهان استفاده از کمک‌های ایران هستند... به ویژه در جنگ اوکراین.»

کمتر از دو ماه پیش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دادند که در تأسیسات اتمی فُردو ذرات اورانیوم با غلظت ۸۴ درصد کشف کردند که به گفته مدیرکل آژانس هیچ کاربرد قابل توجیه غیرنظامی ندارد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سفر اخیرش به تهران گفت «بر سر اعزام تیمی به ایران، راه‌اندازی دوباره تجهیزات نظارتی و افزایش ۵۰ درصدی بازرسی در سایت فُردو» توافق شده اما مقامات رژیم ایران این سخنان را تکذیب کردند.

میخیائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات اتمی می‌گوید «سیاست ترامپ و بایدن در قبال تهران اصلی‌ترین عامل تقویت‌کننده برای توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران است. در واقع، واشنگتن تنها می‌تواند در خصوص این واقعه به خودش تبریک بگوید. هیچ درسی آموخته نشد.»

جمهوری اسلامی برای پیشبرد برنامه‌های اتمی خود به روسیه اتکا کرده است اما بسیاری از کارشناسان حتا آنهایی که به حکومت وابسته‌ هستند، اعتقاد دارند حکومت ایران بازیچه دست روس‌ها شده است.

از یکسو همکاری‌های روسیه با جمهوری اسلامی در پروژه‌های اتمی و نظامی هم برای غرب و هم برای منطقه نگران‌کننده است و از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که حکومت برای نشان دادن انگیزه و نمایش «توانمندی» دست به اقداماتی بزند که وقوع هرگونه خطا طی آنها می‌تواند به فاجعه‌های جبران‌ناپذیر منجر شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy